رویاپردازی مسکن در آشفتگی خودرو/مسکن به خواب رفت ‌ٰ٬خودرو به قله رسید

1403-06-26 08:06:41
0
98

در حالي كه ركود تورمي مسكن را در خواب عميق فروبرده است ، سرمايه ها براي گردش در چرخه سودآوري به بازار خودرو رفتند.

 

به گزارش کلاله خبر ،‌ بازار مسكن كه تا پيش از اين يكه تاز بازار سرمايه گذاري بود تحت تاثير رقباي ديرينه خود قرار گرفته است به طوريكه اين بازارهايي كه به موازات بازار مسكن تشكيل شده اند ، در چرخه معاملات با بازدهي گاه بيشتر ، سود مضاعفي را در كوتاه مدت نصيب خريداران مي كنند .

مسكن كه تا پيش از اين از ابتدا تا انتهاي فرآيند ساخت و عرضه سود چشمگيري را نصيب فعالان اين عرصه مي كرد ، امروز سود آوري اين بازار مورد ترديد قرار گرفته است .

به طوري كه بررسي كارشناسان مسكن نشانگر اين امر است كه طي يك سال گذشته سرمايه ها در مواجهه با ركود معاملات دو عكس العمل از خود نشان دادند ، سياست انتظار در پيش گرفتند و يا اينكه راه بازار هاي ديگر را در پيش گرفته اند .

همانگونه كه احمد رضا سرحدي كارشناس مسكن در اين رابطه اظهار مي دارد كه سرمایه داران درحال حاضر به دلیل عدم خرید و فروش و همچنین بالا بودن قیمت‌ها در بازار مسکن به دنبال نقد شوندگی سریع سرمایه هستند و از این رو به سمت بازار هاي كاذب سوق می یابند .

به گفته فعالان بازار ساخت و ساز مسکن اگر سازنده سرمایه خود را در بانک سرمایه‌گذاری کند به طور یقین از سود بیشتری بهره‌مند خواهد شد ‌؛ چراکه سود ساخت و ساز این روزها به طور چشمگیری کاهش یافته است‌.

بنابر اين گزارش ، ‌از ديدگاه كارشناسان زمانی که بازارهای غیر رسمی در مدت بسیار کوتاهی موجب افزایش دو برابری سرمایه های مردم می شوند ایجاد رکود تورمی در بخش مسکن طبیعی است.

با توجه به اظهارات محمد باقر میلانی كارشناس مسكن برخلاف افزایش صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته ، انتظار ها بر عرضه گسترده واحدهای مسکونی در سال جاری برای بازار مسکن برآورده نشد چراکه به دلیل تاثیر پذیری از نرخ ارز و رکود ایجاد شده در بخش مسکن ، سازندگان مجبور به در پیش گرفتن سیاست انتظار شدند و فرآیند ساخت به کندی انجام مي پذيرد.

قیمت‌های سرسام آور در بخش اجاره و خرید و فروش، تعداد مراجعه به بنگاه های املاک را کاهش داد به طوري كه دورموتور ساخت‌وساز در كشور بعد از يك‌سال ركوردزني در صعود ماهانه فعاليت انبوه‌سازان، از حالت افزايشي خارج شده و با تثبيت سرعت، هم‌اكنون شتاب آپارتمان‌سازي را به «صفر» رسانده است.

اين در حالي است كه بازار خودرو رقيب اصلي و ديرينه بازار مسكن اين روزها با تاثيرپذيري از نوسانات نرخ ارز با رونق روز افزون بارديگر در مقابل مسكن قد علم كرده است .


نام خودرو

قيمت خودرو

سال جاري

قيمت خودرو

سال گذشته

درصد افزايش قيمت

پژو 206تيپ 2

31 ميليون تومان

14ميليون و 700 هزار تومان

111

تندر 90

26 ميليون تومان

16 ميليون و 200 هزار تومان

60

ماكسيما

90 ميليون تومان

45 ميليون تومان

100

گرندويتارا

95 ميليون تومان

56 ميليون تومان

70

پژو پارس

32 ميليون و 500 هزار تومان

20 ميليون و 800 هزار تومان

56.5

پرايد

13 ميليون و 500 هزار تومان

9 ميليون و 100 هزار تومان

40

 

 








همزمان با ركود معاملات در بازار مسكن شاهد سير صعودي قيمت ها در بازار خودرو هستيم . بازاري كه امروز با روند نوسانات از رونق چشمگيري برخوردار شده است به طوري كه در بازار مسكن تورم به ركود انجاميد.

به گفته ، ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان ،‌ افزایش قیمت میلگرد بین 30 تا 50 هزار تومان در هر متر مربع تاثیر می‌گذارد. در تهران هم بین 20 تا 30 درصد قیمت نهایی ساخت و ساز در شش ماه ابتدای سال افزایش داشته است.

مسكن در سير طولاني مدت تحت تاثير افزايش قيمت ها در بازار پي ريزي مي شود كه قيمت فزاينده اين كالاي سرمايه اي كه اين روزها با تحولات بازار مصالح ساختماني روز افزون شده است در نبود تسهيلات در بخش خريد مسكن متقاضيان خود را نااميد مي سازد . با كاهش تقاضا به دليل افزايش قيمت، ركود تورمي بر بازار مسكن حاكم مي شود .

اين در حالي است كه با فراهم بودن تسهيلات در زمينه خريد خودرو در كنار افزايش قيمت تاييد شده و يا نشده ، بازار معاملات خودرو داغ شده است به طوري كه با افزايش تقاضا تحويل به روز در برخي از نمايندگي هاي فروش فراموش شده است .

در نهايت بر اساس اين گزارش در شرايط امروز و در حالي كه سوددهی بازار مسکن در بلند مدت به صرفه تر و امکان ضرر در آن نزدیک به صفر است با توجه به شرايط ركود تورمي حاكم بر بازار مسكن جذابيت خود را از دست داده است اما در پي رشد نمودار نرخ ارز بازار معاملات خودرو در کوتاه مدت، سود قابل‌ملاحظه‌ای را نصیب متقاضیان مي سازد.


نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار