هفتمین جشنواره تنوع اقوام در گلستان پایان یافت

دیدار با همه ایران در‌«گلستان»

1403-08-01 03:08:24
0
7

جشنواره اقوام ایران زمین امسال هفتمین دوره‌اش در شهر گرگان برگزار شد تا اقوام مختلف ایران از همه جای این سرزمین گرد هم بیایند و از فرهنگ‌های اقوام خود و جاذبه‌های آن برای یکدیگر بگویند.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از جام جم آنلاین،

در این میان مهمانان ویژه ای از سراسر دنیا نیز حضور داشتند چرا که سفرای کشورهای مختلف نیز از مهمانان این جشنواره بودند. تنوع بالای قومیتی یکی از ظرفیت های مهم ایران در زمینه گردشگری است، به طوری که اگر بخوبی از آن استفاده شود می تواند یکی از امتیاز های مهم و بانفوذ صنعت گردشگری در راه شناسایی و معرفی تصویر درست و واقعی ایران باشد. برای گردشگران خارجی نیز یکی از اولویت های مهم در انتخاب مقصدشان تنوع فرهنگی است. این که از شمالی ترین نقطه ایالات متحده تا جنوبی ترین قسمت آن نمی توان شاهد فرهنگ ها و سبک زندگی متفاوتی از مردم بود، اما در ایران تنها در خطه شمال آن چند فرهنگ، غذا، لباس، موسیقی و... وجود دارد.

جشنواره اقوام ایران زمین که پس از ثبت ملی به اعلام سازمان جهانی جهانگردی، امسال و همزمان با روز جهانی جهانگردی در تقویم بین المللی آن سازمان نیز به ثبت رسید با حضور 31 استان کشور در غرفه های صنایع دستی و سیاه چادرهای عشایری این بار در شهر گرگان برگزار شد. طالب ریفائی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نیز با ارسال پیامی به جشنواره بین المللی اقوام ایران زمین که در تقویم جهانی این بخش از سازمان ملل نیز به ثبت رسیده، از تلاش های ایران برای توسعه و رونق گردشگری قدردانی کرد و به شعار این دوره از روز جهانی جهانگردی با عنوان گردشگری و آب اشاره کرد. طالب ریفائی در پیامی که از سازمان جهانی جهانگردی به تهران ارسال کرد آب را مهم ترین دارایی صنعت گردشگری در جهان خواند و با اشاره به سفر میلیون ها گردشگر در سال به مناطق ساحلی و برخوردار از منابع آبی تأکید کرد: آب، همه فعالیت های صنعت گردشگری را قوت می بخشد و وظیفه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگ ترین قطب های اقتصادی توجه کافی به مدیریت منابع آبی در سراسر جهان است.

گلستان معبر است نه مقصد

انتخاب استان گلستان برای برگزاری این جشنواره یکی از انتخاب های هوشمندانه و درست بود، چراکه بیش از 15 قوم مختلف در استان گلستان در یک فضای معنوی و در تعاملی سازنده زندگی می کنند و جشنواره اقوام ایران زمین نشان دهنده جلوه های زیبایی و شکوه تنوع فرهنگی در این سرزمین است. از ویژگی های برجسته این استان همین تنوع قومیتی است و به دلیل تنوع و پیشینه فرهنگی، گلستان میزبان شش دوره متوالی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین شده است. محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم این استان را از بهترین مقاصد ایران می داند. او در آیین اختتامیه این جشنواره هم خطاب به مردم این استان و مهمانان مراسم گفت: استان گلستان در حال حاضر بیشتر از آنچه مقصد گردشگری باشد معبر گردشگری است و باید کاری کنیم گردشگران زمانی که به این استان می‎آیند به جای عبور، مشتاق ماندن در این استان باشند.

رنگین کمانی از ایران کوچک

نمایشگاه فرهنگ ایران زمین از مهم ترین و البته شلوغ ترین بخش های این جشنواره بود. نمایشگاهی که وقتی پا به آن می گذارید از شهرنشینی و هر آنچه ما را از گذشته مان دور کرده است، دور می شوید و وارد نگارخانه فرهنگ اقوام ایران زمین که می شوید انگار به شهری دیگر وارد شده اید، شهری که شما را به گذشته تاریخی ایران فرامی خواند، ایرانی قدیم، با تمام آداب و رسوم اقوامش، از لرهای بختیاری با آن لباس های راه راه مردان و لباس های بلند زنان که تنوع رنگ و زیبایی در آن موج می زند گرفته تا سیاه چادرهای سیستانی ها.

در گوشه ای دیگر از نمایشگاه، چادر اقوام سیستانی را مشاهده می کنید و همچنیین اقوام کرد و عرب هایی که از جنوب ایران آمده اند و در کنار دیگر اقوام، رنگین کمانی از ایران کوچک را در گلستان ترسیم کرده اند.

تمام اقوام ایران زمین از گوشه و کنار این کشور در اینجا جمع شده اند تا رسم و رسوم گذشته خود و همچنین محصولات، صنایع و انواع سوغات و غذاهای خود را در معرض دید تماشگرانی بگذارند که برای بازدید به این نمایشگاه آمده اند.

استقبال زیاد گلستانی ها از نمایشگاه فرهنگ اقوام ایران زمین، حکایت از دلبستگی اهالی نگارستان ایران به سنت ها و فرهنگ های گذشته دارد، سنت هایی که برخی از آنان کمتر دیده می شود و از آن تنها یادی و نشانی برجاست.

مسئولان چه گفتند

جواد قناعت استاندار گلستان با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه گردشگری استان گلستان به ریاست محمدعلی نجفی به موضوع جزیره آشوراده اشاره کرد و با اشاره به انتقاد هواداران محیط زیست به پروژه گردشگری آشوراده گفت جزیره آشوراده یکی از ظرفیت های گردشگری و طبیعی استان گلستان است که با بهانه دغدغه تخریب های زیست محیطی نمی توان بهره برداری از این موهبت ملی را به تأخیر انداخت. به باور او باید جزیره آشوراده را با رعایت ملاحظات زیست محیطی به منطقه گردشگری تبدیل کرد و از سازمان های غیردولتی و هوادار محیط زیست نیز می خواهیم با پروژه گردشگری جزیره آشوراده همراهی کنند. محمدعلی نجفی هم ایران را یک موزه خواند و گفت: ایران کشوری امن برای گردشگران است و از ورود گردشگران خارجی که توان سفر به کشور را داشته باشند استقبال می کند. او همچنین در حاشیه این جشنواره خبرهایی مبنی بر راه اندازی پرواز مستقیم ایران و آمریکا داد که در رسانه ها بخوبی انعکاس یافت.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار