کلاله کانون زیتونکاران استان گلستان

1403-07-28 12:07:25
0
55

با اجرای طرح توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار، کشت این درخت که نماد صلح و آرامش بوده در گلستان رونق می گیرد.

 

کلاله خبر،طرح تغییر کاربری اراضی شیبدار از سال 72 در استان گلستان اجرا شد و تاکنون 10 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زیتون رفته است.

گلستان پنجمین استان کشور از نظر سطح زیر کشت زیتون بوده که در افق 1404 باید سطح زیر کشت این محصول به 20 هزار هکتار برسد. طبق آمار بیش از 11 میلیون هکتار باغ زیتون در جهان وجود دارد که سهم ایران از این میزان 96 هزار هکتار با تولید 70 هزار تن در سال است.
 
سید حمزه موسوی رئیس جهاد کشاورزی کلاله در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: زیتون، نماد صلح در جهان را داراست و اثرات دارویی دارد و در شهرستان نیز شرایط لازم برای توسعه کشت آن صورت گرفته است.
 
توجیه اقتصادی زیتونکاری
 
وی اظهار داشت: از سال 72 که طرح تغییر کاربری اراضی شیبدار دراستان اجرا شد، کشت زیتون در منطقه، سرعت ویژه ای گرفت و این شهرستان رتبه اول باغداری را کسب کرده است.
 
وی عنوان کرد: کشت زیتون علاوه بر اشتغالزایی سبب درآمد اقتصادی پایداری نیز می شود و کلاله رتبه خوبی در این زمینه دارد.
 
موسوی به کشاورزان توصیه کرد تا بعد از برداشت محصول زمین را آتش نزنند چون باعث از بین رفتن مواد مغذی زمین و بروز خسارت به زمین های کشاورزی اطراف می شود.
 
محمد شیری نماینده زیتونکاران استان گلستان نیز گفت: زیتون درخت مقدسی است که در قرآن کریم بارها از آن نام برده شده و ریشه در اعتقادات ملی دارد.
 
وی افزود: روغن زیتون بهترین روغن هاست و کل اجزای زیتون دارای خواص منحصربفردی است.
 
واردات 90 درصدی روغن
 
وی بیان داشت: به عنوان نمونه، چوب زیتون به لحاظ رگه های زیبایش، کاربرد فراوان دارد و به دلیل کم توقع بودن، توسعه کشت  این درخت دارای توجیه اقتصادی است و نیاز آبی و غذایی آن کم است.
 
شیری بیان داشت: در حال حاضر 90 درصد روغن زیتون وارد می شود و با توجه به اراضی شیبدار موجود در گلستان، کشت این درخت می تواند توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.
 
تولید مرغوبترین زیتون کشور در گلستان
 
علیرضا نبی مدیرعالی گروه کارخانجات زیتون کشور و قهرمان صنعت کشور در شرکت تعاونی آرشیا نیز با اشاره به اینکه، حماسه اقتصادی بدون همت در صنعت باغداری شکل نمی گیرد، گفت: گلستان مرغوبترین زیتون کشور را تولید می کند.
 
وی اظهار داشت: درصددیم تا صنعت زیتون گلستان را متحول کنیم و در حال حاضر حمایتهای لازم از این بخش می شود و به این منظور سایت دریافت زیتون در چند شهر کشور راه اندازی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ما و کشاورزان دو بال یک پرندهستیم، عنوان کرد: وظیفه ما این است که زیتون را خریداری کنیم و کشاورزان باید اصول و دانش شان را در حوزه بالا ببرند.
 
نبی گفت: اکنون بسترها برای دریافت و خرید زیتون از کشاورزان آماده بود و هر نیم لیتر عرق زیتون، 1650 تومان خریداری می شود.
 
سید نصیر سید محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز با بیان اینکه، زیتون یک محصول آسمانی و ریشه عمیق اعتقادی دارد، گفت: در دنیا 11
میلیون هکتار سطح کشت زیتون وجود دارد که 22 میلیون تن محصول از آن برداشت می شو و قریب 60 درصد محصول روغنی و 40 درصد کنسروی است.
 
وی افزود: از این میزان، در ایران 96 هزار هکتار باغ زیتون داریم که 70 هزار تن محصول در آن تولید می شود که از این میزان، در استان 10 هزار هکتار زیتون کشت می شود ولی توسعه کشت زیتون در بسیاری از نقاط با موفقیت همراه نبوده است.
 
تولید هشت هزار تن زیتون در گلستان
 
سید نصیر سید محمدی یادآورشد: میزان تولید زیتون استان حدود هشت هزار تن پیش بینی می شود و با اینکه ظرفیت صنایع تبدیلی در استان بالاست، ولی در خرید زیتون مشکل داریم و آن انحصار قیمتهاست.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان داشت: دو مشکل اساسی در این حوزه وجود دارد که یکی تولید محصول کشاورزی متناسب با اقلیم است که همزمان کشت و عرضه به بازارصورت می گیرد و عرضه زیاد سبب افت قیمت می شود.
 
سید محمدی عنوان کرد: همچنین فاسد پذیری محصولات مانند زیتون سبب عدم تعادل می شود و بحث واسطه ها را ایجاد می کند.
 
این مسئول در بخش کشاورزی یادآورشد: برای رفع مشکلات، سعی کردیم قیمت تضمینی مشخص کنیم که این امر منجر به افزایش هشت تا 10 درصدی قیمت ها شده است.
 
به گزارش مهر، زنجان با 16 هزار هکتار و 22 درصد تولید، گیلان با 13 هزار و 500 هکتار و 17 درصد تولید، فارس 12 هزار هکتار و 15 درصد تولید، قزوین با 11 هزار هکتار و گلستان با 10 هزار هکتار کشت زیتون از پیشقراولان این محصول در کشور به شمار می روند./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار