بهداشت و درمان:

استان گلستان رتبه دوم بیماری سل در کشور را دارد

1403-08-01 07:08:26
0
20

سرویس بهداشت و درمان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: این استان در زمینه بیماری سل بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم را دارد.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از ایرنا،دکتر ˈمحمد نعیمیˈ امروز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود: در سال 1390، تعداد 890 مورد افراد مبتلا به این بیماری در استان شناسائی شدند که این آمار در سال قبل (1391) به 933 نفر رسید که البته این تعداد جدید، بعد از درمان مبتلایان سال 90 بودند.

به گفته وی، در شش ماهه نخست سال جاری نیز 427 مورد را با بررسی ها و آزمایشات گوناگون در استان شناسائی کردیم.

وی تصریح کرد: البته کشف و شناسائی بیماران در این زمینه، در واقع نشانه کفایت بخش درمانی استان می باشد و تمام شرایط درمان اعم از شناسائی تا مرحله پیگیری مصرف داروهای تجویز شده به صورت رایگان می باشد.

نعیمی گفت: برای بیماری سل پزشکانی با مدارک تخصصی و فوق تخصصی داریم و مشکلی در این زمینه برای مبارزه و جلوگیری از این بیماری نداریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در گذشته امکان شناسائی کودکان مبتلا به این بیماری وجود نداشت که با حضور پزشکان فوق تخصص توانستیم این معضل را برطرف کنیم، بطوری که در سال گذشته 73 مورد علائم غیراختصاصی در کودکان زیر 14 سال شناسائی و درمان شدند.

به گفته نعیمی، بیماران سلی که نیازمند درمان شدید و بستری شدن باشند و بضاعت مالی نداشته باشند، دانشگاه تلاش کرده تا با کمک سازمان های بین المللی بتواند، مشکل این افراد را برطرف کند که با کشور بلغارستان به توافقات خوبی دست یافته ایم.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 12 هزار و 850 مورد مراجعه به بخش خصوصی و خانه های بهداشت جهت شناسائی این بیماری داشته ایم که تمام آزمایشات به صورت رایگان انجام گردید.

وی یادآور شد: بیماری سل یک دوره درمان شش ماهه دارد که باید در این مدت اقدامات آموزشی و کارهای مراقبتی انجام شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان از راه اندازی آزمایشگاه مخصوص این بیماری خبر داد و گفت: این آزمایشگاه در واقع آزمایشگاه منطقه مرجع تشخیص سل می باشد که تنها در کشور هشت مرکز وجود دارد.

نعیمی افزود: نکته اصلی در این بیماری پیشگیری و مساله آموزش و درمان به هنگام این بیماری است که اگر زود شناسائی شود، طی دو هفته بیماری سل برطرف می شود.

وی در خصوص علل این بیماری گفت: نبود امنیت غذائی، تغذیه نامناسب مردم، نوع رفتارهای بهداشتی، محل سکونت افراد، تراکم جمعیت، دسترسی به خدمات گروه های خاص جمعیتی، ارتباط با مناطقی از کشور که ترویج دهنده اصلی این بیماری هستند و مواردی از این قبیل می توانند در علل این بیماری نقش موثری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در استان گلستان به ازای هر یکصد هزار نفر تقریبا 50 بیمار سل وجود دارد که شهرهای رامیان، علی آباد کتول و آق قلا بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری را دارند، اما علیرغم همه این موارد و آمارها، پاسخ به درمان این بیماری در استان بسیار خوب است و برابر با استانداردهای ملی می باشد.

نعیمی در پایان یادآور شد: برای تجهیزات مرکز کشت سل استان گلستان بالغ بر 20 میلیارد ریال هزینه شده و مورد تائید مراکز جهانی پس از بازدیدهای متوالی می باشد.

سل یک بیماری عفونی شایع، و در بسیاری از موارد مرگبار است. این بیماری توسط گونه های مختلف میکوباکتریا، به طور معمول «میکوباکتریوم توبرکلوسیس» ایجاد می شود. سل به طور معمول به ریه ها حمله می کند، اما بر قسمت های دیگر بدن نیز می تواند تأثیر گذار باشد. وقتی افرادی که عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه و یا بزاق خود را از طریق هوا منتقل می کنند.

اغلب عفونت ها بدون علامت و پنهان هستند, اما معمولا از هر ده عفونت نهفته یک عفونت در نهایت پیشرفت کرده و به بیماری فعال تبدیل می شود. اگر سل درمان نشود، بیش از ۵۰٪ از افرادی که به آن آلوده می شوند را به کام مرگ می کشد.

علائم کلاسیک عفونت سل فعال عبارتند از سرفه مزمن با خلط آغشته به خون، تب، تعریق شبانه، و کاهش وزن. (سل قبلا به دلیل کاهش وزن افراد به «زوال» مبتلا معروف بود.) عفونت اندام های دیگر باعث طیف وسیعی از علائم می شود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار