در پی برگزاری مراسم عروسی در روز شهادت امام صادق (ع) در گنبد

عروسی در روز شهادت امام صادق (ع) ؛ بی توجهی یا عناد ؟

1403-07-02 05:07:28
0
53

دشمن در کمین وحدت ماست ؛ مذهب ، قومیت و نژاد مطرح نیست ، حرمت ها را حفظ کنیم تا وحدت مان آسیب نبیند .

 

به گزارش کلاله خبر،روز 25 شوال که مصادف با سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام صادق (ع) است و از حدود 80 سال قبل این روز در تقویم کشور ایران به عنوان تعطیل رسمی اعلام گردید و مانند بسیاری از مناسبت های مذهبی و ملی دیگر ( مانند : تاسوعا و عاشورا ؛ اعیاد فطر ، قربان و غدیر ؛ رحلت پیامبر اکرم (ص) ؛ شهادت امام علی(ع) ؛ ایام فاطمیه ؛ عید نوروز ؛ روز طبیعت ؛ ارتحال امام خمینی(ره) و ... ) در تقویم نظام جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان تعطیل رسمی درج گردیده است .

در این روز شیعیان جهان در سراسر دنیا به برپایی مراسم سوگواری و عزا در غم رئیس مذهب شیعه و شیخ الائمه حضرت امام صادق (ع) می پردازند و در یک سنت حسنه که در سالهای اخیر در سراسر کشور رواج یافته ؛ به برپایی مراسم دسته روی در سطح شهر به سمت اماکن مذهبی موجود می پردازند .

حفظ حرمت ها و شعائر دینی و مذهبی از آموزه های ارزشمند دین مبین اسلام است و همواره مورد نظر علما ، مراجع و بزرگان دین اعم از شیعه و سنی بوده است و در نظام جمهوری اسلامی از سوی سران و مسئولین نظام همواره مورد توجه و اهتمام بوده تا موجب تحکیم پایه های دین و تقویت دینداری در سطح جامعه باشد .

و وقتی حرف از حفظ حرمت شخصیتی است که طلایه دار یکی از مذاهب بزرگ دین مبین اسلام است این مساله به خوبی خودنمایی می کند و لازم است تمام کسانی که که تحت لوای پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند به حفظ حرمت این شخصیت بزرگ جهان اسلام توجه نمایند و در اقامه شعائر ارزشمند مربوط به این مناسبت همت بگمارند .

در طول تاریخ اسلام ، حضرت امام صادق(ع) در میان علما و برزگان اهل سنت دارای جایگاه ویژه و خاصی بوده و مقام علمی ، فضل و فقاهت ایشان نیز نزد خواص و علما اهل سنت مورد توجه خاص بوده و از ان بهره بداری می گردیده است و به طور مثال بزرگانی مانند امام ابوحنیفه و امام شافعی و ... عبارات بلندی در شان و جایگاه امام صادق (ع) دارند .

*  امام ابوحنیفه فرموده است : « فقیه تر از جعفر بن محمد بچشم ندیده ام » ( تذکرة الحفاظ، ج 1، ص 166 )

* امام شافعى ؛ ابن حجر عسقلانى گفته است : اسحاق بن راهویه گفت به شافعى گفتم : جعفر بن محمد نزد تو چگونه است؟ شافعى گفت: « ثقة » یعنى « مورد اعتماد و اطمینان کامل من است » (تهذیب التهذیب، ج 2، ص 103)

* ابن خلکان ؛ این مؤلف مشهور و بنام اهل سنت نیز در کتاب خود موسوم به وفیات الاعیان اظهار داشته است: « و کان من سادات اهل البیت و لقب بالصادق لصدقه فى مقالته... و کان تلمیذه ابوموسى جابر بن حیان الصوفى الطرسوسى قدألف کتاباً یشتمل على ألف ورقة تتضمن رسائل جعفر الصادق وهى خمس مأة رسالة» یعنى : حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) از سادات اهل بیت(علیهم السلام)بشمار می رود و بدلیل راستگویى در گفتارش ملقب به صادق شده است ... و ابوموسى جابر بن حیان یکى از شاگردان اوست که کتابى مشتمل بر هزار برگ تألیف نموده که متضمن رساله هاى امام جعفر صادق(علیه السلام) است که مقدار آنها به پانصد رساله می رسد. ( وفیات الأعیان، ج 1، ص 291 )

 ولی امروز که در گوشه گوشه شهرهای ایران اسلامی عاشقان اهل بیت(ع) ، سوگوار رئیس مذهب جعفری هستند ، متاسفانه عده ای بی خبر و غافل ؛ بی توجه به مناسبت و دلیل تعطیلی این روز و عزادارن آن ، کاروان های جشن و عروسی را در میدان ها و خیابانهای شهر گنبد به راه انداخته اند .

این عده با این اقدام خود ، تصاویری از بی حرمتی و بی اعتنایی به شعائر دینی و مذهبی را رقم زدند که بسیاری از ذهن ها را درگیر خود می کند و می تواند در صورت عدم توجه و برخورد مناسب به یک معضل و آسیب اجتماعی بزرگ تبدیل شود و در گیری هایی را به همراه داشته باشد .

کمترین توجه به وضعیت و حال و هوای گروه های دو طرف این ماجرا ( یک طرف عده ای عزادار و سوگوار عزیزی بزرگوار و یک طرف عدهای شادمان و مسرور از عروسی و جشن ) و حساسیت های وجود ، هر انسان عاقلی را به توجه وا می دارد که فارغ از اعتقاد داشتن یا نداشتن به مناسبت این روز و صرفا از حیث عقلی از چنین اقدامی خودداری کند . اگرچه امتناع از برگزاری مراسم جشن و عروسی به احترام مناسبت آن و به جمع زیادی از همشهریان با عقیده ای دیگر ، ارزشی مضاعف دارد .

در این برهۀ زمانی که هجمه های روانی دشمن از هر سو اسلام عزیز و مسلمانان را در کشورهای مختلف مسلمان نشانه رفته است ، و این که عده ای در داخل کشور و استان بخواهند با خدشه وارد کردن بر وحدت قومیتها و مذاهب گوناگون در شهرهای  مختلف استان همچون گنبد و ... مسائلی را به وجود بیاورند ، بیش از هر زمان دیگری نیاز به رعایت اعتقادات وحفظ حرمتهای مذاهب اسلام از سوی یکدیگر است .

آنجا که رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین جهان در خصوص اهمیت والای وحدت در جامعه اسلامی می فرماید : حفظ وحدت ، همدلي و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شكاف، در اين برهه حساس است. هرگونه سخن ، حركت و نوشته‌اي كه موجب شكاف و انشقاق در جامعه، و ظلم به افراد شود، خلاف مصالح كشور و نظام اسلامي است.

اینجاست که لازم است با توجه و دقت در این مسائل ریز و ظریف ، ببینیم که این اقدام از روی بی توجهی متولیان مراسم صورت گرفته و یا اینکه عده ای از روی عناد و به صورت پنهانی و با پوشش ، زمینه وقوع چنین برنامه ای را فراهم می کنند تا مسائل ناگوار بعدی به شکل های مختلف صورت بگیرد .

لذا با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع و به منظور پیشگیری از موارد مشابه و حوادث و ماجراهای ناگوار احتمالی در آینده موارد ذیل پیشنهاد می گردد :

** علما و روحانیون اهل تسنن ، به آگاهی بخشی در میان اقشار مختلف جامعه اهل سنت استان در خصوص این موضوع بپردازند و جوانب مختلف مثبت و منفی آنرا را بیان نمایند .

** علما و روحانیون شیعه و اهل تسنن در شهرستان های مختلف استان به برگزاری جلسات مشترک با یکدیگر بپردازند و در خصوص موراد مختلف قابل توجه در این زمینه گفتگو و تبادل نظر کنند تا به هدایت قشرهای مختلف مردم جامعه در مسیرهای صحیح منجر گردد .

** صنوف گل فروشی ، آرایشگاه و عکاسی و آتلیه و هر صنف دیگری که در امور مختلف عروسی ها نقشی دارند با استخراج مناسبت ها و تدوین یک تقویم کاری ساده و حتی یک صفحه ای و ابلاغ آن به مجموعه تحت امر خود مبنی بر عدم ارائه خدمات در مناسبت های خاص عزاداری و سوگواری ، زمینه پیشگیری لازم را فراهم آورند .

** ادارات و نهادهای مختلف مرتبط با این موضوع ( مثل : نیروی انتظامی ، اماکن ، دستگاه قضایی ، سازمان تبلیغات و ... ) ، توجه و رسیدگی لازم را در این زمینه معمول دارند تا بهترین نتیجه ممکن یعنی پیشگیری برای وقوع چنین مواردی حاصل گردد .

باشد که در روز ها ، ماه ها و سالهای آتی شاهد چنین مواردی نباشیم و وحدت اقوم و مذاهب در گلستان روز بروز تقویت و توسعه یابد ./گلستان ما

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار