هدف دولت از تغییر استانداران چیست؟

1403-08-01 01:08:41
0
87

کلاله خبر، تغییرات طوفانی در استانداری ها در دولت های نهم و دهم سابقه‌ای دیرینه دارد .تغییراتی که علاوه بر شائبه سیاسی بودن و انتخاباتی بودن آنها ،به دلیل ایجاد  بی ثباتی در مدیریت اجرایی، استان های کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده و به یکی از  دغدغه های فکری سیاسیون تبدیل شده است.

 

به گفته منتقدان، رویکرد آزمون و خطایی که دولت در نصب افراد برای مشاغل و جایگاه‎‎های مدیریتی و راهبردی استان‎ها در پیش گرفته است، ضربه‎‎های اساسی را به توسعه و بازسازی استان‎ها، خصوصا در مناطق دورافتاده و محروم وارد می‎کند.

بخصوص آنکه در یک سال باقیمانده از عمر دولت احمدی نژاد بار دیگر قطار این تغییرات به راه افتاده و بعد ازتغییر استاندارخراسان شمالی و قم این بار نوبت استاندار خراسان رضوی بود که با حکم وزارت کشور برکنار شود.

این خبری بود که جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد اعلام کرد و با اشاره به برکناری استاندار خراسان رضوی با حکم وزیر کشور از تعیین جانشین استاندار در جلسه آینده هیئت دولت خبر داد.

وی افزود: آقای صلاحی امروز با نامه وزیر کشور برکنار و معاون سیاسی -امنیتی استاندار به عنوان سرپرست منصوب شد.

در هر حال این تغییر جدید نیز با انتقاداتی از سوی سیاسیون مواجه شد.هر چند مصطفی محمد نجار، وزیر کشور به انتقادات واکنش نشان داد و عنوان کرد، این تغییرات بر اساس ضرورت‌ها و نیاز کشور به حضور مدیران جدیدتر و باتجربه‌تر برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، اما در هر حال دلیلی برای برکناری استاندار خراسان رضوی ارائه نکرد تا بر شایعات دامن زند.

موج جدید تغییرات در سطوح استانداری هااما  از اوایل تیرماه امسال با تغییر استانداران قم و خراسان شمالی مجددا آغاز شد.

بعد از آن، در طول سه ماه گذشته استانداران استان ها قم،خراسان شمالی،همدان،سیستان و بلوچستان،گیلان،کهکیلویه و بویر احمد،اردبیل،البرز و بوشهر تغییر کرده‌اند و در نخستین روزهای فصل پاییز انتشار خبر تغییر استاندار البرز نشان داد که عملا تغییرات در این عرصه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

در هر حال بازار حرف و حدیث درباره این مسئله اما همچنان داغ است ،برخی شائبه انتخاباتی بودن این عزل و نصب ها را مطرح می کنند که البته با توجه به نزدیک بودن پایان حیات دولت  دهم چندان دور از ذهن نیست و مخالفت دولتی ها با تغییر مجری انتخابات نیز تا حدی این مساله را اثبات می کند.
برخی نیز منشا این تغییرات را جایی بیرون از وزارت کشور و در حوالی نهاد ریاست جمهوری می دانند و حلقه انحرافی را مقصر درجه یک این تغییرات معرفی می کنند و مععتقدند جریان انحرافی برای رسیدن به قدرت در انتخابات پیش رو ساز تغییر استانداران را کوک می کند و می نوازد.

گفتنی است، در دولت نهم استانداران با رکورد ۴۹ تعویض پست مواجه بودند، وزرای کشوردر دو دولت احمدی نژاد نیز در ردیف خود، دارای رکوردی ظاهراً تکرارنشدنی هستند.

در دوران وزارت کشور «مصطفی پورمحمدی» شاهد تغییر ۳۸ استاندار بودیم و پس از سرپرستی «سیدمهدی هاشمی» بر وزارت کشور، عدد تغییرات در استان‌های کشور از ۴۰ گذر کرد.

در دوران حضور مرحوم «علی کردان» در رأس وزارت کشور و پس از آن «صادق محصولی» در این وزارتخانه، تغییرات در جایگاه استانداران به مرز ۵۰ نزدیک شد.

در دولت دهم نیز از زمان تصدی «مصطفی محمدنجار» باز هم شاهد تغییرات در میان استانداران بودیم که سبب شد تا همین اوایل تابستان امسال با عبور تعداد تغییرات استانداران از مرز ۶۰، دولت‌های نهم و دهم را رکورددار تغییرات در میان استانداران کند. اما  دور جدید تغییر استانداران در تابستان امسال، رکورد تغییر استانداران در دولت محمود احمدی‌نژاد را به ۷۰ نزدیک کرد.

تغییر استانداران هر چند همواره با اعتراض سیاسیون و حتی ائمه جمعه همراه بوده است و گاهی باعث  زمزمه استیضاح و سوال از وزیر کشور هم شده است اما در هر حال دولت همواره به این تغییرات ادامه می دهد و هر چه زمان انتخابات نزدیک تر می شود، تغییر استانداران بیشتر و بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد چرا که مجری انتخابات عملا وزارت کشور و استانداری ها هستند و با توجه به سابقه نه چندان درخشان حلقه یاران نزدیک به دولت، سیاسی بودن این تغییرات دور از ذهن نخواهد بود./شنیده ها به نقل از شفاف

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار