آخرین تحولات بازار خودرو در کشور:

شوک و بلاتکلیفی در بازار خودرو/جدول آخرین تغییرات

1403-08-01 05:08:40
0
8
خودرو سازان و فروشندگان هر دو در بازار خودرو تحلیل درستی از بازار ندارند.

به گزارش کلاله خبر به نقل ازعرش نیوز٬ افزایش قیمت رسمی خودروها در حالی هفته گذشته به طور رسمی ابلاغ شد که پیش از این فقط در طی دو ماه قیمت خودروهای از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داشتند. لیست قیمت برخی از خودروها در ۲۳ مرداد به شرح زیر عنوان شده بود.

 

چند هفته بعد قیمت خودروها در مسیر صعودی خود قرار گرفتند و زمزمه افزایش قیمت آنها بیشتر در همه جا پیچید به طوریکه متقاضیان خودرو از افزایش قطعی قیمت ها مطمئن بودند؛ این در حالی بود که هنوز بیانیه یا قانون رسمی برای افزایش قیمت ها ابلاغ نشده بود. در ۱۶ شهریور ماه قیمت ها به شرح زیر بود. همانطور که ملاحظه می شود ماکسیما سه میلیون تومان بیشترین افزایش را نسبت به چند هفته قبل داشته است.

با آغاز روند صعودی قیمت در صنعت خودرودر کمتر از یک ماه خودرویی مثل ماکسیما توانست قیمت خود را با ۷ میلیون تومان به ۷۲ میلیون تومان برساند و بقیه خودروها نیز از دور افزایش قیمت ها عقب نماندند و در همان زمان همگی افزایش قیمت ها را تجربه کردند. به طوریکه در جدول زیر مشاهده می شود خودروها این قیمت را در تاریخ ۲۱ شهریورماه ثبت کردند


در تاریخ ۲۴ شهریور ماه بود که گفته شد فعالان این صنعت، نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر و افزایش قابل توجه قیمت ارز در بازار را عامل رشد یک تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و خارجی دانستند. این در حالی بود که تأثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید و همچنین خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی امکان‌پذیر نیست و برای برآورد تأثیر آن بر قیمت تمام شده تولیدات داخل باید از زمان سفارش‌گذاری خرید قطعات مدتی بگذرد و در مورد خودروهای وارداتی نیز باید حداقل ۴۵ روز زمان برای ثبت سفارش و واردات خودرو صرف شود.

افزایش قیمت های آن دوره تنها محدود به خودروهای داخلی نبود بلکه بازار خودروهای خارجی نیز از قافله افزایش قیمت ها عقب نماندند. خودروهای خارجی نیز می‌توان به افزایش ۲۰ میلیون تومانی قیمت پرادو اشاره کرد، به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در خصوص تویوتا کرولا نیز باید به افزایش ۶ میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد، در حال حاضر این خودرو با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت هر دستگاه یاریس هاچ‌بک نیز با رشد ۵ میلیون تومانی به ۵۴ میلیون تومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه اسپورتیج نیز مشمول افزایش ۶ میلیون تومانی شده و در حال حاضر این خودرو ۱۰۳ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت هر دستگاه موهاوی نیز با رشد ۵ میلیون تومانی به ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است.

در مورد محصولات مزدا نیز می‌توان به رشد ۲.۵ میلیون تومانی قیمت مزدا ۲ اشاره کرد که در حال حاضر ۴۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین قیمت مزدا ۳ در بازار با رشد ۴ میلیون تومانی به ۷۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه هیوندایی I۲۰ با افزایش ۲.۵ میلیون تومانی به ۴۶ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه هیوندایی I۳۰ نیز با افزایش ۲ میلیون تومانی، ۵۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت هر دستگاه آزرا گرانجور با افزایش ۷ میلیون تومانی به ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است.

هر دستگاه جنسیس نیز با رشد قیمت ۳ میلیون تومانی، ۱۳۰ میلیون تومان و هر دستگاه سوناتا با افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی، حدود ۹۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

وضعیت تولید خودرو در کشور

در ۵ ماهه نخست سال جاری، ایران خودرو با تیراژی ۱۶۸ هزار و ۷۱۴ دستگاه در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۳۰.۳ درصد افت تولید داشت، سایپا نیز با وجود تولید ۸۶ هزار و ۸۶۶ دستگاه خودرو ، حدود ۴۹ درصد کاهش تولید را تجربه کرد. پارس خودرو دیگر خودروساز کشور نیز در مدت زمان مذکور تنها موفق به تولید ۷۳ هزار و ۸۲۱ دستگاه محصول شد و در تولیداتش ۴۲ درصد افت تولید مشاهده شد.


براساس آمار منتشره از سوی انجمن خودروسازان ، پژو ۲۰۶ رکورددار افت تولید در ایران خودرو محسوب می شود این خودرو در مقایسه با پنج ماه سال گذشته ۶۳.۷ درصد افت تولید داشته است. پژو ۲۰۷ نیز افتی ۶۰.۸ درصدی را تجربه کرده است.

در میان محصولات ایران خودرو پژو ۴۰۵ ، پژو پارس کمترین افت را تجربه کرده اند، پژو ۴۰۵ افت ۴.۸ درصدی و پژو پارس نیز کاهش ۵.۹ درصدی را تجربه کرد.

علاوه بر افت تولید انواع پژو ایران خودرو در تولید سمند نیز افت تیراژ داشته و تولید این محصول نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته ۱۵.۸ درصد افت کرده است.

اگرچه ایران خودرو در مدت زمان مذکور افت تولید قابل توجهی داشته است ، اما در تولید تندر توانسته با تولید ۱۳ هزار و ۹۱۳ دستگاه رشد بیش از ۵۱ درصد را تجربه کند.

در این مدت ۴۳۲ دستگاه رانا نیز در ایران خودرو تولید شده این در حالی است که مدت زمانی به موعد تحویل خودروهای پیش فروش شده باقی نمانده است.


افت تولید پراید نه فقط در خود سایپا بلکه در پارس خودرو نیز رخ داده و این دو در مجموع حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید را در پنج ماه امسال تولید کرده اند و با این شرایط تولید آن نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شد.

پارس خودرو نیز که در این مدت موفق به تولید ۱۹ هزار و ۸۰ دستگاه خودروسواری شده در تولید تندر ۹۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۷ درصد افت تیراژ را تجربه کرد.

دیگر محصول رنویی پارس خودرو یعنی مگان توانسته در پنج ماه امسال رشد تولید را تجربه کند. طبق آمار، پارس خودرو هفت هزار و ۲۱۸ دستگاه مگان را تولید کرده و به رشدی سه هزار و ۱۷۴ دستگاهی دست یافته است.

نیسان تیانا نیز در این مدت ۱۵۶ دستگاه رشد کرده و آمار تولید خود را در پنج ماه نخست امسال به ۵۲۶ دستگاه برساند.اما ماکسیما دیگر نیسانی تولیدی در پارس خودرو در این مدت با افت تولید مواجه بوده بطوریکه در این مدت تنها ۴۱۸ دستگاه از این محصول به تولید رسیده و با این شرایط این خودرو افت بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرده است و در تولید قشقایی نیز پارس خودرو هیچ موفقیتی نداشته است.

این رقم در حالیست که در سال ۸۹ مجموع توليد سه خودروساز بزرگ ايران يک ميليون و ۵۷۴ هزار و ۱۷۰ دستگاه رسيده بود.


تسهیلاتی که هیچ وقت داده نشد

چندی پیش بود که دبیر انجمن خودروسازان ایران با هشدار نسبت به ادامه وضعیت فعلی صنعت خودرو، دلایل کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو در سه ماه نخست امسال را عدم ارائه تسهیلات لازم به خودروسازان و به دنبال آن بحران نقدینگی ایجاد شده، مهمترین دلیل کاهش شدید تولید خودرو در کشور عنوان کرد.

وی با بیان این‌که بانک‌ها اصولا تسهیلات درازمدت در اختیار صنعت خودرو قرار نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: ۳۲۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات کوتاه مدت اخذ شده از سیستم بانکی نیز در طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان هزینه شده است.

نعمت‌بخش در آن زمان به ایسنا گفته بود: ما در گذشته به‌ویژه در چند ماه اخیر بارها نسبت به بروز وضعیت فعلی در صنعت خودرو هشدار داده بودیم که جدی گرفته نشد؛ به‌گونه‌ای که در بهار امسال با کاهش ۳۶ درصدی تولید مواجه شدیم.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این‌که آیا روند کاهش تولید خودرو ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: با توجه به بحران نقدینگی مقرر شد ۲۰۰۰ میلیارد تومان در کمترین زمان ممکن در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد. انتظار داشتیم در شرایط فعلی به سرعت در زمینه اختصاص این تسهیلات اقدام شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرده بود که:‌ در صورتیکه تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی به سرعت اختصاص یابد، به تدریج شیب کاهش تولید خودرو کمتر خواهد شد. در غیر این صورت روند کاهش تولید با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

در آخر نیز، ظاهرا عدم صداقت بانک مرکزی در پرداخت این تسهیلات به خودروسازان عامل دلسرد شدن خودروسازان شد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار