رئیس پلیس فتای گلستان:

80 درصد پرونده‎ها در پلیس فتا کشف شده است / انتخاب منوی انگلیسی شگرد مجرمان سایبری

1403-07-02 05:07:20
0
40

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: 80 درصد پرونده‎ها در پلیس فتای استان گلستان کشف شده است.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از گلستان ما،حبیب‎الله رجبلی صبح امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: در سال جاری 80 درصد پرونده‎هایی که به پلیس فتای استان گلستان ارجاع شده کشف و باقی آنها نیز در انتظار استعلام‎های لازم است که پیگیر آنها هستیم.

وی با اشاره به عوامل موثر در وقوع جرائم سایبری افزود: سطح پایین آگاهی مردم و کاربران از محیط سایبر، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران، اشکالات در ساختار فنی، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرم، توسعه رسانه‎های دیجیتالی کاربر محور، افزایش تعداد کاربران و به تبع آن افزایش قربانیان و مجرمان عوامل عمده‎ی وقوع جرم سایبری است.

رجبلی بیان کرد: اکثر قربانیانی که فریب مجرمان سایبری را می‌خورند به نوعی قربانی سادگی و زودباوری خود هستند.

افزایش موجودی حساب و انتخاب منوی انگلیسی شگرد مجرمان سایبری

رئیس پلیس فتای گلستان با اشاره به کلاهبرداری‎های کارت به کارت و پیامک‎های فریبنده اخیر خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین و راحت‎ترین کاری که فرد باید انجام دهد این است که در ابتدا از صحت گفتار و درست بودن پیامک دریافتی اطمینان کامل را کسب کنند و بلافاصله اقدامی را انجام ندهند.

رجبلی در تشریح نوع اقدام این مجرمان ادامه داد: این مجرمان در ابتدا پیامک برنده شدن و یا نوع مشابه را به صورت تیری در تاریکی برای هزاران نفر ارسال می‎کنند.

وی گفت: آنها می‎دانند که تمامی هزار نفر فریب آنها را نمی‎خورند و منتظر هستند فردی که بلافاصله موضوع را باور کرده به آنها پاسخ دهد و وی را شکار کنند.

رجبلی متذکر شد: پس از اینکه قربانی نسبت به پیامک واکنش نشان داد و اقدام مورد نظر مجرم از سوی قربانی انجام شد، آنها با روش‎های مختلف روانی فرد را ترغیب می‎کنند تا پای دستگاه عابر بانک حاضر شود.

رئیس پلیس فتای گلستان تصریح کرد: قبل از هر عمل دیگری می‌پرسند که موجودی حساب شما چقدر است و در صورتی که موجودی کم بود قربانی را ترغیب می‎کنند که سقف موجودی را به حساب ارزی و برای مثال بالای یک میلیون تومان برسانند.

رجبلی تاکید کرد: در این هنگام به دلیل اینکه قربانی متوجه عمل مجرمانه نشود به وی پیشنهاد می‎کنند گزینه انگلیسی را انتخاب کند، و به دلیل اینکه اکثر مردم ما با زبان لاتین آشنا نیستند وقتی زبان انگلیسی انتخاب می‎شود به نوعی فرد در حال حرکت در تاریکی است و نمی‎داند به کجا می‎رود.

وی افزود: در این هنگام اعدادی که مجرم به قربانی می‎گوید، در واقع شماره کارت مجرم و مبلغی است که قربانی با دستان خود به حساب مجرم انتقال می‎دهد.

برداشت غیرمجاز از طریق اینترنت در پلیس فتا پیگیری می‎شود

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: اگر این اتفاق رخ دهد به دلیل اینکه در فضای واقعی رخ داده است پیگیری آن در پلیس آگاهی انجام می‎شود.

رجبلی تاکید کرد: اما مجرمان در مواردی دیگر با شگردهای مختلف شماره کارت، رمز دوم و CVV2 قربانی را دریافت می‎کنند و در صورت وقوع این مسئله همانند این است که قربانی کلید را به مجرم داده است.

وی افزود: اگر قربانی از طریق اینترنت و با استفاده از این کلید، عمل مجرمانه و برداشت غیرمجاز را انجام دهد این موضوع در پلیس فتا قابل پیگیری است.

رجبلی اظهار داشت: ما برای جلوگیری از بروز چنین جرائمی و بالا بردن سطح آگاهی مردم کارگاه‎های آموزشی را برگزار می‎کنیم و تقاضا داریم تا دستگاه‎ها و نهادهای مختلف برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه هدف خود از این کارگاه‎ها استفاده کنند.

وی در پایان ابراز داشت: شماره تلفن 2182282 و 2182747 پلیس فتای گلستان آماده ارائه تمامی خدمات مشاوره‎ای و هماهنگی در امور مربوط به پلیس فتا به هم استانی‎های عزیز است.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار