در ۷ گام یک پدر باهوش شوید

1403-08-01 01:08:44
0
10

اگر شما هم مي خواهيد در زمره اين پدران قرار بگيريد، خواندن اين مقاله را به شما توصيه مي كنم.

 

بيشتر مقالات تربيتي يا مختص به مادران است و يا نقش مادران در آن بسيار پررنگ تر از پدران است، ولي اين موضوع اهميت نقش پدر در تربيت مناسب فرزندان را به هيچ وجه كم رنگ نمي كند. پدران باهوش و زرنگ، بهترين و مناسب ترين و در عين حال كاربردي ترين روش ها را به منظور تربيت صحيح فرزندان خود به كار مي برند. اگر شما هم مي خواهيد در زمره اين پدران قرار بگيريد، خواندن اين مقاله را به شما توصيه مي كنم.

هر چند نقش بي بديل مادر در تربيت صحيح كودك قابل انكار نيست، ولي پدر نيز در بسياري از موارد همچون برخورداري از قدرت مديريتي، مديريت مالي و ساير موارد مشابه، بايد به عنوان الگوي آموزشي در كنار كودك حضور داشته باشد. امروزه آنچه از ميزان مراجعات والدين به مراكز‌ آموزشي، مشاوره اي و انجمن هاي اوليا و مربيان برداشت مي شود، مراجعه كم رنگ پدران و بي توجهي آنها به امر آموزش و تربيت صحيح كودك است. اگرچه اين امر مي تواند ناشي از حجم مشكلات و مسائل كاري مرتبط با آنها باشد، ولي به هر صورت موجب بروز يك خلا در سيستم آموزشي كودك مي شود. اگر پدرها به مطالعه مولفه هاي يك پدر زرنگ و باهوش در امر تربيت كودك بپردازند، اين امر بي شك در موفقيت هاي آتي آنها و در ارتقاي سطح تربيتي كودك بسيار موثر خواهد بود:

۱. يك پدر باهوش: همواره سعي مي كند به جاي توسل به زور و استبداد براي تربيت كودك خود، از مهارت هاي ارتباط كلامي استفاده كند؛ به همين دليل او به جاي آنكه همواره خودش حرف بزند و مدام به فرزندش امر و نهي كند، سعي مي كند يك شنونده خوب و فعال باشد و از نظرات متقابل نيز بهره لازم را ببرد.

۲. يك پدر باهوش: بايد در محيط منزل در رابطه با همسر و فرزندان خود، بسيار مهربان، بشاش و پرانرژي باشد و مشكلات محيط كار و خارج از منزل را داخل منزل نياورد. اين كار موجب مي شود همسر و فرزندان او با اعتماد بيشتري، مسائل و موضوعات خود را با وي مطرح كنند و بدين ترتيب، احتمال هر گونه پنهان كاري به خاطر ترس از برخورد نامناسب آنها از بين مي رود. بسياري از پدران در بيرون از منزل با دوستان، همكاران و همسايگان خود، بسيار بذله گو، خوش مشرب، بشاش و پرانرژي هستند، ولي در تعامل با همسر و فرزندان خود بي حوصله، كسل و كم انرژي ظاهر مي شوند؛ به گونه اي كه اعضاي خانواده از مصاحبت با آنها احساس ناخوشايندي پيدا مي كنند.

۳. يك پدر باهوش: همواره از راحت ترين و مناسب ترين راه براي تربيت فرزندان خود استفاده مي كند و آن چيزي نيست جز اعتماد و احترام به همسر خود، زيرا اين رفتار، يك كلاس عملي و يك فيلم كاربردي است براي آموزش نحوه برخورد به فرزندان. همواره بايد به اين موضوع توجه كرد كه فرزندان، به كارها و رفتارها، به مراتب بيش از حرف و نصيحت توجه مي كنند.

۴. يك پدر باهوش: همواره قبل از اقدام براي تربيت فرزند خود، تلاش مي كند نسبت به رفع نواقص و معايب رفتاري و كرداري خود اقدام كند، زيرا تا زماني كه پدر از لحاظ رفتاري و منش اجتماعي به وضعيت قابل قبولي نرسيده باشد، نمي تواند فرزند خود را به كاري ترغيب و يا از كاري نهي كند و البته فرزند نيز از نصيحت هاي او به دليل مغايرت با رفتارش تبعيت نخواهد كرد؛ براي مثال پدري كه فحاشي مي كند، چگونه مي تواند به فرزند خود ادب و احترام را آموزش دهد و يا پدري كه خودش دروغ مي گويد، چگونه مي تواند فرزند خود را به راستگويي دعوت نمايد؟

۵. يك پدر باهوش: هيچ گاه ميان فرزندان خود تبعيض قائل نمي شود. او همواره با دختر خود نيز رفتار ويژه اي متناسب با شأن او دارد. تجربه نشان داده است، دختراني كه از سوي پدر، مورد مهر و محبت قرار مي گيرند و با پدر خود به عنوان يك غير هم جنس، ارتباط خوبي برقرار مي كنند، به ندرت در محيط خارج از منزل، سعي در برقراري ارتباط با جنس مخالف دارند.

۶. يك پدر باهوش: فقط به دنبال جمع كردن مال و اموال حتي به قصد ايجاد آرامش براي خانواده اش نيست! او همواره براي حفظ بهترين و والاترين سرمايه هاي زندگي خود كه همان فرزندانش هستند، مي كوشد، زيرا مي داند كه از طريق تربيت صحيح و اصولي آنها، مي تواند سرمايه زندگي خود را چندين برابر كند. به راستي اينكه مي گويند: «فرزندان سرمايه هاي زندگي والدين هستند!» تنها يك شعار نيست. تربيت يك فرزند مومن، معتقد، خلاق و با فهم و شعور، به مراتب با ارزش تر از ميلياردها تومان سرمايه است كه نمونه هاي عيني آن را بارها در ميان اطرافيان خود ديده ايم.

۷. يك پدر باهوش: در هنگام بروز مشكلات در طول زندگي، قبل از همه، خود را مسئول و مقصر مي داند. او به جاي فرافكني و محكوم كردن مدرسه، رسانه، جامعه و ساير موارد مشابه، ناسازگاري و انحرافات و آسيب هاي رفتاري فرزندان خود را محصول عملكرد نادرست خود و يا همسرش مي داند. او همچنين با ريشه يابي علت انحرافات در درون منزل و يافتن خلاهاي موجود، به دنبال آن است تا با مراجعه به مراكز مشاوره و همچنين مطالعه مطالب و كتب مرتبط، در پي حل مشكل تربيتي فرزند خود برآيد. چنانچه علاوه بر مسائل درون خانواده، در محيط بيرون از خانواده نيز مشكلاتي موجود باشد، پدر باهوش بايد با شناسايي مشكلات پيش رو و تلاش براي ريشه كن كردن آن و جايگزين نمودن آن با شيوه هاي مناسب، سعي در بهبود رفتار فرزند خود داشته باشد.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار