منافع مشترک ايران و روسيه در همکاري با يکديگر

1403-08-01 05:08:48
0
8

"مخائيل بوشوئف" خبرنگار خبرگزاري "دويچه وله" آلمان با اشاره به روابط حسنه و گسترده کشورمان با دولت روسيه اذعان مي کند که تحريم هاي وضع شده ضد ايراني نتواسنته اند خللي بر روابط فيمابين ايران و روسيه وارد سازند.

 

به گزارش کلاله خبر، خبرنگار "دويچه وله" در ادامه با اذعان به پيروي ايران و دولت روسيه در قبال روابط دوجانبه مي افزايد‌ "روسيه و ايران از دهه 90 ميلادي به گسترش روابط دو جانبه با يکديگر پرداختند. "فيودور لوکيانوف" روزنامه نگار و پژوهشگر روس در اين باره معتقد است "از آن زمان تاکنون ايران و روسيه بر پايه "عقلانيت" و منطقي صحيحي شرکاي دوجانبه يکديگر بوده اند."

خبرنگار اين خبرگزاري در ادامه مي افزايد "والتر پوش" کارشناس مسائل ايران در انديشکده امنيت بين الملي برلين نيز با اذعان به روابط حسنه ايران و روسيه مي افزايد "مسکو همواره شريک وفادار ايران بوده است چرا که دو کشور درک متقابلي از منافع يکديگر دارند و به اين مسئله احترام مي گذراند بخصوص در حوزه آسياي مرکزي و قفقاز مي توان نشانه هاي بارزي از اين مسئله را مشاهده کرد."
 
خبرنگار با اذعان به گسترش روابط تجاري و اقتصادي روسيه و ايران مي افزايد "در طول يک دهه گذشته، روسيه از روابط تجاري با شريک اقتصادي خود ايران بعنوان يکي از اصلي ترين شرکايش سود بسياري برده است. حجم مبادلات تجاري دو کشور از 1 ميليارد دلار در سال 2005 به 3.8 ميليارد دلار در سال 2008 افزايش يافت. روسيه فناوري هاي هسته اي خود را به ايران مي فروشد. همچنين دو کشور در زمينه مبادله اسلحه و گندم نيز با يکديگر همکاري هاي نزديکي دارند. در مقابل حجم صادرات نفتي و غير نفتي ايران به روسيه نيز زياد است. دولت روسيه بزرگترين شريک اقتصادي ايران در پروژه هاي مرتبط با حوزه انرژي در آن کشور است و در تکميل نيروگاه هسته اي بوشهر نيز نقشي اساسي داشته است. در سال 2011 ميلادي اين گروه افتتاح شد. 

خبرنگار "دويچه وله" در ادامه به دغدغه هاي امنيتي مشترک ايران و روسيه اشاره مي کند و مي افزايد "روسيه و ايران هر دو خواستار توقف تکرار مداخلات نظامي کشورهاي غربي عليه کشورهاي منطقه هستند. روسيه خواستار تکرار واقعه اي مشابه تجاوز نظامي آمريکا عليه عراق در سال 2003 ميلادي نيست. در حوزه درياي خزر نيز دو کشور داراي منافع امنيتي و استراتژيک مهمي هستند. ايران و روسيه همچنين هر دو توجه خاصي به وضعيت امنيتي کشور افغانستان پس از سال 2014 ميلادي و خروج نيروهاي نظامي خارجي از آن کشور دارند."

خبرنگار در ادامه مي افزايد "همچنين با وضعيت کنوني تحريم هاي ضد ايراني از سوي کشورهاي غربي عليه ايران و روسيه از روابط اقتصادي با يکديگر نفع فراواني مي برند. مسکو عضو گروه 1+5 است. گروهي که کشورهاي ديگر مذاکره کننده با ايران در مذاکرات هسته اي از جمله آمريکا، چين، انگليس، فرانسه و آلمان نيز در آن عضويت دارند/بی باک نیوز

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار