اخبار اقتصادی:

رکورد تولید گندم در گلستان شکسته شد‌

1403-06-26 08:06:40
0
107

گندمکاران گلستانی سال زراعی جاری رکورد 11 ساله تولید گندم را در پایتخت گندم کیفی ایران شکستند. در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و 100 هزار تن گندم در گلستان تولید شد که در 11 سال گذشته بی سابقه است.

 

کلاله خبر،

این افزایش میزان تولید درحالیست که سطح کشت گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

از مجموع گندم تولیدی استان بیش از 360 هزار تن گندم از سوی بخش دولتی خریداری شد که بیش از یک سوم گندم تولیدی استان را تشکیل می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش بینی می شود امسال یک میلیون و 100 هزار تن گندم در استان تولید شود که در 11 سال گذشته بی سابقه است.

سید نصیر سیدمحمدی افزود: از ابتدای فصل خرید امسال تاکنون 361 هزار تن گندم مازاد مصرف نیز از گندمکاران استان خریداری شده است.

وی اظهار کرد: استفاده از بذور مرغوب حضور ناظران گندم در سطح مزارع شاهد افزایش تولید بودیم و میزان تولید استان یک میلیون و 100 هزار تن برآورد می شود.

وی عنوان کرد: در 11 سال گذشته میزان تولید گندم در استان 955 هزار تن بوده و اصلی ترین عاملی سبب کاهش یا افزایش قیمت خرید گندم می شود، قیمت خرید تضمینی است.

سیدمحمدی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم از 420 تومان به 720 تومان افزایش یافته بود که این امر در افزایش میزان تولید تاثیرگذار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد: افزایش قیمت نهاده ها و افزایش قیمت تمام شده محصول سبب شده تا کشاورزان رغبت کمی به تحویل گندم داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش 80 تومانی نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم در روزهای اخیر، از کشاورزان خواست تا نسبت به تحویل گندمی که با احتمال افزایش قیمت انبار کرده اند، اقدام کنند.

 سیدمحمدی افزود: امیدواریم افزایش قیمت اخیر سبب شود تا کشاورزان معادل آنچه که تاکنون تحویل داده اند نیز به مراکز خرید عرضه کنند.

نگرانی از شیوع آفات انباری

وی اظهار کرد: شرایط نگهداری گندم در انبارها نامناسب است و ما نگران آن هستیم که با آفات انباری مواجه شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: این امر سبب می شود گندم قابل مصرف انسانی نباشد و این امر به ضرر کشاورز بوده و هم امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.

وی از کشاورزان خواست تا هر چه سریعتر نسبت به تحویل گندم مازاد به مراکز خرید اقدام داشته باشند./جام جم

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار