درجشنواره انواع نان در کلاله:

120 نوع نان سنتی و سالم معرفی شد

1403-07-28 02:07:33
0
63

سرویس اجتماعی: درچشنواره معرفی انواع نان سنتی و سالم،که با حضور کارشناسان تغذیه مینودشت،آق قلا،گالیکش و مسئولین تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان در کلاله برگزارشد،120 نوع نان سنتی و سالم معرفی شد.

 

به گزارش کلاله خبر،مصرف 6برابری میانگین نان درکشور ما نسبت به جامعه جهانی،اهمیت کیفی این ماده غذایی را ضروری می کند.لذا باتوجه به اینکه نان بخش اعظم انرژی و پروتئین بدن انسان را تامین می کند،باید از آردی استفاده شود که دارای منابع فیبری،املاح و ویتامین های گروه B باشد.

علی ساورعلیا سرپرست شبکه بهداشت و درمان کلاله در گفتگویی هدف از تشکیل برگزاری این جشنواره را اینگونه بیان کرد: تمایل به جدا نمودن سبوس از آرد،گرایش به مصرف نان سفید از یک طرف و افزایش آمار مبتلایان به بیمارهای دیابتی،قلبی و عروقی ، چاقی و یبوست از طرف دیگر ما را بر این داشت تا برای اصلاح فرهنگ اشتباه غذایی مردم به معرفی انواع نان در این جشنواره بپردازیم.

در ادامه سرپرست شبکه بهداشت و درمان کلاله بصورت پرسش و پاسخ به سولات ما پاسخ داد.

بهترین نان از نظر شما چه نوع نانی است؟

پاسخ: نان کیفی،نانی که از آرد گندم کامل یا آرد با سبوس بالا و پس از رعایت زمانی تخمیر(ورآمدن خمیر) و با فریا تنور با حرارات غیر مستقیم پخته شده باشد.

چند مورد از فواید نان کامل که بطور عمده فایده آن مربوط به سبوس آن می شود را نام ببرید.

پاسخ: نان سبوسدار جذب قند را کاهش می دهد و درپی آن زمینه ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می دهد و نان گندم سبوسدار ویتامین های گروه B  را برای بدن تامین می کند و همچنین این نان شفابخش بیماری یبوست محسوب می شود و از جمله فواید دیگر این نان(جلوگیری از چاقی،کاهش فشارخون،کاهش چربی خون و تامین بخشی از آهن،منیزیم،کلسیم و فسفربدن) می باشد.

گفتنی است در این جشنواره 120 نوع نان سنتی و سالم معرفی شد که قرار است این نان ها در برنامه های گسترده در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.

 

 

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار