دلايل افزايش سکونت‌گاههاي غير رسمي در استان گلستان

1403-08-01 05:08:57
0
15

سرویس اجتماعی: برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌ها در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌هاي غير رسمي بايد گونه‌اي باشد که علاوه بر کاهش آثار سوء اين محدوده‌ها، از ايجاد و شکل‌گيري سکونت‌گاه‌هاي جديد جلوگيري شود و عواملي که منجر به ايجاد اين محدوده‌ها مي‌شوند مورد مطالعه و ارزيابي قرار گيرند.

 

کارشناس نوسازي بافت‌هاي فرسوده اظهار کرد: اسکان غير رسمي در شهرها بر اثر وجود پيامدهاي نامطلوب اقتصادي، اجتماعي و کالبدي به وجود مي‌آيند چراکه پيامدهاي کمبود عرضه نسبت به تقاضا در اثر رشد جمعيت، نبود توان مناسب براي تملک مسکن در نواحي داخلي شهرها به علت گراني قيمت زمين منجر به گسترش فقر شهري و نبود برنامه مناسب براي ساماندهي اقتصادي در محدوده‌ها وگسترش فيزيکي شتابان و نامتعادل شهرها مي‌شود. به گفته وي امروزه وجود اين سکونت‌گاه‌ها منجر به ايجاد چالش‌ها و معضلاتي شده که مشکلات فراواني براي مسئولان شهري بوجود آورده است. اين کارشناس افزود: سکونت‌گاه‌هاي غير رسمي به عنوان چالش توسعه پايدار شناخته شده است که با عناوين متفاوتي همچون حاشيه نشيني، آلونک نشيني، سکونت‌گاه‌هاي خودرو و بي‌برنامه و.... معرفي مي‌شوند.


به گفته اين مدرس دانشگاه نمي‌توان از ويژگي‌هاي اين نواحي شهري تعريف جامع و فراگيري داشت اما در حالت کلي سکونت‌گاه‌هاي غير رسمي يکي از چهره‌هاي بارز فقر شهري محسوب مي‌شوند. نائيج اظهار کرد: اين سکونت‌گاه‌ها به صورت بي ضابطه و خارج از برنامه‌ريزي رسمي و قانوني توسعه شهري از تجمع مکاني گروه‌هاي کم درآمد و فاقد مجوزهاي رسمي تشکيل شده‌اند. وي افزود: از جمله دلايل و عواملي که منجر به ايجاد اين‌گونه سکونت‌گاه‌ها شده‌ کمبود عرضه نسبت به تقاضا بر اثر رشد جمعيت، نبود توان مناسب براي تملک مسکن در نواحي داخلي شهرها به علت گراني قيمت زمين، گسترش فقر شهري و نبود يک برنامه مناسب براي ساماندهي اقتصادي در محدوده‌ها است.

اين کارشناس بافت فرسوده اظهار کرد: اين سکونتگاه‌ها منجر به ايجاد معضلات و مشکلاتي همچون سيما و بافت نامناسب و ناموزون، فقدان امنيت،ناهنجاري‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي، رواني، امنيتي، پائين بودن کيفيت محيط زيست، ضعف زير ساخت‌ها و در نهايت ساختار ضعيف فرهنگي و اجتماعي مي‌شوند. وي با بيان اينکه اين مشکلات در سطوح فرهنگي، اجتماعي، امنيتي، فضايي و کالبدي دسته بندي مي‌شوند، اظهار کرد: اين موقعيت به صورت جداگانه و به اشکال مختلف بر سطح کلي شهر و جامعه تاثير منفي دارد چراکه اين سکونت‌گاها منجر به ايجاد ناهنجاري‌هاي اجتماعي از جمله جرم و جنايت و موارد مشابه آن مي‌شود.


نائيج تاکيد کرد: هنگامي که اين محدوده‌ها به صورت خودرو و بدون برنامه مکان‌يابي کاربري‌ها و نوع ساختمان‌ها بدون در نظر گرفتن ضوابط و آئين نامه‌هاي مربوطه شکل مي‌گيرد، به طور طبيعي از تاسيسات و زير ساخت مناسبي هم برخوردار نمي‌شوند. اين کارشناس افزود: اين سکونتگاه‌ها علاوه بر ايجاد هزينه‌هاي مختلف براي شهر منجر به گسيختگي نسبت به کل شهر، ايجاد سيما و بافتي کاملا نامناسب و نامنظم و متفاوت از شهر مي‌شوند. به گفته نائيج با توجه به مشکلات و معضلات ذکر شده و به منظور ارتقاي سطح کمي و کيفي زندگي ساکنان اين محدوده‌ها از لحاظ کالبدي و اجتماعي و... تدابير و قوانين بسيار مهمي تصويب و به مرحله اجرا گذاشته شده است اما از بين رفتن تمامي مسائل مربوطه نياز به زمان دارد.


وي با اشاره به ايجاد ستاد پيشگيري سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي در سطح ملي و استاني گفت: اين موضوع در حال پيگيري است و با توجه به اين که مشکلات و معضلات فقط به اين محدوده‌ها منتهي نمي‌شود بلکه تاثيرات آن در سطح شهر و جامعه نمايان و موجب تهديد اين جوامع مي‌شود. اين کارشناس معتقد است: مهمترين عوامل در توانمندسازي و پيشگيري از ايجاد و شکل‌گيري سکونت‌گاه‌هاي غير رسمي مهم شامل بازنگري طرح‌هاي جامع و تفصيلي، همچنين تدوين برنامه‌ها و سياست‌هاي جامع‌نگر در نظام برنامه ريزي شهري است. وي افزود: فراهم کردن تاسيسات و تجهيزات و خدمات مناسب شهري، ايجاد تعادل کالبدي، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي و در نهايت ارتقاي محيط زندگي، ساماندهي اقتصاد محدوده به ويژه در چارچوب فعاليت‌هاي تجاري، جلوگيري از مهاجرت بي رويه از طريق عمران و آباداني روستاها، آموزش و ارتقاي سطح آگاهي ساکنان در زمينه‌هاي مختلف از ديگر عوامل جلوگيري از ايجاد اين سکونت‌گاه‌هاست. نائيج ديگر عوامل را همچون ارتقاي حقوق شهروندي در اين محدوده‌ها، شناسايي مناطق داراي پتانسيل تبديل به سکونتگاه‌هاي غير رسمي، انجام برنامه‌ريزي مناسب براي ارتقاي سطح اين محدوده‌هاعنوان کرد. وي با ابراز اميدواري از برنامه‌ريزي‌هاي متنوع و مدون و انجام مطالعات توانمندسازي سکونت‌گاههاي غير رسمي و به ويژه پيگيرهاي مستمر براي اجرايي شدن مطالعات گفت: اميدواريم بتوانيم شاهد تحول عظيمي در ارتقاي کمي و کيفي زندگي ساکنان اين محدوده‌ها باشيم

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار