وضعیت زنان دست فروش در استان گلستان؛

سیگار فروشی در شأن یک بانوی مسلمان ایرانی نیست

1403-07-03 05:07:19
0
45

سرویس اجتماعی: چه بسیارند زن هایی که در جامعه ما در حق آنها ظلم شده است و مشغول به کاری هستند که در شأن آنها نیست، نه اینکه شآن فردی و خانوادگی به طور کلی در شأن یک زن نیست. زن هایی که به دست فروشی و بعضاً سیگار فروشی مشغول هستند،

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از گلستان ما،آیا سیگار فروشی شغل مناسبی برای یک زن هست؟ چه کسانی از این زن ها خرید می کنند؟ چه مشکلاتی بر سر راه این زن ها قرار گرفته ؟آیا آزار نمی بیند؟آیا دغدغه ذهنی مسئولین ما جایگاه زن ها نیست؟ اگر هست چرا توجهی به این معضل در جامعه ما نشده؟؟

خبرنگار طوبی گلستان مصاحبه ای با خانم سیگار فروش در یکی از میادین شهر گرگان انجام داده است که هدف از این مصاحبه توجه مسئولین به این نکته است که چه کسی باید جوابگوی این مسائل باشد؟

خانم سیگار فروش گفت : 52 سال دارد و بی سواد است، و 25 سال است که مشغول به فروختن سیگار است. همسر او معتاد بوده و از همسرش جدا شده است.

وی گفت : سه دختر و دو پسر دارد که سه دختر و یک پسر را به خانه ی بخت فرستاده است، که زندگی خوبی دارند.

وی افزود: کسی را ندارد که در زندگی کمک خرج او باشد البته تحت پوشش کمیته امداد است و می گوید نمیتوان به امید حقوق ناچیز کمیته امداد بود، خانه ای 50 متری دارد که در نزدیکی مکان دست فروشی اوست.

او از ساعت 6 تا 2 بعد از ظهر هر روز سیگار می فروشد و اموراتش را از این طریق میگذراند، در جواب سوال خبرنگار طوبی گلستان در مورد اینکه آیا این شغل مناسب یک زن هست گفت: شغل دیگری نتواسنت پیدا کند مجبور شد این کار را شروع کند و از همان ابتدا به این کار مشغول شد و همسر او نیز دست فروش بوده است.

وی از مشکلاتش گفت: اینکه پدری دارد که در آزادشهر زندگی می کند، بدلیل ازدواجش با یک مرد معتاد او را به خانه اش راه نداده است.

او گفت: سالهاست که در این مکان مشغول فروختن سیگار فروشی هستم نه نیروی انتظامی و نه هیچ جای دیگری به من کاری ندارند و مشکل اصلی اینجاست که درد جامعه محسوب میشود،

ایشان گفت: فقط راننده هایی که اینجا ماشین پارک می کنند و کسانی که سیگار می خرند گاهی اوقات اذیت می کنند، ولی چاره ای ندارم باید تحمل کنم...

چه بسیار خانم هایی که به خاطر مشکلات زندگی مجبور هستند دست به کارهایی بزنند که در شأن زن نیست مگر نه اینکه حدیث قدسی در مقام حضرت زهرا(س) داریم که خدای متعال فرمود"يا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علي لما خلقتک و لو لا فاطمة لما خلقتکما؛ ای پیامبر! اگر تو نبودی جهان هستی را نمی‌آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را هم نمی‌آفریدم".

این جایگاهی است که اسلام برای یک زن در نظر گرفته است. در قانون اساسی اصل بیست و یکم این قانون مربوط به حقوق زن هست که دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید؛

ایجاد زمینه مناسب برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی سرلوحه وظایف دولت است، ایجاد امنیت قضایی و تحت پوشش بیمه قرار دادن زنان سرپرست خانوار و سالخورده از مواردی است که جزء وظایف دولت به حساب می آید این در حالی است که می بینیم در جامعه ما زن ها مجبورند بر خلاف تمایل دست به کارهایی بزنند که مناسب آنها نیست. ولی اینجا این سوال مطرح است: آیا به همه این وظایف عمل می شود؟؟

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)درباره ی جایگاه زن، دو نیاز مهم و فوری جامعه را  که «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» است را بیان کردند و تأکید کردند که "باید در قوانین، خُلقیات و سنت ها، شرایط به گونه ای فراهم شود که زنان در سطوح مختلف معاشرتی، جنسی، فکری و خانوادگی دچار ستم زدگی نباشند." و از دیگر بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این است که امروزه یکی از گفتمان های اصلی دنیا، گفتمان مربوط به زن است. سردمداران غربی برای حفظ منافع خود، نه به انسانیت که به جنسیت زن توجه کرده و ارزش زن را بسیار تنزل داده اند.

مقام معظم رهبری اینگونه برخورد غرب با زن را، کاملاً حساب شده و سیاسی خواندند و افزودند: "اگرچه این گفتمان اکنون به ظاهر در نقطه اوج خود قرار دارد اما مسیر گفتمان غرب در خصوص زن، به سمت سراشیبی سقوط، انحطاط و سرافکندگی است."

حال با این دیدگاه زیبا و ظریف رهبر عظیم الشأن ایران اسلامی آیا وقت آن نرسیده مسئولین ما فکری اساسی در این خصوص داشته باشند؟؟

زن یکی از ارکان اصلی یک جامعه است، که اگر تزلزلی در این رکن رخ دهد حتما بخش عظیمی از جامعه دچار اختلال و تزلزل میشود، نقش زن در دنیای جدید و مدرنیته دوگانه شده است هم به عنوان همسر و مادر در خانواده و هم به عنوان یک شخصیت اجتماعی در عرصه های مختلف، قرار هست در دنیای امروز علاوه بر مرد زن هم مسئولیت تامین مخارج زندگی خانواده را داشته باشد، و به عنوان عضوی از جامعه به فعالیت بپردازد، حال این زن، اگر از جانب خانواده به هر دلیلی حمایت نشود چه کسی مسئول است؟؟

حال درخواست خانم ها این است، مسئولین ما کمی بیشتر به فکرشان باشند....

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار