سرویس فرهنگی:

باورهای ترکمن ها در مراسم عروسی

1403-08-01 03:08:26
0
26

سرویس فرهنگی : ترکمن ها باور را (آیریم) می نامند. آنچه در این مقاله می خوانید مربوط به باور ترکمن ها در مراسم عروسی می باشد. البته یاد آرو می شویم که امکان دارد بعضی از باورهای یاد شده فقط مختص طایفه خاصی از ترکمن ها باشد.

 

به گزارش کلاله خبربه نقل از ساحل گميشان ، باور ها و افسانه ها در ميان ملل مختلف ريشه در فرهنگ آن ممالك و حفظ و انتشار آن موجب غناي فرهنگي خواهد شد و به واسطه آن شناخت روحيات بيشتر مردم يك ملت آسانتر خواهد شد در اين قسمت شما را با باورهاي قوم تركمن در مراسم عروسي آشنا مي كنيم:

1- ترکمن ها با نگاه کردن به ستاره گان روز عروسی را تعیین می کنند.

2- ترکمن ها برای خواستگاری روزهای خیر و خوش یومن را انتخاب می کنند. روزهای خوش یومن و مبارک را سَحَت می نامند.آن ها در ماه ها و روزهای خوش یومن (سَحَت) مراسم عروسی را برگزار می نمایند.

3- آن ها موقع رفتن به خواستگاری روسری سفید را به سر می کنند و بر این باورند که رنگ سفید سبب خوبی و خوشی می شود.

4- در بعضی از اقوام ترکمن موقع رفتن به خواستگاری روی پیشانی خود پنبه سفیدی را می چسبانند و بر این باورند که سفیدی پنبه برای آنها خوبی می آورد.

5- اقوام داماد موقع رفتن به خانه عروس با خودشان مقداری نمک می برند و در خانه عروس نان را در نمک فرو برده و می خورند ( در میان فرهنگ ترکمن نمک جایگاه مهمی دارد و نمک سمبل و نشانه برکت و فراوانی بوده و در مراسم عروسی به خانه عروس می برند) با بردن نمک به خانه عروس بر این باورند که زندگی با اتحاد و عمر طولانی برای عروس و داماد در پی دارد.

6- برای خواستگاری نان و یا قند با خود می برند و بر این باورند که که نان فراوانی و قند رابطه و پیوند شیرین را به همراه دارد.

7- در بعضی از اقوام ترکمن موقع بردن جهیزیه عروس گوشه ای از روسری و یا گوشه ای از پارچه لباس عروس را بریده و می سوزانند و بر این باورند که عروس از چشم زخم نجات می یابد.

8- جهیزیه عروس از نه قسمت تشکیل شده است و برای همین به جهیزه عروس را دوقوز می نامند.

9- در بعضی از اقوام ترکمن موقع رفتن به خواستگاری نخ سفیدی را از سوزن گذرانده و سر راه عروس می اندازند و بر این باورند که راهی را که در پیش گرفته اند سفید و کارشان آسان گردد.

10- بعد از آوردن عروس به خانه داماد به مهمان ها آب شیرین تعارف می شود.

11- روبروی تازه عروس آینه ای را قرار می دهند تا خوش شانس شود.

12- موقع تداخل عروسی در یک مکان برای اینکه چله نیفتد به همدیگر نان می دهند.

13- کسانی که برای آوردن عروسی می روند قبل از برگشتن برای خوش شانسی عروس به زن برادر عروس پول می دهند.

14- زن برادر عروس بعد از رفتن ماشین عروس پشت سر آ نها کوزه ای را می شکند.

15- ماشین عروس و قافله عروس را از راهی که دو طرف آن آتش روشن است می گذرانند و بر این باورند که آتش روح های پلید را دور و از ویژگی پاک کنندگی آن بهره می برند.

16- اقوام داماد از خانه عروس اگر شی ءی را بردارند بر این باورند که در خانه خود نیز عروسی برگزار می گردد.

17- برای جلوگیری از چشم زخم به عروس از پشم شتر ریسمان سیاه و سفیدی را بهم تابیده و به ماشین عروس می بندند.

18- دوستان داماد برای اینکه داماد به خانواده عروس پایبند باشد موقع رفتن به خانه عروس او با خود می برند و آنرا در خانه عروس می کوبند.

19- برای اینکه عروس و داماد بدانند در زندگی ممکن است روزهای سختی باشد موقع آمدن ماشین عروس بر روی عروس و داماد سنگ ریزه های کوچک پرتاب می کنند.

20- عروس را بعد از وارد شدن به خانه داماد از روی آتش رد می کنند و دور تنور می گردانند و بر این باورند که با این کار از ویژگی پاک کنندگی آتش بهره می برند و عروس را از جن و ارواح پلید نجات می دهند.

21- مادر شوهر عروس برای اینکه زندگی شیرینی داشته باشند بر روی عروس و داماد نقل و نبات می ریزد.

22- وقتی عروس وارد خانه داماد شد جهت فراوانی و برکت یک دست عروس را در روغن و دست دیگرش را در آرد فرو می برند.

23- موقع وارد شدن عروس به اتاق داماد مادر شوهر دست اش را بر سر عروس گذاشته و دعا می کند و بعد با پایش بر روی پای عروس محکم فشار وارد می کند تا عروس متوجه شود که از این به بعد تحت فرمان کس دیگری قرار گرفته است.

24- در اتاق خواب عروس گهواره ای را قرار می دهند و داخل آن پسر بچه ای را می گذارند به نیت اینکه صاحب فرزند زیاد شوند.

25- موقع وارد شدن عروس به اتاق از روی قالی سفید می گذرانند.

26- بعد از آمدن عروس به خانه، به کسانی که به دیدن عروس می آیند به او نگاه کرده و ماشاالله می گویند تا عروس چشم نخورد.

27- هنگام خواندن خطبه عقد خویشان داماد قیچی دستشان گرفته و پشت سر هم باز و بسته می کنند و بر این باورند که با این عمل ارواح و شیاطین را از عروس و داماد دور می کنند.

28- موقع خواندن خطبه عقد اگر شخصی در آستانه درب بنشیند ؛ نکاح باطل می شود.

29- بعد از خوانده شدن خطبه عقد برای این که عروس همه عمر خود را در خدمت شوهرش باشد، را در می آورد؛ کمربندش را باز می کند؛ دکمه لباسش را باز می کند.

30-بعد از مراسم عقد؛ شربتی حاضر کرده و قبل از همه به عروس و داماد می خورانند و بر این باورند که با خوردن این شربت وحدت شان برای همیشه خفظ خواهد شد.

31-در مراسم عروسی به عروس و داماد دل و جگر خورانده می شود تا آنها در زندگی جسور باشند.

32-به دست های عروس آرد می مالند تا در زنگی سفید بخت و خوشبخت شود.

33-موقع ورود عروس به ایوان خانه اسپند دود می کنند تا عروس و خانه اش از چشم زدگی و از بدی ها حفظ شود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار