اخبار سیاسی:

امریکا 9 کشور را از قانون تحریم نفتی ایران معافیت کرد

1403-08-01 05:08:31
0
23

سرویس سیاسی: امريکا مي‌گويد چين، هند، کره جنوبي و شش کشور ديگر به دليل کاهش واردت نفت خام از ايران از قانون تحريم‌هاي واشنگتن عليه نفت ايران معاف خواهند شد.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از پرس تی وی،جان کري، وزير خارجه امريکا، روز جمعه (۸ آذر، ۲۹ نوامبر) در بيانيه‌اي اعلام کرد: «خوشحالم که اعلام کنم چين، هند، جمهوري کره جنوبي، ترکيه و تايوان به علت کاهش بيشتر در خريد نفت خام ايران بار ديگر از تحريم‌ها معاف شده‌اند.»

بر اساس اين بيانيه، مالزي، آفريقاي جنوبي، سنگاپور و سريلانکا نيز به علت توقف خريد نفت خام از اين بار ديگر معافيت دريافت مي‌کنند.

بنا بر اين، کشورهاي فوق اجازه خواهند داشت بدون هيچ نوع مجازاتي براي مدت ۱۸۰ روز به خريد ميزان محدودي از نفت خام ايران ادامه دهند.

بر اساس «قانون مجوز دفاع ملي» براي سال مالي ۲۰۱۲ امريکا، واشنگتن کشورهاي جهان را به توقف خريد نفت خام از ايران مجبور کرده است. کشورهاي که اين قانون را زير پا بگذارند با تحريم‌هاي امريکا مواجه خواهند شد.

با اين حال، اين قانون به دولت امريکا اجازه مي‌دهد کشورهايي را که خريد نفت خام از ايران را کاهش دهند از تحريم‌هاي خود معاف کند.

اگر چه جمهوري اسلامي ايران و شش قدرت جهاني ۳ آذر (۲۴ نوامبر) به توافق تاريخي موقت بر سر برنامه هسته‌اي ايران دست يافتند، اما دولت اوباما تحريم‌هاي موجود عليه ايران را کاهش نداده است.

وزير خارجه امريکا گفت تحريم‌هاي اين کشور عليه ايران در شش ماه آينده نيز اجرا خواهد داشت.

جان کري گفت: « ما در اين شش ماه همچنان با قوت اجراي تحريم‌هايي که از قبل وجود داشته را ادامه خواهيم داد تا روشن شود دست يافتن به يک راه حل فراگير براي کسب اطمينان از صلح‌آميز بودن برنامه اتمي ايران ممکن است يا خير.»

اين در حالي است که رئيس جمهور امريکا از توافق هسته‌ای شش ماهه با ايران دفاع کرده است.

وي گفت: «نمي‌توان در را به روي دموکراسي بست و راه‌حل‌هاي صلح‌‌آميز براي مشکلات جهان را ناديده گرفت .»

اوباما تصريح کرد: «ما نمي‌توانيم در را به روي ديپلماسي ببنديم. ما نمي‌توانيم خود را به چرخه بي‌پايان نزاع متعهد کنيم. اگر چه سخنان سخت و جنجال شايد به لحاظ سياسي باشد، اما اين کار به صلاح امنيت ما نيست.»

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار