ثبت تنها دو میلی متر بارش در گمیشان/ کاهش چشمگیر بارندگی در گلستان

1403-08-01 03:08:37
0
12

در ماهی که گذشت میزان بارندگی در استان گلستان کاهش چشمگیری داشت و کمترین میزان بارندگی به میزان دو میلی متر در گمیشان در غرب استان ثبت شده است.

 

به گزارش کلاله خبر،میانگین بارندگی استان گلستان درخرداد ماه سال1392در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته بیش از 83 درصد کاهش و نسبت به دوره شاخص دراز مدت نیز بیش از 53درصد کاهش نشان می دهد.

 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این زمینه می گوید: میزان بارش های استان گلستان از ابتدای مهر 1391 تا پایان خرداد ماه 1392در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 7 درصد کاهش و نسبت به دوره دراز مدت نیز حدود 28 درصد افزایش یافته است.
 
ایرج حیدریان افزود: بیشترین میانگین بارندگی خرداد ماه درمحدوده شهرستان کلاله با بیش از 26 میلی متر  و کم ترین میانگین بارندگی در محدوده شهرستان گمیشان  نیز با بیش از 2 میلی متر گزارش شده است.
 
وی همچنین میانگین بارندگی درمحدوده شهرستان گرگان در این ماه را بیش از 15 میلی متر اعلام کرد و گفت: بارندگی ها در محدوده این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصدکاهش یافته است.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه افزود: جریان رودخانه ها در مدت مهر1391 لغایت پایان خردادماه سال جاری، نسبت به دوره شاخص در حوضه قره سو بیش از 35درصد کاهش و در حوضه گرگانرود 23.5درصد افزایش داشته است.
 
افزایش 90 میلیون مترمکعبی ذخیره آبخوانهای آزاد زیرزمینی
 
حیدریان تصریح  کرد: ذخیره آبخوان های آزاد زیر زمینی استان گلستان نیز در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با خرداد سال گذشته بیش از 90 میلیون متر مکعب افزایش داشته است، که در مقایسه با متوسط بیست و یک سال گذشته، بیش از 118 میلیون متر مکعب افزایش را نشان می دهد.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان به اجرای طرحهای مختلف از جمله پروژه سد نرماب اشاره و اضافه کرد: این پروژه از پیشرفت فیزیکی 23 درصدی عملیات اجرایی برخوردار است.
 
حیدریان در خصوص روند اجرایی پروژه سد نرماب افزود: تاکنون روند اجرایی این طرح به عنوان بزرگترین سد خاکی در استان گلستان، به نحو مطلوبی پیش رفته  و مطابق انتظارات به خوبی در حال انجام است.
 
وی با  اشاره به برنامه زمان بندی 5/6 ساله عملیات اجرایی سد نرماب گفت: در حال حاضر در بخش اجرایی سد، لاینینگ تونل های انحراف به اتمام رسیده و اجرای دیوار آببند با دو دستگاه BC50 در دست انجام است و عملیات خاکریزی فرازبند و بدنه سد از پیشرفت 20 درصد برخورد دار است.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به اولویت های اجرایی در سال 1392 تصریح کرد: انحراف مسیر رودخانه نرماب، انتقال مسیر تردد اهالی از داخل بدنه سد به جاده جایگزین، ادامه اجرای دیوار آببند، نصب تجهیزات ابزار دقیق  و هیدرومکانیکال و اجرای سازه ورودی و خروجی سیستم انحراف و آبگیر از جمله اقداماتی است که در اولویت اجرایی سال 1392 قرار دارد. 
 
حیدریان افزود: همچنین احداث بندهای انحرافی چهل چای و خرمالو نیز از دیگر اولویت های بعدی سال جاری هستند.
 
حیدریان ضمن اشاره به لزوم مقدمات ادامه اجرای عملیات عنوان کرد: جابجایی دو روستای جنگلده بالا و پایین، انتقال خطوط آب، برق، گاز و تلفن از محور سد و رفع معارض و مشکلات اجتماعی از جمله مسائل پیش روی این طرح است که امیدواریم در صورت تامین اعتبار، روند اجرایی این پروژه از پیشرفت بیشتری برخوردار شود.
 
وی همچنین با اشاره به تامین منابع مالی سد نرماب چهل چای از محل منابع تأمين مالي ماده 56 فايناس داخلی افزود: با احداث سد مخزنی نرماب بر روی رودخانه نرماب و انحراف آب رودخانه های چهل چای و خرمالو سالانه حدود 178 میلیون متر مکعب آب تنظیم خواهد شد که علاوه بر کنترل و ذخیره سیلاب، تنظیم و رها سازی حقابه های پایاب، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تامین آب شرب صنعت و منطقه، می توان حدود 20 هزار هکتار از اراضی كشاورزي شهرستان‌هاي مينودشت، گنبد و آزادشهر را نیز آبیاری کرد./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار