درجواب نشریه محلی:

اتحاد و ائتلاف ،پسندیده یا ناپسند!

1403-08-01 11:08:49
0
7

 

پیامبر اعظم ما هنگامی در صحرای عربستان به پیامبری برگزیده شد که مردم آن سامان غرق در گناه ،شهوت و کارهای زشت و غیر انسانی بودند ، چند صفت زشت وغیر انسانی ، آنچنان در تاروپود جامعه خشک و متعصب عربستان ریشه دوانده که با گوشت و پوست آن مردم عجین شده بود . یکی از آن صفات زشت و غیر انسانی زنده به گور نمودن دختران بود و دیگری تعصب جاهلانه قومیتی نژادی و به عبارتی  نژاد پرستی ! البته صفات زشت دیگری نیز درمیان آن مردم عنود و خشک ، نمود عینی داشت . ولی آن چیزی که در این مقاله مدنظر ماست، توصیف قومی نژادی است ! صفت زشت وناپسندی که انسان را از جاده انصاف خارج وبه بیراهه ناکجا آباد سوق می دهد . در قرآن این کتاب مقدس و نورانی ، راجع به اعراب جاهلی آن زمان اطلاعات دقیق و قابل تأملی در دسترس است و بیشتر ما را با نگرش و طرز فکر و نوع رفتار آنها آشنا می کند. یکی از سوره هایی قرآنی که ما را با تعصب جاهلانه اعراب آنزمان آشنا می کند سوره تکاثر است. این سوره خصوصاً آیه 1و2 آن را با هم می خوانیم : « اَلهَکُمُ التَّکاثُرُ 1 حَتی زُرتُمُ المُقابر2» ترجمه : شما مردم را افتخار به بسیاری اموال وعشیره ، سخت غافل داشته است تا آنجا که به ملاقات قبور رفتید !»


جلل الخالق از این تعصب تحجر و عقب ماندگی آن قوم جاهل و نادان که نه تنها به شمارش افرادزنده قومشان اکتفا نکردند بلکه به قبرستان ها روآورده تابا شمارش قبور مرده هایشان به قوم مقابل فخر فروشی نمایند !این فکر و نگرش آن اعراب جاهلی بود تا اینکه خداوند متعال ، پیامبر اعظم را از میان آن قوم به رسالت برگزیدآنهم با دین و آیینی که اینگونه تعصبات را نه تنها مردود بلکه در ردیف بدترین گناهان ، به حساب می آورد . البته مبارزه با این نوع نگرش آنهم با انسانهایی خشک و عامی که سالها با این ایده و طرز تفکر زندگی و خو گرفته بودند ، کار ساده ای نبود ! پایمردی ، تلاش شبانه روزی و اخلاق خوش و خسته پیامبر اعظم بود که توانست آن پدیده زشت و غیر انسانی را ابتدا کنترل و بعد به مرور از زندگی آن اعراب جاهل خارج نماید و به آنها بفهماند که ملاک برتری در میان انسانها تقوا و عمل صالح است نه کثرت قوم و قبیله یا مال وثروت و اولاد ! که اگر انسان به تقوا نرسد اینها مایه عذاب و ملاک می شود تا نجات و رستگاری !


افسوس و صد افسوس که دشمنان بشریت که منافع پست مادی خود را در تفرقه ، تشتت و درگیری بین اقوام ، طوایف و ملل ها، می دیدند ، نگذاشتند که این زحمات طاقت فرسای پیامبر و دیگر اولیاء الله به ثمر بنشیند ثمره ای که نه تنها مسلمانان بلکه جهان بشری می توانست از شجره طیبه این درخت تناور بهره مند گردند و اتحاد و برادری که درزیر سایه دین وتقوا به دست آمد را ، خناسان به دشمنی و تفرقه بدل ساختند. « زیرا هنوز چیزی از وفات آن اسوه خلقت جهان آفرینش نگذشته بود که باز اکثر اعراب جاهل و نادان به گذشته تاریک و سیاه خود رجعت کردند و کسانی نیز برای حفظ منافع پلیدشان در این عقبگرد آن مردم خشک و لجوج را همراهی حتی تحریک نمودند »! متأسفانه گذشت زمان و رشد وترقی جوامع بشری نیز نتوانست که این معضل بزرگ انسانها را از بین بردخصوصاً در دو سه قرن اخیر که با پیشرفت علم ، توطئه ها و دسیسه ها نیز رنگ عوض کردند آن تعصب قومی قبیله ای به ناسیونالیست تبدیل شد . در میان کشورهای غربی انگلیس این روباه پیر ومکار زمانه استاد دین سازی و دامن زدن به اختلافات دینی مذهبی وقومی است ! این کشوراستعمار گر با ترفند اختلاف بینداز وحکومت کن مشغول غارت و چپاول منابع ارزشمند جهان اسلام است ! اگر نگاهی گذرا را به کشورهای عربی داشته باشید متوجه حرف حقیر خواهید شد . عراق ، مصر ، افغانستان ، پاکستان ، سوریه ، لیبی و...در آتش که این فتنه گران غربی بر پا کردند در حال سوختن است ! و اما ایران !الحمدا... والمنه با وجود رهبری آگاه و فرزانه در رأس نظام اسلامی و داشتن مردمی مومن ، ولایی و بصیر ، از کلیه این آفات و آسیب هایی که کشورهای اسلامی را فرا گرفته در امان ماند. چرا که تدبیرهای رهبری و بصیرت بالای مردم این اجازه را به احدی نداده و نخواهد داد که در صفوف به هم فشرده آنها خللی وارد نمایند . انتخابات ریاست جمهوری وشوراها که امسال برگزار شد نمونه ای از تدبیر رهبری و بصیرت بالای مردم بود که همه در فضایی آرام دوش به دوش هم فارغ از گروه بندی هاو تعصب های جاهلانه بر صندوق های رأی حاضرورئیس جمهور و نمایندگان شوراها را انتخاب نمودند . این مردم به جهان ثابت کردند که فهیم ترین ، آرام ترین ونجیب ترین مردم جهان هستند و خشونت و هرج ومرج وتعصب های نابه جای قومی قبیله ای و با وابستگی غربی و گروهی در میان آنها جایی ندارد و ملاک آنها برای انتخاب ولایتمداری ، پاکدستی و مردم دوستی است ولاغیر !


در شهرمان کلاله نیز این مردم جدای از دیگر مردم ایران نبود . آنها نیز در انتخابات حضوری گسترده داشته و در فضایی کاملاً آرام و بدون هیچگونه تنش سر صندوق ها حاضر و علاوه بر رئیس جمهور ، شورای شهرشان را نیز انتخاب کردند آن چیزی که انتخابات شهر ما را با دیگر شهرها متمایز می کند قومیت هایی هستند که در این شهر زندگی می کنند قومیت هایی مانند ترکمن ها ، سیستانی ها ، فارس ها ، بلوچ ها ، کوهساری ها ، ترک ها ، کردهاو...که کلاله را به یک ایران کوچک تبدیل نموده . این مردم با این ترکیب قومیتی دوش به دوش هم از میان لیست های ائتلافی و یا افرادی که خارج از لیست ها بودند ، افرادی را انتخاب کردند . آنچه که در این بین مهم است این که آنها خارج ازیک لیست های ائتلافی نیز کسانی را انتخاب و یا کسانی که داخل لیست ائتلافی که اکثر شان انتخاب شدند ، بودند ولی انتخاب شدند پس متوجه می شویم که این مردم چشم بسته به یک ائتلافی رأی نداده اند و یا تعصب قومی و نژادی در انتخاب آنها دخیل نبوده است .
صحبتی نیز با سر دبیر نشریه محلی که تحت عنوان ائتلاف یا اختلاف ...؟! انتخابات شهرستان کلاله را آسیب شناسی نموده،دارم . برادر عزیز در اسلام تأکید فراوانی در اتحاد و همدلی شده و در هیچ کجای قرآن و اسلام اسمی از تفرقه و نشست در میان نیست ، واعتصمو بحبل ا...جمیعاً ولاتفرقو ! در کجای اسلام اتحاد یا ائتلاف مردود شناخته شده است ؟! بله اتحاد وائتلاف در صورتی مردود است که در آن کار خلاف شرعی ، منظور باشد . اتحادی که چند سارق برای سرقت ، یا زد وخورد ، یا جنگ طایفه ای و یا ...مد نظر باشد ، بله این اختلاف نه تنها زشت بلکه کاری خلاف شرع و قانون است !ولی ائتلافی که چند همفکر برای پیشبرد اهدافی انسانی صورت گرفته باشد نه تنها مذموم و زشت نیست بلکه کاریست پسندیده ومقبول . ایکاش این برادر عزیز ما می فرمودند که از کدام قسمت لیست هایی ائتلافی ، بوی تفرقه و اختلاف را استشمام نموده ؟ ! بله ، اگر انتخاب از روی تعصب های قومی قبیله ای باشد و به شایستگی افراد توجه نشده باشد آن نیز مذموم است در صورتیکه نه این عزیز ما و نه هیچکسی به غیر از خدا از نیت رأی  دهندگان اطلاعی ندارند . البته آسیب شناسی این عزیز ما که عده ای انتخاب قوم ونژاد خود را بر اصلح ترجیح می دهند حرف حقی است . اگر استان و شهر ما در سطح کشور بیشترین نرخ بیکاری را دارد و اگر از نظر رشد و ترقی در سطح پایینی نیست به استانهای دیگر قرار داریم همه وهمه از انتخابهای است که قومیت گرایی و تعصب های نابجای قومی قبیله ای در آن دخیل بوده والاّ چرا ما با داشتن جوانانی مستعد و تلاشگر وداشتن امکانات ، اماکن توریستی و تفریحی ، جنگل ها، آبشارها ، چشمه ها و...درصد زیادی از جوانان ما بیکار باشند که خود بیکاری عامل مهمی در انحراف جوانان است .


این عزیز ما حتماً میدانند که ما در بین 30 استان کشور نرخ بیکاری مادر رتبه 28 یا 29 قرار دارد ! پس انتخابی که از روی تعصب های جاهلانه قومی قبیله ای باشد محکوم است ولی خوشبختانه در لیست ائتلافی شهر که اکثر آنها از این لیست انتخاب شدند افرادی دارای مدرک بالا و تجربه کافی موفق در حوزه کاری و معروف به تقوا و مردم دوستی در آنها وجود دارد البته مردم نیز چشم بسته افراد یک لیست را انتخاب نکرده اند بلکه گزینش افراد ار داخل لیست نیز از خارج لیست انتخاب نموده اند !


ما از برادران منتخب تقاضا داریم که اولاً قدر این مردم صبور ، بصیر ولایتمدار را بدانند و با تلاشی شبانه روزی شهر را آنچنان بسارند که در خورشئان این مردم باشد . این چهار سال به سرعت برق وباد می گذرد سعی کنید از خودتان کارنامه ای جا بگذارید که نه شما شرمنده مردم و خدایشان باشید و نه مردم خدای نکرده از این انتخابی که کرده اند پشیمان باشند . در ثانی با رایزتی و تفاهم و مشورت با بزرگان « فارغ از تعصب های قومی قبیله ای که با شناختی که از بیشتریت شما عزیزان دارم از این خصلت ناپسند مبرا هستید»  افرادی در خور شان مردم کلاله انتخاب نمائید.انشاالله.   

     
غلامعلی آبدهی مقدم - کلاله

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار