اخبار سیاسی:

واکنش روحانی به درخواست دعوت از خاتمی برای مراسم تحلیف

1403-08-01 01:08:44
0
68

اعضای شورای راهبردی مجلس روز گذشته با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

 

کلاله خبر،در این دیدار حدود 10 نفر از نمایندگان به بیان نقطه‌نظرات خود و نحوه تعامل مجلس و دولت پرداختند. روحانی در این دیدار با تاکید بر اینکه مشکلات کشور باید با تعامل قوای سه‌گانه حل شود، یادآور شده است که تلاش می‌کند فهرست کابینه خود را در روز مراسم تحلیف به مجلس ارایه کند. این دیدار حدود یک‌ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید و نمایندگان حاضر کسانی بودند که در روند برگزاری انتخابات و زمان ثبت‌نام هاشمی‌رفسنجانی و اعلام ردصلاحیت وی، نامه اعتراضی نوشتند که البته رسانه‌ای نشد. علی مطهری، رمضانعلی سبحانی‌فرد، علی‌محمد احمدی، غلامرضا تاجگردون و بهروز نعمتی، نمایندگان تهران، سبزوار، دهلران، گچساران و اسدآباد از جمله نمایندگانی بودند که در آغاز این دیدار طی سخنانی نقطه‌نظرات خود را درمورد تعامل دو قوه مطرح کردند. حسن امیری، نماینده مردم زرند با اشاره به لزوم تعامل مجلس و دولت منتخب به تسنیم گفت: بیش از 70 نماینده مجلس با حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع‌تشخیص‌مصلحت آغاز شد.

به گفته وی در این دیدار درخصوص نحوه تعامل مجلس و دولت و وضعیت کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

روحانی کشور را در چه وضعیتی تحویل می‌گیرد
علی مطهری درباره این دیدار به «مهر» گفت: درمورد مسایل مختلفی صحبت شد که بیشتر حول‌وحوش همکاری مجلس و دولت آینده بود. در این جلسه تاکید شد درست است که گاهی مخالفت‌هایی می‌شود اما بیشتر اینها نمود ظاهری دارد و متن مجلس با دولت آینده همراه است.

 این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این دیدار درباره اهمیت احترام به انتخاب مردم، پایبندی به شعارها و تحت‌تاثیر جوسازی افراطیون قرارنگرفتن در انتخاب وزیران صحبت شد. شعار دفاع از حقوق ملت که در جریان انتخابات از سوی آقای روحانی مطرح شده بود از سوی نمایندگان یادآوری و تاکید شد.

مطهری خاطرنشان کرد: همچنین نمایندگان تاکید کردند که آقای روحانی باید برای مردم توضیح بدهد که کشور را در چه وضعیتی تحویل می‌گیرد، البته شخص آقای روحانی هم تاکید داشتند که دولت و مجلس باید به تحلیل واحدی درباره وضعیت کشور برسند تا بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند و برای حل مشکلات کشور نیاز به اجماع ملی است.

نماینده تهران گفت: درباره ارایه فهرست وزرای کابینه نیز رییس‌جمهور منتخب گفت که تلاش می‌کنیم در روز مراسم تحلیف فهرست وزرا به مجلس ارایه شود. وی با بیان اینکه این دیدار بسیار مفید و امیدوارکننده بود گفت: انشاءالله این جلسات در تعامل دولت و مجلس مفید باشد.

مطهری در پاسخ به این سوال که نمایندگان حاضر در این دیدار از چه گروه‌هایی بودند، گفت: نمایندگان حاضر از کسانی بودند که قبل از انتخابات گرایش نزدیک به گفتمان آقای روحانی داشتند و در زمانی که آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد نامه‌هایی در اعتراض به این موضوع امضا کردند که البته رسانه‌ای نشد، بنابراین این افراد کسانی بودند که از قبل به نوعی هماهنگی با تفکرات روحانی داشتند.

وعده‌های روحانی و درخواست دریافت نظرات پیرامون کابینه
مهدی سنایی، نماینده نهاوند درباره این دیدار به «مهر» گفت: در این زمینه پیشنهاداتی مطرح و تاکید شد که مجلس آماده همکاری با دولت است و دیدگاه رییس مجلس و اکثریت نمایندگان بر اساس همکاری با دولت منتخب است. دکتر روحانی نیز در این دیدار یادآور شد که حجم مسایل و کارهایی که دولت با آن روبه‌رو شده، انبوه است و بخش زیادی از دولت منتخب را گرفته است.

 وی ادامه داد: دکتر روحانی معتقد است ترکیب رای کلانشهرها و روستاها نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد مردم در شهر و روستا یک گفتمان را انتخاب و عقلانیت و اعتدال را برای مدیریت کشور ترجیح دادند. سنایی گفت: دکتر روحانی پیگیری قول‌های داده‌شده در روند برگزاری انتخابات را تکلیف شرعی و قانونی می‌داند و تاکید کرد اجرای بسیاری از وعده‌ها و راه‌حل مشکلات تنها در قوه‌مجریه نیست، بلکه نیاز به مساعدت دیگر قوا نیز دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور منتخب صحبتی از ارایه فهرست کابینه خود کرد، گفت: آقای روحانی گفت تلاشم بر این است تا روز تحلیف فهرست معرفی کابینه را به همراه برنامه به مجلس ارایه دهم، نمایندگان مجلس هم در هفته پیش‌رو اگر نقطه‌نظراتی درباره برنامه و کابینه دارند، ارایه دهند.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور منتخب گفت: حل مشکلات کشور نیاز به همراهی و همدلی دارد و مجلس و دولت باید درباره وضعیت کشور و مشکلاتی که موجود است، به یک تحلیل واحد برسند، بنابراین این اجماع ضرورت دارد. نماینده مردم نهاوند گفت: آقای روحانی تاکید کرد که با وجود مشکلاتی که وجود دارد، با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم و از اراده جدی که در مسوولان سراغ دارد به حل مشکلات امیدوار است. سنایی گفت: آقای روحانی همچنین اشاره کرد که اعتقادم این است، اکثریت نمایندگان با دولت هم‌صدا هستند و دولت را یاری خواهند کرد.
واکنش روحانی به درخواست دعوت از خاتمی  برای مراسم تحلیف
هادی حسینی، نماینده مردم قائمشهر با اشاره به دیدار تعدادی از نمایندگان با رییس‌جمهور منتخب به تسنیم گفت: نمایندگان در سخنان خود بر اهمیت تعامل دولت و مجلس تاکید و خواستار همکاری بیشتر قوا برای حل مشکلات مردم شدند.

 در این دیدار موانع تعامل دولت و مجلس بررسی و راهکارهایی برای حل آن در نظر گرفته شد. نماینده مردم قائمشهر خاطرنشان کرد: همچنین در این دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب اعلام کرد‌که تلاش خواهد کرد فهرست اسامی کابینه را تا روز 13 مرداد و مراسم تحلیف به مجلس ارایه کند.

 همچنین کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل گفت: در این دیدار مطرح شد که آقای روحانی به مطالبات مردم و شعارهایی که در ایام انتخابات مطرح شد، عمل خواهد کرد و تحلیل واقع‌بینانه‌ای از وضعیت کشور وجود داشته باشد. وی افزود: همچنین روحانی در این دیدار گفت که اعضای‌کابینه مجرب، توانمند و کاربلد و تیم اقتصادی قوی و منسجم، خواهد بود.

آقای روحانی همچنین از نمایندگان درخواست کرد ‌که پیشنهادات خود درباره کابینه را تا مراسم روز تحلیف به وی ارایه کنند. نماینده مردم اردبیل خاطرنشان کرد: جلسه بسیار صمیمی بود که در آن گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب، اعضای فراکسیون رهروان ولایت و نمایندگان مستقل حضور داشتند. در این دیدار از اعضای هیات‌رییسه مجلس فردی حضور نداشت.

 پیرموذن ادامه داد: روحانی گفت‌که جمع‌بندی نهایی درباره کابینه دولت را تا مراسم تحلیف انجام خواهد داد و قرار است که در روز تحلیف کابینه معرفی شود چراکه نمایندگان علاقه دارند کابینه هرچه زودتر معرفی شود. وی تاکید کرد: من یکی از نمایندگان حامی ژنرا‌ل‌های رییس‌جمهور منتخب هستم و در صحن مجلس از آنان دفاع خواهم کرد. ن

ماینده مردم اردبیل با بیان اینکه در این دیدار محمدباقر نوبخت و تیمور علی‌عسگری از مشاوران رییس‌جمهور منتخب حضور داشتند، اظهار کرد: آقای روحانی در این دیدار تاکید کرد که مراسم تحلیف در شأن مردم خواهد بود و حتی یکی از نمایندگان درخواست کرد بدون مصلحت‌اندیشی از روسای جمهور سابق مانند خاتمی دعوت شود اما آقای روحانی واکنشی به این خواست نمایندگان نداشتند و وارد این مباحث نشدند.

 او تاکید داشت که از فضای انتخابات عبور کرده‌ایم و باید به فضای عقلانیت و اعتدال که بر خودمحوری و افراط‌گری غالب شده، بها دهیم.

غلامرضا تاجگردون هم به نقل از رییس‌جمهور منتخب از تلاش برای معرفی کابینه دولت جدید در روز تحلیف خبر داد. غلامرضا تاجگردون با اشاره به دیدار جمعی از نمایندگان با حسن روحانی، به ایسنا گفت آقای روحانی در این دیدار تاکید داشتند که کار باید سریع‌تر آغاز شود و مردم معطل کار نشوند. همچنین گفتند که باید کمتر اذهان مردم تشویش شود و باید مردم را از نگرانی درآورد.

 وی افزود: آقای روحانی همچنین خواستار همکاری مجلس با دولت آینده برای پیشبرد امور شد. نماینده مردم گچساران در مجلس یادآور شد: نمایندگان نیز در این دیدار نقطه‌نظرات و توقعات مجلس را مطرح کردند و بر ضرورت حفظ حرمت و شأن مجلس تاکید کردند و گفتند که چطور تعامل دولت و مجلس می‌تواند بیش از پیش باشد.

وی همچنین گفت که درخواست دیدار نمایندگان با رییس‌جمهور منتخب دوطرفه بوده است. رییس‌جمهور منتخب مردم ایران نیز در این دیدار تاکید کرد که فضای میان دولت و مجلس باید حل مشکلات و معضلات کشور و مردم را هدف قرار دهد.

 روحانی اضافه کرد: در اولین فرصت که میسر باشد اعضای کابینه را به مجلس معرفی می‌کنم و با اطلاعی که از فضای صمیمی مجلس دارم، مطمئن هستم نمایندگان محترم با توجه به مصالح کشور تصمیم خود را اتخاذ می‌کنند. وی افزود: اینجانب و نمایندگان محترم مجلس، منتخب مردم هستیم و همه باید به خواست مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ مثبت بدهیم و در مسیر اجرای خواست اکثریت مردم حرکت کنیم. رییس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: همه باید توجه کنیم که فضای امروز کشور با دوران مبارزه انتخاباتی متفاوت است و اکنون فضای همدلی و همکاری است و دوره رقابت‌های انتخاباتی گذشته است./پارسینه به نقل از مشرق

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار