مهر گزارش می دهد:

محرومیت گنبد از کتابخانه تخصصی/ کتابخانه های عمومی فرسوده و قدیمی هستند

1403-08-01 05:08:30
0
6

سرویس اجتماعی: گنبد کاووس نه تنها کتابخانه تخصصی ندارد بلکه کتابخانه های عمومی آن نیز به دلیل فرسودگی و کم بود نیروی انسانی خدمات مناسبی ارائه نمی دهند.

 

به گزارش مهر،کتابخانه ها یکی از عناصر توسعه هر کشور به شمار می روند و به همین دلیل آمار و وضعیت کتابخانه های عمومی با میزان توسعه یافتگی هر کشور بخصوص در بحث فرهنگ و همچنین تولید علم ارتباط مستقیم دارد.

گنبد کاووس بعد از گرگان دومین شهر بزرگ استان گلستان است که در شرق استان قرار دارد. این شهر دارای چهار کتابخانه عمومی است که به دلیل وسعت و پراکندگی شهر در نقاط مختلف قرار دارند ولی همچنان این شهر فاقد یک کتابخانه تخصصی است. نکته ای که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد این است که این چهار کتابخانه علاوه بر شهرستان گنبد به روستاهای همجوار این شهر نیز سرویس دهی می کند. از میان روستاها تنها کُرند دارای کتابخانه بوده که آن هم مدتهاست فعالیت چندانی نداشته است.

به گفته یکی از شهروندان گنبدکاووس این شهر علاوه بر چهار کتابخانه عمومی 2 کتابخانه دیگر هم دارد که یکی مشارکتی با سازمان هلال احمر و دیگری در اختیار اداره زندانها است.

عیسی قره سفلو در باره وضعیت کتابخانه های عمومی گنبد گفت: بهترین کتابخانه گنبد کتابخانه عمومی مرکزی شهر است که در خیابان گلشن قرار دارد ولی همین کتابخانه هم از امکانات به روز برخوردار نیست.

وی ادامه داد: ساختمان این سازه قدیمی است و کتابها نیز هم به روز نیستند و هم خیلی کم هستند، حتی برای جست و جوی کتاب سیستم های جدید کامپیوتری نیست تا بتوانیم کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: سالن مطالعه این کتابخانه بسیار کوچک است و اکثرا پر از دانشجویانی که برای کارشناسی ارشد درس می خوانند یا دانش آموزان پشت کنکوری.

قره سفلو افزود: متاسفانه این دانش آموزان و دانش جویان به دلیل کمبود امکانات مانند بوفه همراه خود غذا و چای به داخل سالن مطالعه می آورند.

این شهروند گنبدی ادامه داد: از دیگر مشکلات آن می توان به نبود روزنامه های کشوری و استانی، کافی نت و سرویس دهی مناسب به مراجعه کنندگان اشاره کرد زیرا این کتابخانه بعنوان بهترین کتابخانه شهر پرسنل کافی ندارد.

در همین رابطه موضوع را از طریق نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی پیگیر شدیم که وی وعده احداث یک کتابخانه جدید و تخصصی را به شهروندان گنبدی داد.

سلیمان عباسی به خبرنگار مهر گفت: شهر گنبد با وجود ظرفیت های فراوان فرهنگی بخصوص در بخش های دانشگاهی فاقد کتابخانه تخصصی بزرگ است که این موضوع با فرماندار گنبد مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در جلسه با فرماندار قرار شد یک کتابخانه جدید تخصصی قابل استفاده برای استاتید، دانشجوان و عمومی مردم در مناسب ترین نقطه شهر تاسیس شود که از نظر دسترسی همگانی مشکلی نداشته باشد.

عباسی افزود: برنامه ریزی شده تا لیستی از کتابهای مورد نیاز تهیه شود تا از نظر کمی و کیفی مشکل برای کتابخانه وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: ساکنان شهرک فرهنگیان هم درخواستی برای تاسیس کتابخانه داشتند که مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

ایجاد یک کتابخانه جدید از ضروریت های شهر گنبد است اما باید در نظر گرفت که کتابخانه های موجود نیز ظرفیتی دارند که به دلیل فرسودگی بلا استفاده مانده یا خدمات مناسب ارائه می دهند.

فرماندار گنبد در این خصوص گفت: متاسفانه در بخش نیروی انسانی با کمبودهایی در کتابخانه های گنبد روبه رو هستیم که با توجه به ارتباط خوبی که با مدیرکل کتابخانه های استان داریم انتظار می رود این مشکل به زودی بر طرف شود.

نوراله نوراللهي در گفت و گو با مهر اعلام کرد: ظرفیت های مختلفی برای توسعه کتابخانه های استان وجود دارد و باید از آن ها استفاده مفید کرد که از این ظرفیت های می توان به اساتید دانشگاه، شهرداری و شوراهای شهر اشاره کرد.

وی افزود: به طور مثال شهرستان کلاله یک میلیارد تومان اعتبار ابلاغی را برای ساخت کتابخانه دریافت کرده است و شهرداری نیز زمینی را در بهترین نقطه برای این طرح اختصاص داده است.

مسئول کتابخانه عمومی گنبد کاووس نیز درباره وضعیت کتابخانه روستای کرند گفت: کتابخانه این روستا با 900 هزار تومان بازسازی شده است که نیمی از این مبلغ توسط دهیاری و قسمت دیگر توسط مدیریت کتابخانه ها تامین شده است.

زهرا نقی نسب ادامه داد: از برنامه های ما تشکیل ستاد نهاد کتابخانه ها است که در این راه از همکاری ادارات شهرستان ها نیز استفاده خواهیم کرد.

هزینه برای احداث کتابخانه به نوعی سرمایه گذاری برای آینده و توسعه کشور است به همین دلیل نیاز است همه ارگان ها و سازمان ها در این امر همکاری داشته باشند. همانطور که گفته شد سازمانهایی مانند شهرداری با توجه تملکات و همچنین ورود خیرین برای احداث کتابخانه های تخصصی، عمومی و حتی محله ای می تواند کمک بزرگی به پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور داشته باشد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار