اخبار فرهنگی:

عمليات مرمت دو اثر تاريخي استان گلستان به اتمام رسيد

1403-08-01 03:08:44
0
6

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان گفت: دو اثر تاريخي استان كه مرمت و بهسازي آن به پايان رسيده است، همزمان با هفته دولت سال جاري به بهره برداري مي رسد.

 

به گزارش کلاله خبر،قربان عباسي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: يكي از اين بناها ، مدرسه تقوي در گرگان است كه بناي آن متعلق به دوره قاجار مي باشد كه كار بازسازي و مرمت آن انجام شده و هفته دولت امسال افتتاح مي شود.
وي اضافه كرد: براي مرمت و بازسازي مدرسه تقوي حدود ۱۰ ميليارد ريال از منابع ملي هزينه و در مدت دو سال اجرا شده است.
به گفته عباسي، پس از افتتاح مدرسه تقوي در هفته دولت، اين بناي تاريخي در معرض بازديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
مديركل ميراث فرهنگي گلستان افزود: مدرسه تقوي، مربوط به اواخر دوره قاجار است كه در تاريخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۰ به ‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
عباسي گفت: اين بناي تاريخي در محله سرچشمه گرگان واقع شده است كه در سال ۸۱ توسط مديريت ميراث فرهنگي وقت خريداري و به تملك سازمان درآمد.
مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت: مرمت و بهسازي مدرسه و مسجد كريم ايشان نيز انجام شده است و در هفته دولت سال جاري به بهره برداري مي رسد.
عباسي اظهار كرد: احيا و مرمت اين اثر تاريخي سه ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال هزينه در برداشته كه در سال‌هاي ۹۰و ۹۱ از محل اعتبارات ملي تامين شده است.
وي افزود: ساختمان مسجد و مدرسه كريم ايشان متعلق به دوره قاجاريه مي باشد و بر اساس تاريخي كه بر سر در ورودي آن كتابت شده، در سال ۱۳۲۸ هجري قمري ساخته شده است.
عباسي اظهار كرد: بناي تاريخي كريم ايشان براي تعليم و آموزش علوم ديني و مذهبي توسط سيد قليچ ايشان و با حمايت مردم ديندار منطقه احداث شده است.
به گفته وي، در مجاور مدرسه كريم ايشان بنايي با عنوان عيدگاه براي انجام فريضه نماز عيد فطر، عيد قربان و نماز جمعه قرار دارد.
وي در تشريح بناي عيدگاه افزود: اين مكان واقع در جنوب شرقي مدرسه و مسجد كريم ايشان است و داراي پلان هندسي چند ضلعي و سقف ۲طبقه عاري از تزئينات مي باشد.
عباسي اظهار كرد: مدرسه كريم ايشان مربوط به دوره قاجار است و در شرق استان گلستان، در روستاي كريم ايشان واقع شده است.
مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري گلستان اجراي عمليات مرمت و احياي بافت بازارچه قديمي نعلبندان تا مصلاي گرگان را از برنامه هاي امسال ذكر كرد.
وي، هزينه مطالعاتي مرمت و احياي بافت بازارچه قديمي نعلبندان را ۵۰۰ميليون ريال اعلام كرد و افزود: عمليات اجرايي اين پروژه در سه مرحله انجام مي گيرد كه بالغ بر ۱۰ ميليارد ريال هزينه در برخواهد داشت. /ایرنا

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار