فرودگاه کلاله و داستان تعطیلی های پیاپی/ پروژه ای میلیاردی که خاک می خورد

1403-07-28 02:07:39
0
58

سرویس اجتماعی:فرودگاه کلاله با هزینه ای بالغ بر 37 میلیارد ریال در سال 1390 شروع به کار کرد. این طرح از مصوبات سفر اول رئیس دولت به استان گلستان بود که اکنون بعد از گذشت 2 سال برای چندمین بار تعطیل شده است.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از مهر،فرودگاه کلاله 35 سال قدمت دارد و در گذشته برای هواپیماهای سمپاش از آن استفاده می شود ولی اکنون این فرودگاه 315 هکتاری که در غرب کلاله ساخته شده، تعطیل است و هیچ هواپیمایی در آن پرواز نمی کند. گرچه مسئولان وعده داده بودند در صورت استقابل علاوه بر تهران، پروازهای مشهد هم از طریق باند این فرودگاه انجام خواهد شد.

مردم استقبال نمی کنند

مدیر فرودگاه کلاله درباره تعطیلی چندباره پرواز ها به خبرنگار مهر گفت: این فرودگاه از نظر زیرساخت ها و تجهیزات کاملا تامین است و ما آمادگی داریم پروازها را ادامه دهیم.

عبدالرضا صادقی افزود: تنها مشکل پروازهای این فرودگاه عدم استقبال مردم است که بر طرف کردن آن نیز به همت مسئولان بر می گردد.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل عدم استقبال مردم و برآورده نشدن هزینه های پیشبینی شده توسط آنها پروازها را متوقف کرده است.

زمین های کشاورزی حاشیه فرودگاه پر رونق تر از باند فرودگاه

محل احداث فرودگاه کلاله در زمین های کشاورزی اطراف شهر کلاله است و به همین دلیل بخشی از زمین های حاشیه باند و سالن انتظار محصولات کشاورزی کشت می شود.

صادقی در این زمینه توضیح داد: هیچ گونه هزینه ای بابت فرودگاه به ما تعلق نمی گیرد و ما به صورت قانونی و از طریق مزایده و تشریفات قانونی زمین خارج از باند را بابت کشت و زرع واگذار کردیم تا از این طریق بتوانیم هزینه ها را بدست آوریم.

در ادامه نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه نیز اعلام کرد: فرودگاه کلاله با هزینه چند میلیاردی افتتاح شد و اوایل سال 90 مورد بهره برداری قرار گرفت.

مردم و استانداری عامل تعطیلی فرودگاه

عبدالکریم رجبی به خبرنگار مهر گفت: بخشی از کنسل شدن پروازها به دلیل عدم استقبال مردم است و بخشی دیگر نیز به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی استانداری است.

وی افزود: باید جلسه ای با حضور مدیران شهرستان و استان برگزار شود و برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: نیاز است تا فرودگاه گرگان نیز همکاری لازم را برای جابجایی ساعات پرواز با فرودگاه کلاله که محور توسعه شرق استان است داشته باشد .

به نظر می رسد کارشناسانی که در احداث این فرودگاه نقش داشتند بررسی دقیقی درباره ظرفیت منطقه و استقبال مردم شرق استان از این فرودگاه را نداشته اند و فاصله 120 کیلومتری کلاله تا گرگان نتوانسته دلیل خوبی برای استقبال از این فرودگاه شود. از طرفی به توجه به موارد ذکر شده اطلاع رسانی های انجام شده توسط رسانه ها نیز در این بخش کافی نبوده و همین امر پروژه تعطیلی های پیاپی این فرودگاه را رقم زده است.

هزینه میلیاردی که صرف این فرودگاه شده می توانست در بخش های دیگر هزینه شود و قسمتی از مشکلات این منطقه را حل کند. اما اکنون این فرودگاه نه تنها پروازی ندارد بلکه برای مدیران هم درآمد زایی نداشته و مجبور شده اند برای جبران هزینه ها توسط زمین های اطراف باند و کشاورزی کسب درآمد کنند.

گاز رسانی به روستاهای محروم منطقه، حل مشکلات بهداشتی، آب رسانی، ایجاد اشتغال و صنایع تبدیلی واسبته به کشاورزی از اقدماتی بود که در صورت بررسی دقیق تر می توانست جایگزین این طرح میلیاردی شود که اکنون با گذشت دو سال و تهیه تجهیزات باید خاک بخورد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار