600 اصله درخت در آستانه قطع

1403-07-03 01:07:19
0
45

هر بار که صدای ساز ناکوک اره مورتوری در جنگل های گلستان می پیچید، قصیده مرگ درختان بی پناه و نادر منطقه دوباره سروده می شود.

 

به گزارش کلاله خبر،راینبار ساز اره های موتوری در جنگلهای محدوده روستای بش اویلی گالیکش کوک شد و درختان این منطقه نیز هر روز خواب قطع می بیینند.

 قطع بخشی از درختان جنگلی محدوده روستای بش اویلی گالیکش در روزهای اخیر موجی از انتقاد اهالی و دوستداران به محیط زیست را ایجاد کرده است.
 
به گفته اهالی تاکنون شماری از درختان تنومند این جنگل از سوی افرادی قطع شده و نیاز است متولیان امر در این زمنیه تدبیر لازم اتخاذکنند.
 
حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی گلستان در پیگیری خبرنگار مهر، شمار درختان قطع شده در روزهای اخیر در جنگلهای محدوده روستای بش ایلی را حدود سه اصله عنوان کرد.
 
وی اظهار داشت: کسی که اقدام به قطع این درختان کرده است حکم قانونی دادگاه مبنی بر اینکه اراضی مورد نظر متعلق به وی بوده را داراست.
 
وی عنوان کرد: این فرد مدعی بوده که این محدود مدنظر ملک شخصی و زمین زراعتی وی بوده و در این راستا، اقامه دعوی کرده و منجر به صدور ح به نفع وی شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی گلستان یادآورشد: ملک و محدوده مورد نظر اکنون در تصرف منابع طبیعی است از طریق دادگاه هماهنگی و با قاضی پرونده صحبت کردیم تا جلوی حکم گرفته شود تا بتوانیم دیگر اقدامات قانونی را انجام دهیم که حکم منتفی شود.
 
600 اصله درخت در آستانه قلع و قمع
 
وی عنوان کرد: تاکنون فرد مورد نظر برای هشت هکتار از اراضی مورد بحث حکم قلع و قمع گرفته و در این محدوده 600 اصله انواع درختان از جمله بلوط وجود دارد که حکم قلع و قمع نیز صادر نشده است.
 
سلامتی گفت: در مرحله اول حدود یکماه قبل حدود 9 اصله درخت در این محدوده قطع شده بود که به محض اطلاع جلوی تخریب بقیه گرفته شد و در اقدامی دیگر در چند روز گذشته، دوباره سه اصله درخت قطع شد که این بار نیز جلوی آن گرفته شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: این محدوده هشت هکتاری از یک طرف متصل به روستا، از سوی دیگر متصل به جاده اسفالته و از سوی دیگر متصل به زمین های زراعتی است و فرد مورد نظر از سال 81 تاکنون پیگیر اثبات ملاکیت خود در آن است.
 
وی یادآورشد: درحال حاضر پیگیر هستیم تا در کمیسیون ماده 18 مطرح شود و این ماده نسبت به آن اعمال شود و بتوانیم از حکم جلوگیری کنیم.
 
دادستان مرکز گلستان نیز گفت: سال گذشته 806 هکتار از عرصه های ملی از تصرف متخلفان خارج و خلع ید شده است و ز این میزان 56 هکتار اراضی جنگلی و 750 هکتار نیز عرصه های مرتعی بوده که از تصرف خارج شده است.
 
عباس پوریانی اظهار داشت: همچنین در سال قبل از آن نیز 635 هکتار از اراضی متعلق به منابع ملی با شکایت و طرح دعاوی منجر به صدور حکم خلع ید شده است.
 
دبیر شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی گلستان گفت: این شورا از سال 83 این شورا تشکیل شد و در استان نیز فعال ماند و یکی از کارهای شورا، صدور سند مالکیت اراضی ملی بنام دولت بوده است.
 
پوریانی بیان داشت: تاکنون برای قریب 94 درصد اراضی منابع ملی سند مالکیت بنام دولت صادر شد و آن چند درصد نیز به دلیل اختلافات بین منابع طبیعی و اشخاص در دست بررسی است.
 
گلستان 451 هزار هکتار جنگل و بیش از 800 هزار هکتار مرتع دارد./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار