حیدریان:

527 میلی متر بارش در سال آبی 91 در گلستان بارید

1403-08-01 01:08:17
0
10

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان میزان متوسط بارش های کل استان از ابتدای سال آبی مهر 1391 تا پایان خرداد سال جاری را  بیش از 527 میلی متر اعلام کرد.

 

به گزارش کلاله خبر،ایرج حیدریان صبح شنبه در نشست مدیران شرکت آب منطقه ای خاطرنشان کرد: این مقدار در مدت مشابه سال قبل حدود 569 میلی متر بوده که بیش از هفت درصد کاهش را  نشان می دهد.

 
وی ضمن اشاره به بارش های اخیر عنوان کرد: از ابتدای سال آبی یعنی  مهرماه 1391 تا پایان خرداد 1392، گالیکش با بیش از 1000 میلی متر بارندگی به عنوان پر بارش ترین شهر استان بوده است.
 
حیدریان خاطرنشان کرد: این در حالی است که بارش در محدوده شهرستان گالیکش در مدت مشابه سال قبل حدود942 میلی متر بود و در مقایسه با آن بیش از شش درصد افزایش داشته است.
 
وی گنبد کاووس را کم بارش ترین شهرستان استان دانست و گفت : بارش در محدوده این شهرستان از ابتدای مهر1391 تا پایان خرداد1392 در حدود 400 میلی متر بوده که در مدت مشابه سال قبل بیش از 403 میلی متر و حدود 1 درصد کاهش داشته است.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان میزان بارش را از ابتدای مهر 1391تا پایان خرداد سال جاری در محدوده شهرستان گرگان را 544 میلی متر عنوان کرد و گفت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 9 درصد کاهش داشته است.
 
حیدریان با اشاره به میزان بارش در حوضه های آبریز استان خاطرنشان کرد: خلیج گرگان  با بیش از 733 میلی متر پر بارش ترین حوضه آبریز و نکارود علیا با بیش از 230 میلی متر کم بارش ترین حوضه آبریز از ابتدای مهر1391 تا پایان خرداد در سال آبی جاری بوده است.
 
مدیر عامل و رئیس كميته تحقيقات شرکت آب منطقه ای گلستان عنوان کرد: در راستای تفاهمنامه ها ی مبادله شده با دانشگاه های استان، روند اجرای دو طرح پژوهشی که از وزارت نیرو کد ملی دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.
 
حیدریان افزود: طرح پژوهشی "بررسی و ارزیابی وقوع تغییر یا دگرگونی اقلیمی بر منابع و مصارف آب به منظور اعمال مدیریت ریسک بجای مدیریت بحران در شرایط واقعی و پیش بینی" و "تحقيق پيرامون آبهاي غيرمتعارف و تبديل آن ها با استفاده از تكنولوژي هاي نو به آبهاي با كيفيت جهت مصرف شرب و غيره با لحاظ آثار زيست محيطي دراستان گلستان"  دوطرحی بودندکد ملی اخذ کرده اند.
 
وی در ادامه گفت:طرح "بررسی و ارزیابی وقوع تغییر یا دگرگونی اقلیمی بر منابع و مصارف آب به منظور اعمال مدیریت ریسک بجای مدیریت بحران در شرایط واقعی و پیش بینی" به منظور پژوهش و بررسی اثر دگرگونی یا تغییر اقلیم بر منابع آب استان گلستان و پهنه بندی آن، ايجاد شرايط لازم براي برنامه ريزي آتي در مواجه با خطر خشكسالي و اعمال مديريت ريسك بجاي مديريت بحران در مديريت منابع آب انجام می شود و طرح دوم تحقیقاتی مذکور به منظور ایجاد شرایط بهینه برای تبدیل آبهای غیر متعارف به آبهای با کیفیت مناسب در راستای جبران بخشی از نیاز های آبی استان در دست پژوهش می باشد.
 
مدیر عامل و رئیس تحقيقات شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: این طرح ها توسط اعضای هیات علمی دانشگاه ها پیگیری و اجرا می شود و  کمیته تخصصی داوران که متشکل از اساتید دانشگاه ها و کارشناسان خبره است بر این طرح ها نظارت دارند./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار