باز هم بر اثر گودبرداری غیر اصولی رخ داد

ریزش ساختمان سازمان بازنشستگی کشوری در گرگان

1403-08-01 11:08:33
0
11

بر اثر گودبرداری غیر اصولی و عدم نصب سازه نگهبان باز هم حادثه آفرید و موجب ریزش ساختمان سازمان بازنشستگی کشوری در گرگان شد.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از فارس،صبح روز گذشته بر اثر گودبرداری غیر اصولی در خیابان ولیعصر گرگان بازهم حادثه آفرید و موجب تخریب ساختمان مجار شد.

در بازدید ابتدایی خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با مشاهده محل حادثه کاملا مشخص بود علت اصلی حادثه عدم مهار کردن مناسب دیوار ساختمان مجاور بوده است.

یکی از کارگرانی که در این محل کار می‎کرده و در روز حادثه در محل حاضر بوده است در گفت‎‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: صبح که برای انجام کار آمدیم متوجه شدیم که دیوار تحمل ندارد و در حال ریزش است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ساعت اداری بوده و در ساختمان کناری افراد حضور داشتند سریعا با اطلاع رسانی به آنها ساختمان را تخلیه کرده و لوازم مهم همانند کامپیوتر را نیز از آن محل دور کردیم.

این کارگر افزود: خوشبختانه در این حادثه کسی آسیبی ندیده است.

اگر شهرداری همکاری می‎کرد این حادثه رخ نمی‎داد

یکی دیگر از کارگران ادامه داد: اگر شهرداری به ما اجازه می‎داد سه روز پشت سر هم کار می‎کردیم این اتفاق نمی‎افتاد.

وی گفت: شهرداری تنها در روز جمعه به ما اجازه می‎داد که کار کنیم.

یکی از اهالی آن محل که صبح حادثه نیز در آن کوچه حضور داشت و شاهد ماجرا بود به خبرنگار فارس گفت: از همان روزهای او که این گودبرداری انجام شده بود همین دیواری که ریزش کرده است مشخص بود که نم دارد و توان مقاومت در برابر کندن پی به این عمق را ندارد.

وی که خود مهندس ساختمان بوده است افزود: متاسفانه با توجه به این موضوع مهندس ناظر و مجری کار سازه مقاوم مناسبی را نیز در این پروژه استفاده نکرده است.

این شاهد حادثه اضافه کرد: حتی در روز حادثه نیز این خیس بودن خاک کاملا قابل مشاهده بوده است.

گودبرداری غیر اصولی و عدم نصب صحیح سازه‌های نگهبان علت بروز حادثه

رئیس دفتر نمایندگی مرکز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان در خصوص این حادثه اعلام کرد: گودبرداری غیر اصولی و عدم نصب صحیح سازه‌های نگهبان باعث ریزش ساختمان مسکونی مجاور شده است.

سیدپیام حسینی افزود: ساختمان فروریخته خود قدیمی ساز بوده و هیچ اسکلتی نداشت.

وی تاکید کرد: البته باید سازه‌های نگهبان به درستی توسط مالک اجرا می‌شد تاکنون شاهد وقوع این حادثه نباشیم.

مسئول روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: با توجه به اینکه بازرسان سازمان بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر بوده‎اند، موضوع در حال برسی است

محمد آریان‎نیا خاطرنشان کرد: در چنین حوادثی نیاز است تا گزارش ناظر و مجری پروژه نیز برسی شود.

وی افزود: در صورتی که کوتاهی در نظارت و یا عملکرد عوامل تحت امر سازمان نظم مهندسی ساختمان در پروژه باشد با آنها برخورد خواهد شد.

نصب سازه نگهبان در طرف دیگر گودبردای نیز وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اتفاق مشابه و سهل انگاری در گودبرداری اصولی و نصب سازه نگهبان مناسب در پروژه‎های ساختمانی در گرگان چندباری رخ داده است و در ماه‎های گذشته در یکی از پروژه‎های ساختمانی در بلوار صیاد شیرازی دو کارگر جان خود را از دست دادند.

لازم به ذکر است این حادثه در سمت ساختمان بازنشستگی کشوری استان گلستان رخ داده است و در سمت دیگر این پروژه ساختمان 4 طبقه دیگری نیز وجود دارد.

گفته شده این پروژه مجوز ساخت مجموعه پزشکی شش طبقه را دارد و همانطور که در تصاویر مشخص است در این پروژه علاوه بر اینکه سازه نگهبان در سمت وقوع حادثه کار گذاشته نشده در سمت دیگر هیچ سازه نگهبانی وجود ندارد.

این در حالی است که بازدید خبرنگار فارس از یک پروژه مشابه در مرحله ساخت در چند کوچه بالاتر از محل حادثه حکایت از چگونگی نصب سازه نگهبان مناسب دارد.

پیگیری خبرنگار فارس در خصوص پاسخ شهرداری گرگان و اعلام نتیجه سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه خواهد داشت.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار