مقالات فناوری:

بلوتوث چیست؟

1403-08-01 01:08:31
0
20

لطفا با بلوتوث روشن وارد شوید.

 

 نمایشگاه های کتاب، شعب مختلف بانک ها و برخی فروشگاه ها از جمله مکان هایی است که عبارت «لطفا با بلوتوث روشن وارد شوید» در آنها مشاهده می شود. همچنین در صورتی که قصد خرید تبلت یا تلفن همراه داشته باشید، مطمئنا هنگام بررسی مشخصات فنی آنها با واژه بلوتوث مواجه شده اید. آیا می دانید بلوتوث چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوتوث یک فناوری استاندارد برای برقراری ارتباطات بی سیم از طریق امواج رادیویی در فرکانس ارتباطی ۴/۲ تا ۴۸/۲ گیگاهرتزی است که در بسیاری از دستگاه های الکترونیک امروزی به کار گرفته می شود. استفاده از این فرکانس در سراسر جهان رایگان است و نیاز به مجوز خاصی ندارد.

اتصال به تجهیزات جانبی همچون هدست، صفحه کلید، ماوس و اسپیکر برخی از موارد کاربرد این فناوری به شمار می رود.

محبوبیت دندان آبی

   بلوتوث یا همان فناوری دندان آبی از محبوبیت بسیاری میان کاربران سراسر دنیا برخوردار است. این محبوبیت به دلیل کوچک بودن، مصرف بسیار پایین انرژی، قیمت ارزان، تداخل نداشتن با دیگر امواج و روش کار بسیار ساده آن است. تنها عیب این فناوری عملکرد آن در مسافت کوتاه معادل حداکثر ده متر و در بسیاری از موارد عملکرد بهینه در شعاع سه متری است.

کاربرد بلوتوث

همان طور که گفتیم بلوتوث از محدوده وسیعی پشتیبانی نمی کند اما در شرایطی که ارتباط سریع و آسان در محدوده کوچک مورد نیاز است، بلوتوث بهترین انتخاب به شمار می رود.

اتصال هدست و هدفن بی سیم به تلفن همراه، اتصال صفحه کلیدهای بی سیم به تبلت ها و رایانه ها، انتقال اطلاعات میان دستگاه های مجهز به این فناوری و در برخی موارد نیز ارسال اطلاعات تبلیغاتی در فضاهای عمومی از جمله کاربردهای بلوتوث به شمار می رود.

شناسایی بلوتوث

شناسایی بلوتوث در بسیاری از دستگاه ها به آسانی امکان پذیر است. بیشتر تجهیزات مجهز به این فناوری برای نمایش پشتیبانی از این قابلیت، لوگوی آن را در طراحی خود جای داده یا در بخش اطلاعات فنی محصول، عبارت بلوتوث یا لوگوی اختصاصی آن را چاپ می کنند. توجه داشته باشید در صورتی که محصولی مجهز به قابلیت اتصال به صورت بی سیم (Wireless) باشد به معنی پشتیبانی از فناوری بلوتوث نیست و شما نمی توانید توسط این دستگاه ها به دیگر دستگاه های مجهز به بلوتوث متصل شوید.

چگونگی اتصال

برقراری ارتباط میان دستگاه های مجهز به بلوتوث به روش بسیار ساده ای امکان پذیر است. برای انجام این کار باید تجهیزات خود را با یکدیگر pair کنید. برای انجام این عملیات، هر دستگاهی مراحل فعال سازی متفاوتی دارد، اما در حالت کلی برای عملیات pair باید بلوتوث دستگاه شما روشن و در دسترس باشد. در ادامه برای تامین امنیت بیشتر ممکن است برخی دستگاه ها هنگام برقراری ارتباط نیازمند وارد کردن کد رمز باشند. در این صورت باید رمز مربوطه را از دستگاه مورد اتصال دریافت و آن را در بخش مورد نظر وارد کنید. در بسیاری از موارد رمز اتصال به صورت پیش فرض برابر با ۰۰۰۰ است و پس از یک بار pair شدن دو دستگاه با یکدیگر، نیازی به تکرار مجدد این کار نیست و با روشن کردن بلوتوث ارتباط این دستگاه ها با یکدیگر برقرار می شود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار