تاثیر سیاست بر اقتصاد:

ارز، طلا،بورس و خودرو بعد از انتخاب حسن روحانی چه وضعیتی دارند؟

1403-08-02 03:08:20
0
9

ازارهاي مختلف، از بازار طلا و ارز گرفته تا بورس و بازار خودرو در روز دوم پس از انتخابات همچنان تحت‌‌تاثيرآن قرار دارند.

 

به گزارش کلاله،در حالي كه بازار خودرو در روزهاي پيش از برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري وارد مدار افزايش قيمت‌هاي جسته‌گريخته شده و نگراني‌هايي آفريده بود، اما انتخابات موجب شد سدي در مقابل افزايش قيمت خودرو تشكيل شود و بازار حال و هواي انتظار بگيرد.

 حتي شنيده شد كه قيمت خودرو تحت‌‌تاثير انتخابات رياست‌جمهوري كاهش‌ هم داشته و آرام شدن نسبي فضا به آرامش بازار خودرو كمك كرده‌است.

گفتني‌است هفته گذشته با بروز شوك قيمتي در بازار خودرو قيمت اين محصولات در حد قابل ملاحظه‌اي افزايش يافت با اين حال مصادف شدن ابتداي اين هفته با پايان انتخابات رياست‌جمهوري منجر به وارد آمدن شوك تورمي مثبت به بازار خودرو و كاهش قيمت‌ها شده است.

از سوی دیگر، بازار ارز نیز در روز 25 خرداد  و همزمان با اعلام نتایج تدریجی انتخابات رنگ وبوی دیگری داشت. دلالان بازار ارز تهران دیروز دنبال خریدار بودند. نرخ‌ها از صبح ساعت به ساعت کاهش پیدا می‌کرد. زمانی که فقط یک میلیون از کل آرا شمرده شده بود و حسن روحانی زیر یک میلیون رای داشت، دلار 3550 تا 3570تومان فروخته می‌شد و در نهایت کاهش 300تومانی قیمت را تجربه کرد.

با گذشت زمان و افزایش آرا به‌نفع آقای روحانی، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرد و زمانی که رادیو 11میلیون رای را به نام آقای روحانی اعلام کرد، همان لحظه صرافان قیمت دلار را که 3420تومان برای فروش روی تابلوی اعلام ثبت کرده بودند، تغییر دادند و به 3400تومان تغییر دادند.

 بازار دیروز چندان برای صرافان و دلالان روز خوشایندی نبود. دیروز جای خریدار و فروشنده عوض شده بود و بازار یکدست خریدار شده بود.

از صبح مردمی که پیش از این و در روزهایی که قیمت‌ها در حال بالا رفتن بود به بازار هجوم برده بودند و خرید می‌کردند، حالا قصد فروش داشتند. آنهایی که صبح زودتر آمده بودند، با قیمت بالاتری دلارهایشان را به ریال تبدیل کردند.

دیروز یورو 4500تومان برای خرید و 4590تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده بود. همچنین هر پوند 5400تومان خریداری می‌شد و 5500تومان به فروش می‌رسید. هر لیر ترکیه نیز 1940تومان به فروش می‌رسید.

قیمت هر سکه تمام یک‌میلیون‌و220هزارتومان برای فروش و یک‌میلیون‌و180تومان برای خرید قیمت‌گذاری شد. هر سکه طرح امام نیز قیمتش به یک‌میلیون‌و230هزارتومان برای فروش و یک‌میلیون‌و190هزارتومان برای خرید کاهش پیدا کرد. قیمت‌های جدید سکه حکایت از کاهش 170هزارتومانی دارد. قیمت سکه نیم‌بهار آزادی به 670هزارتومان و ربع‌سکه نیز به 410هزارتومان برای فروش رسید.

بازار طلا نیز کاهش قیمت داشت. به نحوی که هر مثقال طلای 17عیار با افت 20هزارتومان در بازار 513هزارو500تومان و هر گرم طلای 18عیار با سقوط 4500تومانی به 118هزارو500هزارتومان رسید.

 محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز گفته است: «با وجود آنکه قیمت جهانی طلا ثابت است، اما از صبح امروز قیمت طلا در ایران به‌شدت کاهش پیدا کرده تا جایی که هم‌اینک طلا گرمی 117هزارو500تومان شده است.»

 در همین حال، با انتشار اخبار اولیه پیروزی روحانی، معاملات آتی سکه طلا بازار شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بود، تا جایی که تمام سررسیدها در صف فروش نشستند. قیمت سکه در بازار نقدی با کاهش حداقل 80هزارتومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کاهش قیمت داشته و همین امر موجب شد تا سررسیدهای آتی با پیشنهاد کاهش 80هزارتومانی نسبت به تشکیل صف فروش اقدام کنند.

همچنین نتایج اولیه انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری موجب شد تا در دو ساعت اول معاملات با افزایش 885واحدی مواجه و برای نخستین بار نه‌تنها وارد کانال 46هزارواحدی شود بلکه از نیمه آن هم عبور کند.

از سوی دیگر با احتساب رقم آخر سال شاخص بورس یعنی 38هزارو40واحد و افزایش بیش از هشت‌هزارو500واحدی آن در سه ماه سال‌جاری میانگین بازدهی بازار سهام به 22/3 درصد بالغ شده است.

بازار سهام که طی روزهای گذشته با افزایش شاخص بورس مواجه شده بود، دیروز هم شاهد روند صعودی شده و طی آن اکثر شرکت‌ها با افزایش قیمت در حال دادوستد هستند.

در هر حال انتظار می رود با قطعی شدن ریاست جمهوری حسن روحانی تاثیرات این پیروزی بر بازارها اقتصادی ادامه داشته باشد.تاثیراتی که از هم اکنون مثبت به نظر می رسند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار