اخبار اجتماعی:

فضای کتابخانه های عمومی گلستان دو برابر شده است

1403-08-01 05:08:53
0
8

سرویس اجتماعی: سیدحسین علوی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان گفت: در سال 84 فضای کتابخانه های عمومی استان 11 هزار و 342 متر بود اما اکنون به 22 هزار و 691 متر رسیده که تقریبا دو برابر افزایش داشته است.

 

به گزارش کلاله خبر،ˈسیدحسین علویˈ روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که 35 درصد جمعیت هر استان باید عضو کتابخانه های عمومی باشند، گفت: در شرایط حاضر در گلستان به این تعداد عضو کتابخانه نیستند.

علوی افزود: اکنون نزدیک به 40 هزار نفر عضو کتابخانه های نهادی و عمومی استان هستند که با احتساب کتابخانه مساجد و دانشگاه ها به حدود 60 هزار نفر می رسد.

وی با بیان این که رشد کتابخانه به رشد متراژ کتابخانه های استان کمک کرده اما کافی نیست گفت: توسعه این بخش به همکاری تمام دستگاه های اجرایی برمی گردد زیرا دستگاه های فرهنگی به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان گفت: در سال 74 تعداد 27 کتابخانه در استان فعالیت داشت اما اکنون تعداد کتابخانه های ثبت شده استان 67 کتابخانه است و 9 کتابخانه نیز آماده تحویل است که دهه فجر افتتاح می شود.

علوی افزود: در سال 84 تعداد 247 هزار و 642 نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود بود اما اکنون 629 هزار و 938 نسخه کتاب موجود است که رشد خوبی داشته و نشان دهنده تلاش در این زمینه است.

وی با بیان این که هنوز با استانداردهای جهانی فاصله است، گفت: استاندارد جهانی سهم هر شهروند را 5/1 تا چهار نسخه کتاب می داند و بر این اساس با احتساب جمعیت استان باید دو میلیون و 55 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی وجود داشته باشد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها چشم انداز عمومی در تمام شاخص ها دارد و باید از کشور درخواست جدی شود که استانی که حکمای بزرگ و چنین سابقه فرهنگ و ادب دارد، شایسته این میزان کتاب نیست.

علوی گفت: لازم است بخشی از کتاب های مورد نیاز کتابخانه های استان از طریق دولت و هم چنین اهدای کتاب جبران شود.

وی با اشاره به این که فقر منابع در استان وجود دارد، گفت: 12 عامل در توسعه کتابخوانی مؤثر است که تبلیغات گسترده، توسعه کتابخانه ها، تألیف کتب، تیراژ بالای کتاب، افزایش تعداد ناشران، فروشگاه های کتاب، نمایشگاه های ملی و استانی، مسابقات فرهنگی، افزایش چاپخانه ها، مطبوعات و دکه های فروش، فضای علمی پژوهشی و گسترش فضاهای مجازی از جمله مهم ترین آنهاست.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار