دستگيري 3 قاچاقچي درخت سرخدار در گلستان/ سرخدار ميراث زنده شاهكار جنگل هاي شمال ايران

1403-08-01 07:08:16
0
9

سرویس اجتماعی: فرمانده انتظامي گلستان از پيگيري، شناسايي و دستگيري 3 نفر از قاچاقچيان چوب درختان قيمتي و كمياب سرخدار در مناطق جنگلي خبر داد.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از عرش نیوز،سردار "سيد محمود مير فيضي" صبح امروز، با بيان اينكه استان گلستان از معدود ذخيره گاههاي ارزشمند سرخدار جهان است گفت: مطالعات فسيل شناسي نشان مي دهد قدمت گونه درختان سرخدار به 190 ميليون سال باز مي گردد.

وي گفت: درختان سرخدار در جنگل هاي شمال ايران در ارتفاعات نسبتأ زياد ديده مي شود كه غالبأ به صورت پراكنده است ولي در بعضي نقاط از جمله جنگل هاي قسمت ييلاق ناهار خوران، افرا تخته و سياه رودبار، دره زرين علي آبادكتول به صورت انبوه و تقريبأ خالص ديده مي شود.

رييس پليس گلستان، سرخدار را ميراث زنده و شاهكار جنگل هاي شمال ايران دانست و افزود: از نظر بوم شناسي از گونه هاي منحصر به فرد منطقه هيركان بوده همچنين بيشترين تعداد درخت سرخدار در كره زمين، پس از آخرين يخبندان سيزده هزار سال پيش در اكثر مناطق زمين از بين رفته است.

وي ادامه داد: در همين راستا پليس آگاهي در كنار برخورد وظايف ذاتي خود، مأموريت برخورد با متخلفان و متجاوزان به عرصه هاي منابع طبيعي را به صورت ويژه در دستور كار قرار داده است.

سردار مير فيضي بيان داشت: اخيرأ در پليس آگاهي پرونده اي در خصوص قطع گونه بسيار ارزشمند درخت سرخدار در اراضي استان تشكيل كه با هوشياري مأموران 3 نفر از متهمان تا كنون شناسايي و دستگير شدند.

اين مقام ارشد انتظامي استان ادامه داد: در بازرسي از مخفيگاه متهمان روز گذشته 25 اصله درخت سرخدار كشف شد.

وي قطر درختان قطع شده را بين 90 تا 215 سانتي متر اعلام كرد و بيان داشت: متخلفان پس از تشكيل پرونده جهت سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند.

فرمانده انتظامي گلستان با اشاره به تشكيل 36 پرونده قطع بي رويه درختان از ابتداي سال جاري تا كنون تصريح كرد: اواسط آذر ماه نيز 47 اصله درخت سرخدار در مناطق جنگلي شهرستان گرگان كشف شده بود.

وي خاطر نشان كرد: از ابتداي سال جاري تا كنون460 اصله چوب، هفده هزارو 400 شاخه چلم و شانزده هزار و 500 كيلوگرم هيزم كشف و 59 نفر نيز در اين راستا دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار