روستاهایی که شهره آفاق شدند

1403-06-18 03:06:06
0
131

حدود هزار روستا در گلستان وجود دارد اما شماری از روستاها که تعدادشان از انگشتان دو دست کمتر است به دلیل تولید محصولات خاص و یا قابلیتهای منحصر بفردشان شهرهای آفاق هستند.


زعفران، توت فرنگی، گندم، آفتابگران، پرورش ماهی و اسب اصیل ترکمن سبب شده تا شماری از روستاهای گلستان شهره آفاق شوند.

وامنان از روستاهای توابع شهرستان آزادشهر واقع در شرق گلستان است که به دلیل کشت زعفران با کیفیت ممتاز شهره جهانی کسب کرده است و پنجشنبه هفته جاری اولین جشنواره زعفران در آن برگزار می شود.

اهالی روستا در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی برای ایجاد اشتغال در منطقه و با گسترش سطح کشت زعفران، میزان تولید زعفران در هر هکتار را تا مرز 30 کیلوگرم نیز رسانده اند.

در حال حاضر بیش از 500 خانوار روستای وامنان در مزارع خرد و کوچک خود به تولید زعفران می پردازند که اجرای این طرح سبب اشتغالزایی و بازگشت برخی جوانان از مهاجرت شده است.

روستای صوفیان از توابع شهرستان کلاله در شرق گلستان نیز به دلیل آنکه مهد پرروش اسب اصیل ترکمن است، در داخل و خارج از کشور معروف شده است و بیشتر اهالی این روستای سرسبز و پرجاذبه به پرورش اسب اصیل ترکمن اشتغال دارند و هرساله جشنواره اسبهای اصیل در آن برگزار می شود.

تا کنون هفت دوره جشنواره اسب اصیل ترکمن در بخش کورس و زیبایی در این روستای برگزار شده که نتیجه این جشنواره ها، معرفی گونه های بکر و اصیل اسب هایی از نژاد ترکمن بوده است.

روستای شموشک سفلی گرگان را بیشتر با گندمش می شناسند، از اینرو امسال برای نخستین بار در استان گلستان جشن گندم با همکاری اداره کل امور روستایی، فرمانداری گرگان، بخشداری مرکزی، جهاد کشاورزی، دهیاری و شوراهای اسلامی شموشک سفلی، شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکزی در روستای شموشک سفلی از توابع بخش مرکزی برگزار شد.

شعبانعلی کابلی، بخشدار بخش مرکزی گرگان در این زمینه گفت: جشن گندم یعنی شکرگزاری به درگاه باریتعالی به خاطر در اختیار قرار دادن این نعمت الهی به بندگانش است.
 
وی افزود: با اراده خداوند هر دانه بذر گندم به چند برابر تبدیل می شود تا انسان ها بتوانند در کنار استفاده از سایر نعمت ها به حیات خود ادامه دهند.

بخش گلیداغ مراوه تپه با آفتابگردانش معروف است و این درحالی است که گلستان بیش از هفت هزار هکتار مزارع آفتابگردان دارد که پیش بینی می شود امسال بیش از 10 هزار تن محصول  برداشت شود.

کار برداشت آفتابگردان از شهریورماه در گلستان آغاز شد و تا پایان مهرماه ادامه دارد و بیشتر مزارع آفتابگردان در شرق گلستان واقع شده است.

تفاوت اصلی آفتابگردان زراعی با انواع وحشی آن وجود طبق‌های بزرگ تر و تعداد ساقه‌های جانبی کمتر در انواع زراعی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گلستان گفت:  دفتر امور روستایی استانداری گلستان به جهت معرفی قابلیت های روستاهای استان از ابتدای سال جاری جشن توت فرنگی را در شفیع آباد رامیان، جشن گندم را در روستای شموشک سفلی گرگان، جشن آفتابگردان را در گلیداغ مراوه تپه، جشن اسب اصیل ترکمن را در روستای صوفیان کلاله اجرا کرده و تا پایان سال جاری نیز جشن ماهی را در روستای توماجلر چارقلی گمیشان برگزار خواهد کرد.
حسن نوروزی با بیان اینکه جشن زعفران در روستای وامنان بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر برگزار می شود گفت: این جشن که صبح پنجشنبه 11 آبان 91 برگزار می شود ضمن اجرای برنامه های مرتبط با زعفران همچون معرفی محصول، نمایش، شعر، موسیقی و ...، در نمایشگاه جنبی جشنواره، فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه به نمایش گذاشته می شود.

مدیرکل امور روستایی گلستان اظهار داشت: وامنان از معدود مناطق استان بوده که در آن زعفران کشت شده و گرایش مردم به کشت این محصول که از یک دهه پیش در این منطقه آغاز شده، سبب تغییر در اقتصاد معیشتی مردم روستا شده است.

نوروزی ادامه داد: جشن زعفران با مشارکت دفتر امور روستایی استانداری، فرمانداری آزادشهر و بخشداری چشمه ساران، جهاد کشاورزی و نیز دهیاری روستای وامنان برگزار می شود.
 
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گلستان اظهار داشت: اجرای دهها برنامه با عناوینی همچون جشنواره فرهنگی ورزشی روستا، جشنواره بازی های بومی محلی روستا، جشنواره روستایی برگزیده، و ... در سال 91، از جمله اقدامات این دفتر با هدف ایجاد فضای بانشاط در روستاها، حفظ آداب و رسوم و سنت های اصیل و بومی روستائیان استان و نیز همگرایی در بین روستائیان بوده است.

به گزارش مهر، نخستین جشنواره وبلاگ نویسی روستا که هم اکنون در گلستان در حال برگزاری است، فرصتی بوده تا نویسندگان گلستانی به معرفی قابلیتهای بخش های مختلف در استان بپردازند.
 
 مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در حاشیه این جشنواره گفت: تمرکز فعالان جامعه مجازی در خصوص توسعه متوازن و پایدار روستاها، معرفی و تقویت فرهنگ بومی محلی در جهت  حفظ و احیا آیین وسنن، تقویت روستانشینی، حفظ محیط زیست، معماری و بافت  تاریخی، تلاش در جهت آشنایی و بهره مندی  دهیاری و دیگر نهادهای روستایی از فضای مجازی  برای جلب مشارکت اهالی در توسعه روستاها از جمله اهداف این جشنواره است.

قربان عباسی بیان داشت: معرفی  توانمندیهای روستاهای استان در زمینه کسب و کار، فرصت های شغلی گردشگری روستایی و اکوتوریسم، تقویت فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیک از طریق  درگاههای ICT روستایی از دیگر اهداف می باشد.                                                                                                  


نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار