اخبار اقتصادی:

واکنش بازار به گفت‌وگوی اوباما و روحانی چه بود؟

1403-08-01 01:08:24
0
10

کارشناسان اقتصادی کاهش بیشتر نرخ دلار را با گذشت زمان پیش‌بینی کرده اند و بر این باورند که این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ ارز بیش از این را غیر منطقی توصیف کرده بود.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از عرش نیوز،هنوز زمان زیادی از مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا نگذشته است که؛ بازار نا پایدار ارز و سکه کشور تحت تاثیر این تماس تلفنی قرار گرفته است. به طوری که مطابق آخرین گزارش ها نرخ هر دلار آمریکا با 200 تومان کاهش به 2 هزار و 760 تومان رسیده است.

بر اساس گزارش ها، نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز شنبه در بازار 945 هزار تومان، طرح قدیم 940 هزار تومان، نیم سکه 495 هزار تومان، ربع سکه 300 هزار تومان و گرمی 200 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی حدود 96 هزار تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1337 دلار است.

کارشناسان اقتصادی کاهش بیشتر نرخ دلار را با گذشت زمان پیش‌بینی کرده اند و بر این باورند که این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ ارز بیش از این را غیر منطقی توصیف کرده بود.

درست زمانی که اواخر هفته گذشته قیمت سکه و ارز در بازار که روند کاهشی را تجربه می‌کرد، ناگهان با این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مواجه و سپس با روند افزایشی روبرو شد و نرخ دلار از کمتر از 2900 تومان به بیش از 3000 تومان افزایش یافت.

این اظهارات سیف، نیز با واکنش انتقادی کارشناسان اقتصادی روبرو شد و حتی بسیاری از آنان، این اظهارات وی را نسنجیده خواندند.

حال باید دید باز هم رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز در بازار موضع‌گیری خواهد کرد یا این بار با موضع سکوت خود، خواهد گذاشت بازار به روند عادی خود ادامه دهد. البته در این میان هستند کسانی که معتقدند نباید به نوسانات ناگهانی و لحظه ای بازار اعتماد زیادی کرد؛ چرا ککه در یک سال اخیر تغییرات و نوسانات نرخ ارز و سکه نشان داده است که اقتصاد ما همچنان ناپایدار است.

به طوری که روند تغییر قیمت در هفته اول مهرماه سال 1390 یعنی یک هفته بعد از سخنرانی محمود احمدی نژاد نشان می دهد که قیمت ارز از 1255 تومان به 1302 تومان افزایش پیدا کرد، البته نمی توان تنها عامل را سخنرانی شخص رئیس دولت دهم در سازمان ملل دانست ولی فضای حساس حاکم بر فضای سیاسی کشور این ضریب تاثیر را افزایش می دهد.

در سال 91 نیز نگاهی به رند تغییر قیمت در بازار ارز نشان می دهد دقیقا در روز سخنرانی محمود احمدی نژاد یعنی 5 مهرماه قیمت دلار دربازار ایران معادل 200 تومان افزایش پیدا کرده و از 2445 تومان به 2640 تومان رسید و طی روزهای بعد نیز با شیبی تند افزایش پیدا کرد به طوریکه در روز دهم مهرماه به رقمی معادل 3450تومان رسید.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار