سرویس فناوری:

خاموش کردن و راه اندازی مجدد کامپیوتر با دستورات داس(dos)

1403-07-28 11:07:38
0
61

سرویس فناوری: برای بسیاری از کاربران مواقعی پیش می آید که نیاز به این است که سیستم بدون حضور کاربر، بعد از مدت زمان معین یا بعد از انجام یک فعالیت خاص به شکل خودکار خاموش یا Shut Down شود. هرچند نرم افزارهایی برای این منظور وجود دارد، اما قصد ما این است که با دست خالی این کار را انجام دهیم!

 

به گزارش کلاله خبر، قطعا برای شما نیز پیش آمده است که برای مثال نیاز به دانلود یک فایل حجیم دارید، اما بنا به هر دلیلی نمیتوانید منتظر اتمام آن شوید تا سپس اقدام به خاموش کردن سیستم کنید. در نتیجه شاید مجبور به آن شده اید که فعالیت مربوطه را منوط به زمانی کنید که بتوانید تا اتمام آن در پای سیستم بمانید.

یک راه اساسی برای حل این معضل آن است که سیستم را برای یک Shut Down خودکار زمان بندی کنید تا سر یک زمان معین خاموش شود.

دراینجا به روش خاموش کردن و راه اندازی مجدد سیستم از طریق داس اکتفا می کنیم.

از منوی Start وارد Run شده و عبارت زیر را وارد نمایید:

Shutdown -s -t TIME

دقت کنید که به جای عبارت TIME زمان دلخواهی که می خواهید سیستم پس از آن خاموش شود را بر حسب ثانیه وارد نمایید.به عنوان مثال قصد داریم تا کامپیوتر یک ساعت دیگر به شکل اتوماتیک خاموش شود ، برای این کار کافی است عبارت Shutdown -s -t 3600 را در Run وارد نموده و نهایتأ Enter بزنیم.پس از این کار خواهید دید پنجره ای باز خواهد شد که تایمر آن تا زمان به صفر رسیدن و خاموش کردن سیستم کار خواهدکرد.

برای راه اندازی مجدد کامپیوتر (restart) هم  می توانید از دستور زیر بهره بگیرید:

Shutdown -r -t TIME

برای متوقف کردن تایمر هم میتوانید دستور زیر را در Run وارد کنید:

Shutdown -a

اگه یادتان باشد ، چند سال گذشته ویروسی در اینترنت منتشر شده بود که سیستم را بعد از ۶۰ ثانیه خاموش می کرد و اگر گرفتار آن می شدیم یا مجبور بودیم خاموش شدن سیستم رو ببینیم یا اینکه با کد بالا عملیات shutdown را لغو می کردیم.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار