«وال‌استریت‌ژورنال» مدعی شد

ایران پیشنهاد محدود کردن غنی‌سازی در برابر کاهش تحریم‌ها را ارائه می‌کند

1403-08-01 07:08:39
0
9

یک دیپلمات بازنشسته غربی مدعی شده است ایران در دور جدید مذاکرات با 1+5، طرح توقف تولید اورانیوم با غنای بالا در قبال کاهش تحریم‌ها را ارائه می‌کند.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از فارس،در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5، روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از یک مقام غربی مدعی شده است که ایران قصد دارد طرح محدودیت غنی‌سازی در قبال کاهش تحریم‌ها را ارائه دهد.

این دیپلمات بازنشسته غربی که به ادعای وال‌استریت‌ژورنال در هفته‌های اخیر با دیپلمات‌های ارشد ایرانی در مورد این طرح گفت‌وگو کرده، می‌گوید ایران می‌خواهد بسته‌ای را ارائه کند که بر اساس آن تولید سوخت هسته‌ای با غنای بالا متوقف می‌شود.

دیپلمات بازنشسته غربی می‌گوید: ایرانی‌ها می‌خواهند با بسته‌ای جدی به ژنو بروند. این بسته شامل محدودیت تعداد سانتریفیوژهای فعال، میزان غنی‌سازی و لزوم راستی‌آزمایی است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته است بسته‌ای که دولت جدید ایران ارائه می‌کند، می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را احیا کند و روح تازه‌ای در آن بدمد. این روزنامه البته نوشته است که این طرح که در آن توقف کامل غنی‌سازی دیده نشده، می‌تواند بین آمریکا و نزدیک‌ترین متحدین این کشور در خاورمیانه یعنی اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که نسبت به تندروی در امتیازدهی به ایران هشدار داده‌اند، اختلاف ایجاد کند.

به نوشته «وال‌استریت‌ژورنال» ایران احتمال قصد دارد طرح توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20درصد را ارائه کند. همچنین ایران احتمالا تاسیسات هسته‌ای خود را بر بازرسی‌های سرزده، می‌گشاید. این روزنامه همچنین مدعی شده است که ایران احتمال تعطیلی سایت هسته‌ای فردو را نیز بررسی می‌کند. البته این موضوع هنوز قطعی نیست.

کشورهای غربی پیش از این پیشنهاد لغو تحریم مبادله طلا و محصولات پتروشیمی در قبال توقف غنی‌سازی 20درصد و تعطیلی سایت فردو را ارائه کرده‌اند. مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گوید دولت سابق ایران هیچ پاسخ رسمی‌ای به این پیشنهاد نداده است.

این دیپلمات بازنشسته غربی که می‌گوید دیدار با هیئت دیپلماتیک ایرانی داشته، مدعی است تمرکز اصلی پیشنهادات ایران بر توقف غنی‌سازی 20درصد و انتقال ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد به کشور ثالث است. در مقابل ایران از جامعه بین‌الملل دریافت میله‌های سوختی مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران را خواستار است.

مقامات آمریکایی تاکنون از اعلام رسمی اینکه آیا حاضرند غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرند یا نه، خودداری کرده‌اند. شرمن هفته گذشته در یک جلسه استماع سنا گفت: نمی‌خواهم علنی مذاکره کنم. همه چیزی که من می‌گویم، همانی است که رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت: ما به حق ایرانی‌ها برای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته است هم آمریکا و هم ایران برای رهایی از فشارهای داخلی به نتایج فوری مذاکرات نیازمند هستند. در آمریکا کنگره قصد دارد دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران تصویب کند، اما شرمن هفته گذشته تلاش کرد نمایندگان کنگره را از این کار بازدارد.

نمایندگان ایران و گروه 1+5 هفته آینده در ژنو دیدار می‌کنند. دور پیشین این گفت‌وگوها در سطح وزرای خارجه کشورها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست، گفت‌وگوها را مثبت و متفاوت از گذشته ارزیابی کردند.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار