نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس :

تمامی مشکلات ارزی و ریالی پتروشیمی گلستان بطور کلی برطرف شد

1403-06-26 08:06:29
0
104

سرویس اقتصادی:نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی مشکلات ارزی و ریالی پتروشیمی گلستان بطور کلی برطرف شده و گشایش ارزی نیز صورت گرفته است.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از ایرنا،ˈعیسی امامیˈ امروز در نشستی خبری بعد از بازدید خبرنگاران رسانه های گروهی در بازدید از پروژه احداث پتروشیمی گلستان افزود: توانستیم پس از رایزنی های فراوان در دولت گذشته، 277 میلیون یورو مصوبه گرفتیم که 50 درصد آن را بانک ملی تقبل کرد، اما برای مابقی آن نیز با مشکلاتی روبرو بودیم.

به گفته وی، برای 50 درصد باقی مانده باید چند بانک هموزن بانک ملی می شدند که این مهم صورت نگرفت و پس از رایزنی های متوالی بانک ملت توانست هموزن بودن خود در قبال بانک ملی را اثبات و مابقی مصوبه را تقبل نماید.

وی تصریح کرد: در دولت نهم شرایطی مهیا شد که استان گلستان به سمت صنعتی شدن پیش برود و مصوبه پتروشیمی گلستان به تصویب رسید که بیش از 94 هزار نفر از مردم ایران به خصوص مردم استان گلستان، سهام دار شدند، اما متاسفانه به علت برخی مشکلات از جمله عدم گشایش ارزی و ریالی و طولانی شدن زمان اجرای پروژه مربوطه که منجر به اشتغالزائی دو هزار نفر بطور مستقیم و پنح هزار نفر بطور غیرمستقیم می شود، باعث سلب اعتماد مردم بعد از اهتمام مردمی برای سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در مسیر سازندگی شرایط برای انجام کار فراهم بود و ظرفیتی که در صندوق ذخیره ارزی ایجاد شده بود، منابع باید از طریق صندوق تامین می شد، اما صندوق به یکباره خالی و به انحراف از مسیر اصلی خود کشیده شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به همین منظور به دستور رهبر معظم انقلاب صندوق توسعه ملی تعریف شد که این صندوق چنان محدودیتی دارد که دولت نمی تواند از آن استفاده نماید و با رعایت سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان، از آن استفاده نمائیم.

امامی افزود: تقبل 50 درصد دیگر توسط بانک ملت در کنار بانک ملی، یک اتفاق و حادثه معمولی نبود، بلکه یک تلاش همه جانبه صورت گرفت و با توکل به خدا این مشکل برطرف شد.

به گفته این نماینده مجلس، حدود هشت ماه طول کشید تا توانستیم مصوبه این طرح و گشایش ارزی و ریالی را بگیریم.

وی یادآور شد: برای این که بتوانیم تا قبل از پایان سال این مصوبه را عملیاتی و اجرائی کنیم، باید با حداقل قراردادی نسبت به خرید برخی ماشین آلات اقدام نمائیم و در صورتی که نتوان خریدی انجام داد، این مصوبه لغو خواهد شد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر طرف های قرارداد خارجی ما برای خرید ماشین آلات و قطعات مشخص است و ما آمادگی داریم پس از ورود ماشین آلات و در حال نصب بودن، شرایطی را مهیا کنیم، تا مردم بتوانند، از روند پیشرفت پروژه بازدید داشته باشند و سپس در خصوص خرید و یا فروش سهام تصمیم گیری نمایند.

وی از بازگشائی اوراق مشارکت شرکت صنایع پتروشیمی گلستان در بازار فرابورس خبر داد و گفت: این اوراق روز گذشته رونمائی و امروز وارد بازار معاملاتی گردید.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این پروژه امروز پس از حدود هفت سال 18 درصد پیشرفت دارد، بدون شک با خرید و نصب ماشین آلات، این پیشرفت به 90 درصد خواهد رسید و این میزان پیشرفت نشان از آماده بودن خط تولید و سوددهی دارد که براساس پیش بینی های انجام شده، قریب به چهار سال این روند طول خواهد کشید.

امامی گفت: در دیدارهائی که با وزیر نفت داشتیم، وی قول پشتیبانی در جریان روند تدارک و نیازهای پتروشیمی گلستان را داده اند و روز دوشنبه نیز جلسه ای با پتروشیمی ایران در خصوص این مصوبات داریم.

وی با اشاره به این که برخی اعلام می کنند که این پروژه دیگر صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: این مساله شایعه ای بیش نیست، زیرا دولت این پتروشیمی را به عنوان یک نیاز مشخص کرده و اگر توجیه اقتصادی نداشت، اجازه کار داده نمی شد و حتی این پروژه فرا ملی است و کشورهای آسیا میانه و ترکیه و برخی کشورهای دیگر، می توانند از محصولات این پتروشیمی استفاده نمایند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، پروژه ای که توجیه اقتصادی نداشته باشد، بدون شک در سیستم بانکی پذیرش ندارد و بانک وارد معامله نمی شود، پس باید اذعان داشت که این پروژه اقتصادی است و وام ارزی از محل صندوق توسعه ملی مصوب شده است.

امامی از راه اندازی و آغاز بکار دو پروژه مهم دیگر اقتصادی در استان پس از رایزنی با وزیر نفت خبر داد و گفت: یک پروژه اکنون پیشرفت 60 تا 70 درصدی دارد و یک پروژه دیگر نیز هفته آینده کلنگ زنی خواهد شد که برای پیشرفت این دو پروژه مهم اقتصادی که اشتغال پایدار خوبی در استان ایجاد خواهد کرد، نیاز به یک سرمایه گذاری مناسب داریم.

پروژه پتروشیمی گلستان در اسفند سال 84 در اولین سفر هیئت دولت به تصویب رسید و در آبان ماه سال 85 کلنگ آن به زمین زده شد و در آذر ماه همان سال پذیره نویسی صورت گرفت که قریب به 95 هزار نفر از مردم ایران در این پروژه با سرمایه 285 میلیارد ریالی سهام خریداری کردند و هیئت موسس نیز 180 میلیارد ریال سهام آورده داشت.

تاکنون عمده کارهای زیربنائی با 18 درصد پیشرفت انجام شده که کار بسیار سخت و زمانبری بود و با بررسی ها و قیمت های جدید، این میزان پیشرفت 15 هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار