تنها آسیاب سنگی گلستان در آستانه پیوستن به خاطره ها

1403-08-01 11:08:44
0
17

تنها آسیاب سنگی گلستان در دهنه محمدآباد علی آبادکتول حال و روز خوشی ندارد و بقایای ناچیزی از آن برجای مانده و در آستانه پیوستن به خاطره هاست.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از مهر،ریش سفیدان و قدیمی ترها از وجود بیش از 15 آسیاب در گذشته های دور در گلستان خبر می دهند که اکنون تنها آسیاب شهرستان علی آباد کتول برجای مانده است.

 
دهنه این آسیاب قدیمی به صورت آبدانگ بوده و چرخ آسیابش با آب در گردش بود و اهالی مناطق مختلف گرگان، آق قلا، رامیان و .. گندمشان را برای آرد کردن به این آسیاب می بردند.
 
به دلیل آبدنگ بودن آسیب، کیفیت آرد خوب بود و با آردهای کنونی تفاوتهای بسیاری داشت و نانهایی که پخت می شد، خوشمزه و میزان دور ریز آن کم بود.
 
آسیاب آردآبی سنگی محمدآبادکتول باید احیاشود
 
دکترعبدالحمید نظری استاد دانشگاه و مدیرگروه جغرافیای روستایی دانشگاه پیام نور گنبد در جریان گردش علمی دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیای روستایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این مکان تاریخی میراثی ارزشمنداز گذشتگان است که علاوه برانتقال فرهنگی، موجبات توسعه روستای محمدآبادکتول را نیز فراهم می کند.
 
وی افزود: این آسیاب تنها آسیاب سنگی گلستان است که وضع بسیارنامناسبی دارد.
 
نظری که صاحب دهها اثر تحقیقی و مقالات علمی در زمینه برنامه ریزی روستایی است تاکید کرد: متولیان میراث فرهنگی لازم است اینگونه آثارزنده تاریخی را مورد توجه جدی قرار دهند تا ازبین نروند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از توانمندیها در گلستان قرار دارد که نقش بسزایی در توسعه استان بویژه در روستاها دارند که نباید از آنها غافل شد.
 
وی همچنین یادآورشد: دیر زمانی دهنه محمدآبادکتول بیش از 14 آسیاب سنگی و آبدنگ داشت که علاوه بر تقویت ارتباط روستاها دور و نزدیک موجب مبادله کالاها می شده است.
 
دکتر نظری گفت: دانشجویان ارشد که در جامعه ایفای نقش می کنند باید موضوعات روستایی را کارشناسانه نقد و بررسی کنند در این گردش علمی دانشجویان با قسمتهای مختلف این کارگاه زنده تاریخی آشنا شدند. 
 
به گزارش مهر، آسياب آبي محمد آبادكتول در شش كيلومتري جنوب شهر فاضل آباد، ابتداي ورودي منطقه گردشگري محمد آبادكتول واقع شده است.
 
اين آسياب عاري از هرگونه آلودگي است و عليرغم آنكه تاكنون وعده هاي زيادي براي مرمت آن داده شد، اجراي اين وعده ها هنوز محقق نشده است.
 
سنگ آسياب و گندم، جك، الك چوبي، پره ها، انبار غله مسني يا كانال ورود آب از جمله بخش هاي اين آسياب قديمي است كه مدتها از كار افتاده است.
 
آسیاب قدیمی حدود پنج سال به دلیل عدم تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی راکد و غیرفعال شده است و به رغم تاکید مسئولان برای فعال سازی و مرمت این آسیاب قدیمی هنوز کاری برای آن صورت نگرفته است.
 
اکنون دیوارهای گلی این آسیاب با سقف حلبی و ایرانیتهای آن شکسته شد و آب به داخل آن نفوذ کرده است.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار