اخبار سیاسی:

3 قطعنامه‌ای که در سازمان ملل تصویب شد،قطعنامه‌های ضدایرانی، ضد آمریکایی و جهان عاری از خشونت

1403-08-01 11:08:24
0
53

سرویس سیاسی: سازمان ملل متحد روز چهارشنبه سه قطعنامه را به تصویب رساند، قطعنامه ضد ایرانی با موضوع حقوق بشر، قطعنامه ضدجاسوسی علیه آمریکا و قطعنامه پیشنهادی ایران با موضوع جهان عاری از خشونت.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از خبر آنلاین:

قطعنامه ضد جاسوسی در سازمان ملل

به گزارش خبرآنلاین سازمان ملل روز چهارشنبه به اتفاق آراء قطعنامه ای را علیه جاسوسی های بعمل آمده توسط آمریکا در سراسر جهان که ادوارد اسنودن، آقای افشاگر آن را برملا کرده بود به تصویب رساند.

این قطعنامه که در نوع خود در برگیرنده شدیدترین اعتراضات بین المللی به تلاش‌های جاسوسی امریکا، محسوب می شود چهارشنبه (27 آذر) به اتفاق آرا، با هدف حفاظت از حریم شخصی افراد دربرابر نظارت‌ غیرقانونی تصویب شد.

آلمان و برزیل این قطعنامه را در پی افشای برنامه‌های جاسوسی امریکا از سوی ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی امریکا ارائه کرده بودند. بنابر افشاگری‌های اسنودن، آژانس امنیت ملی امریکا مکالمات رهبران خارجی از جمله دیلما روسف رئیس جمهور برزیل و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را مورد استراق سمع قرار داده بود .

این قطعامه از اعضای سازمان ملل می‌خواهد تا درباره حفاظت از حریم شخصی کاربران اینترنتی و دیگر اشکال ارتباطات الکترونیکی اطمینان دهند .

ن قطعنامه همچنین از کشورها می‌خواهد تا با توجه به تعهداتشان در قبال قوانین بین‌المللی حقوق بشر و همچنین حفاظت از حریم شخصی افراد، شیوه‌ها، رفتارها و مصوبات خود را درباره نظارت برارتباطات، رهگیری و جمع آوری اطلاعات شخصی را مورد بازنگری قرار دهند.

قطعنامه سازمان ملل همچنین نگرانی عمیق خود را از « تاثیر منفی » « چنین نظارت‌هایی » بر حقوق بشر به ویژه زمانی که در سطح کلان اجرا می شوند، ابراز داشته است .

قطعنامه پیشنهادی رئیس جمهور کشورمان درسازمان ملل

در ادامه، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با موضوع جهان ضد خشونت و افراطی گری را با اجماع تصویب کرد.

به گزارش واحدمرکزی خبر  پیشنهاد جهان ضد خشونت و افراطی گری را دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان در سخنرانی مهر ماه گذشته در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده بود.

محمد خزاعی نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل پیش از آغاز رای گیری با قدردانی از کشورهای حامی این ایده گفت: حمایت کشورها در تصویب این قطعنامه، نشانگر لزوم در دستور کار قرار گرفتن چالش امروز جهان و نیاز روز افزون مقابله با خشونت و افراطی گری در جهان است.

محمد خزاعی افزود: توجه اصلی این پیش نویس معطوف به مقابله با رشد افراطی گری و خشونت های فرقه ای در برخی از مناطق جهان است.

وی گفت: ایده اصلی این قطعنامه را آقای روحانی مطرح کرد و هدف آن تقویت روحیه تعامل و حرکت در جهت رفع خشونت و افراطی گری در سراسر دنیاست.

نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهور در افتتاحیه مجمع شصت و هشتم به لزوم مبارزه با دو پدیده افراط و خشونت و طرح نگرانی درباره نهادینه شدن خشونت و افراطی گری به جای گفتگو و تعامل و خطرات ناشی از آن اختصاص یافت.

وی گفت: با توجه به وضعیت امروز جهان لازم است جامعه بین المللی بیش از هر زمان دیگری به اتخاذ راههای موثر برای مقابله با افراطی گری و خشونت اقدام کند و این قطعنامه از این نظر بی بدیل است که تاکنون مجمع عمومی در خصوص مقابله با افراطی گری توام با خشونت مصوبه ای نداشته است.

خزاعی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: این پیش نویس از تمامی کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و غیر دولتی می خواهد سیاستهای جدیدی را با هدف مقابله با خشونت و افراطی گری تدوین و راههای عملی مقابله با آن را از طریق آموزش و فعال کردن جوامع و نهادهای اجتماعی معرفی کنند.

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: بر همین اساس از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته شده است در اجلاس هفتادم مجمع عمومی به

اجرای مفاد این قطعنامه و مساعدت سازمان ملل و دبیرخانه در کمک به اعضا برای آگاه سازی مردم کشورها اقدام کند.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در این باره پیش نویسی را تهیه و ضمن رایزنی با دیگر کشورها روز چهارشنبه موفق شد قطعنامه نهایی را با اجماع کامل به تصویب رساند.

خزاعی در مصاحبه با خبرنگاران تلاش های سه ماهه اخیر و رایزنی های هیات نمایندگی کشورمان در این خصوص را تشریح کرد.

قطعنامه ضد ایرانی نقض حقوق بشر
قطعنامه دیگری که در سازمان ملل با رأی مثبت کمتر از نیمی از اعضای سازمان ملل متحد به تصویب رسید به موضوع نقض حقوق بشر در ایران مربوط می شد که مبنای آن گزارش احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد بود.

فارس گزارش داده است مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با 86 رای مثبت در برابر 36 رای منفی و 61 رای ممتنع ایران را به خاطر آنچه نقض حقوق بشر خوانده می‌شود، محکوم کرد. در خصوص سوریه و کره شمالی نیز قطعنامه‌هایی در خصوص نقض حقوق بشر صادر شده است.

بنابراین گزارش، در حالی که قطعنامه ضدایرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آنچه نقض‌های جدی حقوق بشر در ایران خوانده می‌شود، انتقاد کرده است به قول‌های داده شده توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرده از جمله رفع تبعیض علیه زنان و قومیت‌ها و بهبود وضعیت آزادی بیان و اندیشه.

این قطعنامه همچنین از منشور حقوق مدنی روحانی تمجید کرده و ایران را تشویق کرده است که اقدامات مشخصی در راستای عملی کردن این قول‌ها در اسرع وقت انجام دهد تا به‌زعم قطعنامه مزبور، به وظایف خود در چارچوب قوانین داخلی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کرده باشد.

احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص ایران در ماه اکتبر مدعی شده بود که مساله حقوق بشر ایران نباید در سایه تعاملات غرب با روحانی به دست فراموشی سپرده شود. وی از ایران به خاطر اعدام 724 نفر ظرف 18 ماه انتقاد کرده که ده‌ها نفر از آنها پس از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری اعدام شده‌اند.

گروه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد پیش از رای‌گیری در خصوص این قطعنامه تاکید کرده بود که قطعنامه فوق‌الذکر وضعیت واقعی حقوق بشر در ایران را به نمایش نمی‌گذارد.

روز گذشته، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه کشورمان نیز از اتهامات حقوق بشری وارده به ایران سخت انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که گزارش‌های احمد شهید منصفانه نیست و تلاش دارد وضعیت حقوق بشر در ایران را سیاه‌نمایی کند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار