وقتی عده ای محدود به دنبال تحمیل خود به یک قوم بزرگ هستند ؛

بنام قوم اصیل ترکمن ، به کام بعضی ...

1403-07-03 05:07:21
0
49

سرویس اجتماعی: این شورآفرینان خود می دانند که این آتشی که در حال افروختن آن هستند ، حال با هر شعار مطالبه گرایانه قومی ( زبان ، مسئولیت و ... ) با پاسخ بصیرانه و صبورانه ، همه مردم فهیم و ولایتمدار در نگارستان ایران از هر قومیتی همراه بوده است .

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از گلستان ما، حکایت فضای اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، ورزشی ، روستایی ، تکنولوژیکی ما در استان گلستان حکایت جالبیست !

آنقدر جالب که می ارزد در ستون طنز مجلات برایش تصویر یک چوپان را با تلفن همراه به دست منتشر کنیم . تلفن همراه هم از آن آخرین مدل هایش ، آندروید با قابلیت ارسال نظر و دیدگاه به اجتماع مجازی ( وهم مخیل تکنولوژیک ) بنام اینترنت ، با سرعتی تمام !

قبلا هم در فرصتی کوتاه چند سطری گذرا نوشته بودم که "+ مقلد کدام قبیله ایم! - فعالان سیاسی در استان برای کدامین آرمان شور آفرین شده اند ؟! " و احیانا حتما گلایه ای هم بر ما نباشد که چرا حمله به قوم ترکمن !...

خب اگر هر انسان متعادل و عاقلی که سرکی به فضای رسانه ای استان بکشد ، تیترهایی از این دست را بیشمار می بیند " + قطعاً مطالبات ما قومي است " که از ته ته اعماق احساسات شان فریاد می زنند : ما به جان مادرمان " + اصلاح طلب " حامی خاتمی ( منظورشان یکی از نظریه پردازان اصلاح به شیوه +پروتستانی که ثمره اش می شود اقدام علیه امنیت ملی و جمهوریت نظام و برپایی فتنه 88) و اضافه می کنند که آقا به جان شما ؛ ما بیشتریم ، ما اصیل تریم ، ما بومی تریم و ما سیاسی تریم ، ما روشنفکر تریم و ما فعال تریم !

این دوستان که حساب شان را در همین ابتدا از فرهنگ ، هویت ، تاریخ مردمان انقلابی ترکمن جدا می کنیم ، شده اند خنجر به دستان روشنفکر اصلاح طلب ، تند و تیز برای مردمان " قوم " خودشان ! می کوشند با شتاب سرعت کلیک ها و سهولت انتشار هر دیدگاهی در فضای مجازی ، فرهنگی ترین ، قانونی ترین و انقلابی ترین مسائل را نه با شاخص شایسته سالاری بلکه با فریاد " + مطالبات قومی ما " خاموش کنند ... این از آن سیستم خان و خان بازی روزگار " + مشروطیت " آغاز می شود.

از روزی که مردمان فهیم ، مومن و با هویت ترکمن ؛ اراده و عقیده و اختیار خود را می سپارند به این به اصطلاح خودشان " روشنفکران منتقد اصلاح طلب ! " . سطحی نگرانی که با زمزمه شعارهای شبهه ناسیونالستی همان حقوق قبل این قوم را به خطر می اندازند .

اگر با همین ابزار شگفت انگیز اینترنت که به هر فردی اجازه ارائه هر موضوع و دیدگاه مفتی را مفت می دهد ، مروری کنند بر همین روزنامه افغانستان در " + ضرورت اجتناب از قومی شدن رقابت های انتخاباتی " که سال هاست در حال تجربه آخرین نسخه های اندیشکده های ایالات متحده برای تحقق آرمان شیطانی هست ، که در بسیاری از موارد موفقیت زیادی برای آن استراتژیست های شرق شناس کسب شده ... و یا در همسایه غربی جهت " + فتنه قومی - قبیله ای ؛ توطئه جدید غربی-عربی در عراق " و یا اصلا همین رهبر انقلاب که گویا در رسانه های شان گاه در تایید دیدگاه خود به انتشار برخی + بیانات می پردازند ، پی به این سناریو " غربی صهیونیستی " می برند . چرا خاطرات سال های آغازین انقلاب را مرور نمی کنند !

ترکمن صحرا ، قوم ترکمن ، رأی قومی و مسئول قومی و هزاران کلید واژه ای که بیشتر همین روشنفکران اصلاح طلب فعال مجازی ( غیر حقیقی ) بر آیینه جادوی رسانه ، ویژه کرده اند و ضربش را تا انعکاس و تشویق سایت های ضد انقلاب بالا برده اند ، چه روزی به " اعتدال ، عقلانیت " خواهد انجامید !

این " + شورآفرینان " خود می دانند که این آتشی که در حال افروختن آن هستند حال با هر شعار مطالبه گرایانه قومی ( زبان ، مسئولیت و ... ) با پاسخ بصیرانه و صبورانه ، همه مردم فهیم و ولایتمدار در نگارستان ایران ( استان گلستان ) از هر قومیتی همراه بوده است .

چه بسا خوب می دانند چه ظرفیت های عظیم اجتماعی و نخبگانی و فرهنگی و سیاسی به جز جمع محدود خودشان ، از ترکمن و غیر ترکمن در گنبد کلاله و ترکمن خیز ترین شهر ها موجود است ! ظرفیت هایی که بخواهند همچون شما آب به آسیاب دشمن بریزند ، بسیار آسان است ... ( که نخبگان و عالمان دینی پر اهمیت ترین نقش را در ایجاد صبر و بصیرت در مقابل سهم خواهی هایتان داشته اند ! )

هدف تبیین چگونگی شکل گیری نسل پیش رو به دور از قومی گرایی نبود ، که اگر بود و آن روشنفکران اصلاح طلب فعال مجازی ( غیر حقیقی ) ، اهل اندیشه و مطالعه بیشتر بودند ، پیش تر و بیش تر می نوشتیم ! که می دانیم نخبگان قوم فهیم و با هویت ترکمن از آن مطلع اند و امید ما به همان نسل است ...

هزاران + ظرفیت فرهنگی  و گردشگری این قوم ، با فریاد های سیاست زده جناحی برای اعتلای ملی در حال فراموشی است ، نگاهی به جوانان و خیابان ها بیاندازید ! .... فرهنگ اصیل ترکمن با روند افراط گرایانه سطحی سیاست زده در حال نابودی است و فرهنگی که موجب عزت و اعتلای هویت ملی بود به سرعت با حضور آنان در حال فراموشی و نابودی ست ! اختلافات قومی و قبیله ای و  فتنه انگیزی در بین مجامع اسلامی خونبار ترین رویداد های خبری دوران معاصر است !

کمی بیشتر تأمل بفرمایید. " + قطعاً مطالبات ما قومي نیست ! " ، ما برای وصل کردن آمدیم ...

در آخر همچون مطلب قبل به سخن ره بری تأملی بکنیم:

من اين را عرض بكنم : اقوام ايرانى يك فرصتند. ما اگر اقوام ايرانى را در ميدان رقابت مسابقه‌آميزِ به سمت خيرات بيندازيم، بسيار كار خوب و درستى انجام گرفته است.

هر قومى از اقوام ايرانى - چه كُرد ، چه فارس ، چه ترك ، چه بلوچ ، چه عرب ، چه تركمن ، چه لُر - سعى كند با همان روحيه‌ى قومى ، در جهت پيشرفت ملى - نه صرفاً پيشرفت قومى - گام هاى بلندترى بردارد . اين خيلى چيز عالى‌اى است .

آن روز در جمع نخبگان سنندج و كردستان - كه در يكى از سالن هاى اين جا تشكيل شد - يكى از دوستان كُرد ، يك حرف خوبى زد ؛ گفت همچنانى‌ كه شهيد مطهرى كتاب خدمات متقابل ايران و اسلام را نوشته ، چقدر خوب است كه يك نفرى بيايد خدمات متقابل كُرد و ايران را بنويسد ؛ خدمات كُردها به ايران ، خدمات ايران به كُردها . اين خيلى خوب است .

مشخص كنيد كه اين قوم براى آرمان هاى ملى و براى آرمان هاى اسلامى ، چه گام بلندى مي تواند بردارد .

آن وقت مسابقه قرار بدهيد : مسابقه‌ى بين فارسها ، كُردها ، تركها ، عربها ، لُرها ، تركمنها ، بلوچها ؛ اين بهترين مسابقه‌ ى ملى است. آن وقت معلوم مي شود كه استعدادها چقدر جوشان و خروشان است. اين مي شود يك فرصت.

البته دشمن مي تواند اين را تبديل به تهديد هم بكند كه خوشبختانه همه‌ تان هوشياريد. دعواهاى تنگ‌نظرانه و ناسيوناليسم‌هاى قومىِ محدود ، بكلى با ديدگاه اسلام و با ديدگاه بلند و بازى كه همه‌ى ما به آن احتياج داريم منافات دارد .

+ بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان‌ - 88/2/27

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار