موسوی عنوان کرد:

فرسایش سالانه 60 تن خاک در کلاله/کشت دوم 6800 هکتار از مزارع

1403-07-28 12:07:38
0
57

رئیس جهاد کشاورزی کلاله گفت: سالانه به دلیل فرسایش خاک و بارانهای سیل آسا 60 تن خاک از دست می رود، برای جلوگیری از این روند نسبت به توسعه باغداری اقدام شده است.

 

به گزارش کلاله خبر،سید حمزه موسوی صبح سه شنبه در جمع زیتونکاران منطقه افزود: کلاله به عنوان پایلوت در کشور برای توسعه باغات زیتون مطرح شده که این طرح جدای از فرسایش خاک در اشتغال و درآمد زایی موثر است.

وی اظهار داشت: این شهرستان رتبه اول باغداری استان را در اختیار دارد و از هزار 375  باغی شهرستان، هزار و 250 هکتار زیر کشت زیتون قرار دارد.
 
رئیس جهاد کشاورزی کلاله گفت: کلاله 128 روستا دارد که جمعیت روستایی آن 72 هزار نفر بوده و 68 درصد جمعیت آن کشاوز و باغدار هستند و 68 هزار  230 هکتار زمین کشاورزی در منطقه وجود دارد که 57 هزار هکتار دیم و بیش از 9 هزار هکتار آبی است.
 
کشت دوم 6800 هکتار از اراضی
 
موسوی بیان داشت: شش هزار و 800 هکتار از ارضی به کشت دوم اختصاص دارد و  14 هزار بهره بردار وجود دارد که 450 تن محصول باغی و 44 هزار تن محصول دامی در منطقه تولید می شود.
 
وی افزود: با توجه به موضعت شهرستا،ن 44 هزار هکتار گندم و 11 هزار و 340 هکتار کشت کلزا نیز در منطقه کشت می شود.
 
محمد تقی قزلسفلی فرماندار کلاله نیز گفت: بستر خوبی در شهرستان برای کشت زیتون وجود دارد که در حال حاضر در 1250 زیتون هکتار کشت شده که 450 هکتار قابل برداشت است. 
 
وی افزود: هر هکتار زیتون یک شغل ثابت و چهار نفر غیر مستقیم اشتغالزایی می کند که می تواند در مجموع در شهرستان هزار و نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.
 
جذب هفت میلیارد تومان از اعتبارات طرح توسعه کشاورزی
 
فرماندار کلاله گفت: سال گذشته رتبه کلاله در کارگروه اقتصادی 14 بود و از 12 میلیارد تومان طرح توسعه کشاورزی 560 میلیون تومان جذب شد که اکنون به هفت میلیارد تومان رسید و امسال با همکاری مسئولان اعتبارات بصورت کامل جذب می شود.
 
صادقی رئیس شعب بانک کشاورزی گلستان نیز گفت: در کنار باغداران آمادگی داریم اراضی شیبدار را به باغ زیتون تبدیل کنیم تا این محصول مانند طارم فراوان شود و تولید بقدری زیاد شود که کارخانجات دیگری وارد استان شود. 
 
وی افزود: سال گذشته اعتبارات خوبی در این زمینه جذب شد و برگشت اعتبار نیز نداشتیم، امسال نیز با تامین اعتبار از این بخش حمایت می شود./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار