بروز بیماری گوارشی و عفونی آنتروتوکسمی در گوسفندان کلاله+ تصاویر

1403-08-02 09:08:32
0
62

سرویس حوادث: یکی از دامداران کلاله ای از تلف شدن گوسفندان خود برا اثر بیماری آنتروتوکسمی خبر داد.

 

به گزارش کلاله خبر، رحمان بردی تیموری یکی از این دامدارن کلاله است که پس از تلف شدن تعدادی از کوسفندانش اقدام به کالبدشکافی یکی از آنها کرد و پی برد که علت مرگ گوسفندانش بیماری گوارشی و عفونی آنتروتوکسمی است.

وی درگفتگو با خبرنگار کلاله گفت: متاسفانه بیمه  برای هر راس گوسفند 200 تومان دریافت می کند و در مقابل تلف شدن آن فقط 60 هزار تومان می پردازد، یعنی پول 2 کیلوگرم گوشت!،تیموری که مدعی بود سال های گذشته هم گوسفندانش دچار این بیماری شده اند افزود: از مسئولین می خواهم به درددل ما هم گوش کنند و مشکل را رفع نمایند.

فرهاد تکه رئیس دائمپزشکی شهرستان کلاله نیز در گفتگویی گفت: پس از رویت گواهی دکتر دامپزشک بخش در خصوص تایید این این بیماری، گفت: بروز این بیماری و خسارت دامی به دامداران به جهت تغییر ناگهانی دمای هوا، امسال بیشتر از سال گذشته گزارش شده است.

وی افزود: درمجموع واکسیناسیون دام ها توسط بخش دو لتی و بخش خصوصی انجام می گیرد.

دکتر تکه ادامه داد: واکسیناسیون فراگیر مثل شاربن(بیماری سیاه زخم) که بیماری مشترک دام و انسان است و همچنین تب برفکی از سوی بخش دولتی و رایگان انجام می گیرد.

رئیس دامپزشکی تصریح کرد: امسال 108914 راس بز و گوسفند بر  علیه بیماری شاربن واکسیناسیون رایگان شده اند

این مسئول اظهار داشت: بخش خصوصی هم 71471 بز و گوسفند را بر علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسیناسیون کرده است.

دکتر تکه درمورد بیماری آنتروتوکسمی توضیحات بیشتری داد و گفت: این بیماری از نوع بیماری های میکروبی است که در درون بدن حیوان زندگی می کند و در شرایط حساس مثل استرس دمایی و استرس غذایی فعال و پس از سم آزاد کردن، دام را تلف می کند.

رئیس دامپزشکی کلاله تاکید کرد: این بیماری واگیردار نیست و در ادامه اظهار داشت : راه مبارزه اساسی با این بیماری، مدیریت دامداری و مصرف داروهای ضد انگل می باشد و دامدار باید قبل از تغییر مکان و تغییر رژیم غذایی، واکسیناسیون بر علیه این بیماری را انجام دهد.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار