جای چرخ تشنگی در روستاهای گلستان/ شرکتهای آبرسان قربانی بی تدبیریها

1403-08-01 06:08:08
0
9

درحالی بحث یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی روستایی مطرح است که هنوز برخی روستاهای گلستان با تانکر آّبرسانی می شوند و جای چرخ خودروهای آبرسان در راههای روستایی مشهود است.

 

به گزارش کلاله خبر،به تاکید صاحبنظران، طرح یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب روستایی و شهری فرآیند خدمات دهی به روستاها را تضعیف می کند و بازنده اصلی این ادغام روستاییان هستند.

 
همچنین بررسی برآیندهای موجود نشان می دهد که از مجموع روستاهای گلستان 79 روستا جزو سطح سه و روستاهای فاقد آب شرب قرار می گیرند و بجز پنج شهرستانها گلستان، سایر شهرستانها حداقل دارای یک یا چند روستایی هستند که از نعمت آب آشامیدنی محروم هستند.
 
این وضعیت به اضافه نواقص تاسیسات آبرسانی روستایی، لزوم توجه بیشتر برای رفع مسائل و مشکلات خدمات رسانی به روستاها را ضروری می سازد و در این وضعیت بنظر می رسد که ادغام دو شرکت آبفا و آبفاربرای حل مشکلات فراروی کارگشا نخواهد بود.
 
معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان در این زمینه می گوید: تعداد روستاهای فاقد آب شرب شهرستان‌های رامیان و کلاله 9 روستا و گنبدکاووس 23  و مراوه تپه 29 روستا است.
 
بهره مندی 74 درصدی روستاها از آب
 
قاسم محمدنژاد تعداد روستاهای فاقد آب استان گلستان را تا پایان سال 1388، 159 روستا و تا پایان سال‌های 1389، 1390 و 1391 را به ترتیب 118، 105 و 79 روستا برشمرد.
 
وی ادامه داد: شهرستان‌های آزادشهر،کردکوی و گالیکش یک روستای فاقد آب شرب و شهرستان‌های مینودشت و گرگان به ترتیب دو و چهار روستای فاقد آب شرب دارند
 
معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان گفت: 74.9 درصد روستاهای استان تا پایان سال 1391 از آب شرب بهره‌مند شدند
 
قاسم محمدنژاد اظهار داشت: درصد بهره‌مندی روستاهای استان گلستان از آب شرب در سال‌های 1388، 1389 و 1390 به ترتیب 67.6، 69.4 و 71.9 درصد بود و روستاها با توجه به بهره‌مندی از آب شرب به سه سطح یک، دو و سه تقسیم می‌شود.
 
معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان خاطرنشان کرد: به روستاهائیکه که از آب شرب برخوردار بوده و نواقص تأسیسات آبرسانی آنها کمتر از 30 درصد باشد، روستاهای سطح یک می‌گویند.
 
محمدنژاد ادامه داد: روستاهای سطح دو به روستاهایی گفته می‌شود که از آب شرب برخوردار بوده و نواقص تأسیسات آبرسانی آنها بین 30 تا 70 درصد باشد و روستاهای فاقد آب شرب در سطح سوم قرار می‌گیرند.
 
کاهش کیفیت آب چاهها
 
معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان گفت از حدود پنج سال گذشته آب شرب استحصالی از چاهها با کاهش کیفیت مواجه شده است، علت آن را برداشت بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی عنوان کرد.
 
به گفته محمدنژاد، تمامی روستاهای شهرستان‌های گمیشان، علی‌آبادکتول، بندرترکمن، بندرگز و آق‌قلا دارای آب شرب هستند.
 
در عین حال معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان در خصوص پروژه های آب رسانی گفت: تعداد کل پروژه های در دست اجرا ا 65 پروژه و تعداد روستاهای هدف 739 روستا است که میزان پیشرفت فیزیکی آنها 30 درصد است. 
 
بهزاد هرمزی افزود: آب بعنوان یکی از مواد غذایی بخش عمده ای از نیازهای غذایی ما را تامین کرده می تواند بدن را در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم کند و باتوجه به اینکه 97.5 در صد از سطح کره را آب تشکیل می دهد اما فقط کمتر از یک درصد آن شیرین و قابل مصرف است که باید از این منابع طوری استفاده کرد تا به آیندگان آسیبی وارد نشود. 
 
هرمزی تصریح کرد: مصرف سالیانه آب در کشور بالغ بر 9 میلیارد متر مکعب است که این مقدار 71 درصد از منابع تجدید شونده را شامل می شود در حالی که کشور هایی که بیش از 40 درصد منابع خود را استفاده می کنند و به عنوان کشورهای در بحران شدید قلمداد می شوند.
 
تشریح وضعیت آبرسانی روستایی گلستان درحالیست که در ماه گذشته بحث یکپارچه سازی و ادغام شرکتهای آبفا و آبفار در کشور مطرح شده است و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان یکی از مخالفان این طرح در این زمنیه به خبرنگار مهر با بیان اینکه وزیر نیرو و معاونانش برخلاف مصوبه مجلس ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: متأسفانه دولت نهم و دهم شعار عدالت محوری را هیچ‌گاه با اقدامات این چنینی خود به عمل نزدیک نکردند.
 
بی تدبیری دولت دامن شرکتهای آبرسان را گرفت
 
رحمت الله نوروزی تصریح کرد: در صورت ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی لغو شعار‌هایش به وضوح بر همگان آشکار خواهد شد چرا که در این صورت جامعه روستایی از  آب شرب سالم بی بهره می‌ماند.
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از جمع‌ کردن امضا برای احضار وزیر نیرو به مجلس برای پاسخ‌گویی در خصوص ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در هفته آینده خبر داد.
 
نوروزی با بیان این مطلب که ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی برای کشور نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت، افزود: متأسفانه بی‌تدبیری در منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی این‌بار دامن آب و فاضلاب شهری و روستایی را با ادغام گرفته است.
 
وی ادامه داد: مسئولان اجرایی کشور به عواقب عملکرد و اقدامات خود در روز‌های پایانی دولت توجهی نداشته و به این ترتیب با اقدامات دور از منطق خود کشور را به بن‌بست می کشانند که نمونه آن ظلم به جامعه روستایی با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی است.
 
نوروزی با اشاره به اقدام دور از منطق دولت در خصوص انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گفت: گوئی دولت از عواقب تصمیمات خود در آینده مطلع نیست!
 
نوروزی یادآور شد: با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی روستاییان کشور از آب شرب مناسب بی‌بهره می‌مانند که این امر نیز بر سایر محرومیت‌های جامعه روستایی می‌افزاید.
 
گلستان حدود هزار روستا دارد و 51 درصد جمعیت بیش از یک میلیون و 700 هزار نفری استان در روستاها سکونت دارند./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار