گزارش مکتوب ... گلستان رکوردار تصادفات موتورسواران در کشور

1403-08-01 11:08:32
0
10

200 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 750 هزار نفری استان گلستان برای رفت و آمد از موتورسیکلت استفاده می کنند که این وسیله سبک و ارزان برای آنان کسب یک رکورد ناخوشایند را به همراه دارد ، بطوریکه در پنج ماه گذشته 82 راکب و عابر گلستانی به علت تصادف باموتورسیکلت جان باخته اند که این آمار موجب شده است گلستان عنوان دوم تلفات ناشی از موتور را در کشور از آن خود کند.

 

به گزارش کلاله خبربه نقل از واحد مرکزی خبر،مدیرکل پزشکی قانونی گلستان می گوید : سال گذشته باجان باختن 229 نفر از هم استانی ها در سانحه تصادف باموتورسیکلت رتبه نخست کشوری را در زمینه مرگ ناشی از تصادف باموتور داشتیم .
سرهنگ قدمی رئیس پلیس راه گلستان هم در این باره می گوید : این تعداد نیمی از کل کشته های تصادفات برون شهری استان گلستان است.
سرهنگ علی اصغر مهری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان در این باره گفت : در بخش درون شهری، موتورسوران در وقوع 30 درصد تصادفات فوتی مقصر هستند .
مدیرکل پزشکی قانونی گلستان هم گفت : آمار تکان دهنده تر اینکه سن حدود 66 درصد قربانیان تصادف با موتورسیکلت در گلستان کمتر از 30 سال و علت مرگ 75 درصد آنان آسیب از ناحیه جمجمه و مرگ مغزی گزارش شده است.
براساس تحقیق میدانی خبرنگار ما ، فاصله کم بین شهرها و روستاها ، تراکم جمعیت ، هوای معتدل و استفاده آسان در اکثر ماههای سال از عواملی است که موجب شده اشتیاق برای استفاده از موتور در این استان بالا و این اشتیاق بین نوجوانان و جوانان بیشتر باشد.
شروع فعالیت موتورسواری در ایران به اواخر دهه 20 خورشیدی برمی گردد که با ورود موتورهای انگلیسی به کشور عده ای از علاقمندان شروع به برپایی نمایش های موتورسواری در میدان ارک تهران و جلالیه کردند تا اینکه در سال1340 سروکله موتورسیکلتهای ژاپنی که اولین آنها یاماها بود در بازار موتورسیکلت ایران پیدا شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گلستان در این باره می گوید : از آنجایی که اشتیاق استفاده از موتور بین گروه نوجوان و جوان زیاد است بسیاری از آنان قبل از رسیدن به سن 18 سالگی بدون گواهینامه و مجوزهای قانونی سوار بر موتور می شوند .
سرهنگ علی اصغر مهری افزود : از 20 هزار دستگاه موتورسیکلت بدون پلاک و شماره در گلستان استفاده می شود که ده درصد کل موتورسیکلت های این استان است.
آقای جعفری مدیرکل صندوق تامین خسارت های بدنی بیمه کشور هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت : در استان گلستان 20 هزار نفر بدون بهره مندی از هیچگونه بیمه ای سوار موتور می شوند که پس از بروز حادثه برای درمان و تامین خسارت جانی و مالی خود یا طرف تصادف با مشکلات حاد مواجه می شوند.
کریمی رییس کل بیمه مرکزی هم گفت : در کشور 10 میلیون موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد، فقط دو میلیون موتورسیکلت، بیمه نامه دارند.
براساس آمار راهنمایی و رانندگی استان گلستان ، رانندگی در خلاف مسیر مجاز، سبقتهای خطرناک، رانندگی در شب بدون روشنایی، سوارشدن چند نفر روی یک موتور، حمل غیرمتعارف بار و اشیا، انجام کارهای نمایشی و مکالمه با تلفن همراه رفتارهای پرخطری هستند که عامل بیشتر تصادف های موتورسواران گلستانی است.
سرهنگ ساوری معاون اجتماعی و ارشاد فرماندهی انتظامی گلستان هم در این باره می گوید : مرگ گروه سنی جوان استان گلستان بر اثر تصادف با موتور ، قبل از ورود این گروه سنی به بازار کار تهدید بزرگی است که جامعه جوان گلستان را هدف قرار داده است.
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی می گوید: این آمارها و بررسی ها نشان می دهد جای آموزش و مهارتهای زندگی در جامعه جوان استان گلستان خالی است.
آقای قربانی می افزاید : اگر بخواهیم یک اقدام هوشیارانه در جلوگیری از رفتارهای پرخطر داشته باشیم چیزی جز آموزش ، مراقبت ، پیشگیری و سختیگری نیست.
این استاد دانشگاه می گوید : علاوه بر مشکل نبود فرهنگ استفاده از موتور بین جوانان و نوجوانان مدیران مرتبط هم خوب عمل نکرده اند و اجرای مقطعی قوانین سختگیرانه در دستگاههای مجری فقط مسکنی زودگذر بوده است.
آقای قربانی نقش خانواده ها را هم نقشی اساسی و کلیدی می داند و اضافه می کند ؛ تا زمانی که مجریان اداری برای حل این معضل راه حلی بیابند و بخواهند آن را در بلند مدت اجرا کنند تنها خانواده ها هستند که می توانند از هدر رفتن سرمایه های انسانی جلوگیری کنند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار