اخبار اجتماعی:

اجرای طرح پزشک خانواده «شهری» در گلستان به آینده موکول شد

1403-08-01 01:08:38
0
9

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری منوط به بازدید ستاد اجرایی کشوری این طرح و نظام ارجاع از استان و تأیید نهایی آنان بود که به دلایل مختلف صورت نگرفت.

 

محمد نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در گرگان، بیان داشت: برنامه پزشک خانواده در تمامی مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزارنفر استان همزمان با دیگر نقاط کشور از مردادماه 1384 به اجرا درآمده است.

وی افزود: در حال حاضر 218 پزشک، 181 نفر ماما همراه با بیش از 1000 نفر از سایر نیروها در 132 مرکز بهداشتی- درمانی مجری برنامه پزشک خانواده در قالب تیم های سلامت مشغول ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به جمعیت تحت پوشش هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه تعداد مراکز بهداشتی این طرح از 114 به 132 مرکز افزایش یافته است، گفت: جمعیت تحت پوشش برنامه پزشک خانواده در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و 70 هزار نفر از کل یک میلیون و 800 هزار نفری استان می باشد.

نعیمی خاطرنشان کرد: در خصوص اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای بالای 20 هزار نفز استان در سال گذشته اقدامات متعددی برای تامین زیرساخت های اجرایی و بسترسازی فرهنگی شامل سرشماری جمعیتی و ثبت اطلاعات در سامانه خدمات سلامت الکترونیک ایرانیان، ثبت نام از پزشکان و متقاضیان مشارکت در برنامه، بلوک بندی شهرهای محل اجرای برنامه، برگزاری کلاس های آموزشی برای نیروهای انسانی مورد نیاز برنامه و جمعیت تحت پوشش، تهیه و توزیع ترکت و بروشورهای آموزشی، تشکیل ستادهای مختلف راهبردی و اجرایی در سطح استان و شهرستان ها انجام شد.

وی در خصوص چرایی اجرایی نشدن پزشک خانواده شهری در استان بیان داشت: از آنجا که مراحل اجرایی برنامه منوط به بازدید ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانوداه و نظام ارجاع از استان و تأیید نهایی آنان بود، به دلایل مختلف و بویژه کمبود منابع اعتباری مورد نیاز سطح ملی، بازدید صورت نگرفت و اجرایی شدنش موکول به آینده شد.

313 پزشک عمومی و متخصص برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گرگان افزود: مراحل اجرایی برنامه پزشک خانواده شهری در استان گلستان آغاز نشده است؛ ولی در مرحله فراخوان که در سال گذشته و از طریق ثبت نام بر روی سامانه www.1590.ir انجام شد، 256 پزشک عمومی و 57 پزشک متخصص برای مشارکت در برنامه اعلام آمادگی کردند.

نعیمی ادامه داد: سه فاز سرشماری جمعیتی، ثبت اطلاعات جمعیتی در سامانه خدمات سلامت الکترونیک ایرانیان و بلوک بندی جمعیتی و برآورد نیازهای نیروی انسانی و تجهیزات، در استان انجام و به پایان رسیده است.

«پزشک خانواده» نیازمند هماهنگی سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت است

وی تأکید کرد: یکی از نیازهای اولیه برای اجرای طرح «پزشک خانواده» هماهنگی کامل سازمان های بیمه گر با هم و با وزارت بهداشت بر اساس دستورالعمل های ابلاغی ملی است؛ چراکه پزشکان در مناطق شهری به کسانی که تحت پوشش یکی از صندوق های بیمه ای قرار دارند، ارائه خدمات می کنند.

اجرایی شدن طرح پزشک خانواده به تغییر فرهنگ عمومی نیاز دارد

نعیمی تصریح کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده نیاز مبرم به آشنایی مردم با آن دارد و در واقع به تغییر فرهنگ عمومی نیاز است؛ چرا که هم اکنون مردم خصوصا در مناطق شهری در صورت بروز هر نوع بیماری تمایل شدیدی به مراجعه مستقیم به پزشکان متخصص دارند و این فرهنگ باید اصلاح شود.

وی در پایان گفت: فرهنگ باید به گونه ای شود که مردم در صورت ابتلا به هر نوع بیماری ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کنند و در صورت نیاز به سطوح تخصصی ارجاع شوند./دانشجو

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار