افزایش بی‎سابقه قیمت مصالح در کلاله و شهرهای دیگر استان گلستان

1403-07-02 11:07:25
0
43

دبیر انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان گلستان گفت: افزایش بی‎سابقه قیمت مصالح، پیمانکاران را در آستانه ورشکستگی قرار داده است .


به گزارش کلاله خبر، اسماعیل مقصودلو اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندی یارانهها، تحریمها و نوسانات شدید قیمت ارز باعث افزایش 100 تا 300 درصدی قیمت مصالح طی ماههای اخیر شده و این شرایط پیمانکاران پروژههای عمرانی را متضرر و در شهرهای استانه ورشکستگی قرار داده است.

وی تصریح کرد: به نظر میرسد در این شرایط دولت باید در اقدامی عاجل نسبت به تثبیت نرخ مصالح ساختمانی و یا اجرای مفاد ماده 49 شرایط عمومی پیمان اقدام کند.

ساخت مسکن مهر در شرایط فعلی برای پیمانکاران مشکل است

وی با اشاره به اینکه پروژههای مسکن مهر شهرهای استان بیشتر در مرحله سفتکاری و نازککاری قرار دارند خاطر نشان کرد: با توجه به مقطوع بودن قراردادهای مسکن مهر، اجرای این پروژهها در شرایط اقتصادی فعلی مشکلات عدیدهای را برای پیمانکاران به همراه دارد.

وی یادآور شد: پیمانکاران در بدو شرکت در هر مناقصه، برآورد و آنالیزهای قیمت پروژه را بر اساس قیمتهای روز انجام و درصد معقولی را برای رشد قیمت در مدت اجرای پروژه در نظر میگیرند تا ضمن برنده شدن، بر اثر افزایش قیمت مصالح در جریان اجرای پروژه نیز متضرر نشوند.

وی با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده از سوی انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی شهرهای استان به منظور برونرفت از مشکلات موجود جامعه پیمانکاری خاطر نشان کرد: به نظر میرسد در شرایط فعلی دولت باید کنترل بازار مصالح ساختمانی را در دست گرفته و یا مطابق ماده 49 شرایط عمومی پیمان اقدام کند.

مقصودلو یادآور شد: بر اساس ماده 49 شرایط عمومی پیمان چنانچه در جریان اجرای پروژه، اتفاقی خارج از اراده طرفین قرارداد رخ دهد میتوان در یک دوره سه ماهه پروژه را به حالت تعلیق درآورد.

به گفته وی در صورتی که مدت قیمت مصالح به حالت اول برگشت یابد اجرای قرارداد مطابق روال قبل ادامه مییابد اما اگر تغییری در قیمتها حاصل نشود طرفین باید بر اساس شرایط روز اقدام به عقد قرارداد کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی شهرهای استان تصریح کرد: این پیشنهادات از سوی انجمن صنفی شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی شهرهای استان گلستان به مسئولان ارشد اجرایی شهرهای استان نیز ارائه شد اما متاسفانه تاکنون بیپاسخ مانده است.

وی افزود: هر چند دولت بر این باور است که شرایط قیمتی حاکم بر بازار مصالح ساختمانی حبابگونه و گذرا است اما واقعیت این است که پیمانکاران ناگزیر هستند در همین شرایط موجود نیز برای تکمیل پروژهها و صرفا به منظور انجام تعهدات خود نسبت به خرید مصالح اقدام کنند که این امر ضرر و زیان مالی بسیاری را به پیمانکاران وارد کرده است.

مقصودلو با تاکید بر ضرورت درک شرایط سخت اقتصادی از سوی کارفرمایان خاطر نشان کرد: بدیهی است که پیمانکاران در بروز وضع فعلی هیچ نقشی نداشته و از همین رو انتظار دارند که در چنین شرایطی مورد حمایت کارفرمایان قرار بگیرند.

وی گفت: این در حالی است که برخی از کارفرمایان بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی کشور با تهدید پیمانکاران خود به ضبط ضمانتنامهها و اعمال ماده 46 آنان را وادار به ادامه پروژه و تحمل ضررهای هنگفت میکنندگلستان ما/

 

.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار