اخبار اقتصادی:

۲۲ سال انتظار براي راه‌اندازي سدي كه هنوز بدهكار است

1403-06-26 08:06:41
0
102

به هر حال اجراي پروژه‌اي در ۱۱ سال يا به قولي ۲۲ سال صرفنظر از مسائل مديريتي، روزانه خسارت‌هاي فراواني بر جاي مي‌گذارد كه برخي از آنها به خصوص در بخش خسارت‌هاي مردمي به سختي قابل جبران است/با احداث سد كبودوال پنج هزار درخت در جنگل‌هاي علي‌‌آباد استان گلستان از‌بين رفت و اكوسيستم جنگلي بكر اين شهرستان و نيز حيات وحش منطقه آسيب ديد.

 

به گزارش کلاله خبر،

سد بزرگ مخزني كبودوال در شهرستان علي‌‌آباد كتول كه مطالعات آن از سال ۷۰ آغاز شده بود، در دولت اصلاحات مصوبه و اعتبار گرفت و در دولت هشتم و نهم لباس مصوبه استاني بر تن كرد. اين روزها آبگيري سد تمام شده و آماده بهره‌برداري است، اما پروژه‌اي كه بيش از دو دهه از طرح‌هاي اوليه آن مي‌گذرد با ضعف مديريت فراوان رو به اتمام است. از يكسو دولت بيش از ۶۰ ميليارد ريال به مجريان پرو‍ژه بدهي دارد كه نشان از ضعف حسابگري در برآورد هزينه‌هاي اجرايي چنين طرح‌هاي عظيمي است، از ديگر سو تاخير چند ساله در افتتاح آن موضوعي است كه جاي تامل دارد. براساس اعلام مسئولان استان و كشور، سد پس از تصويب اوليه قرار بود شش ساله به بهره‌برداري برسد،‌ اما پس از آن مسئولان گفتند كه در تابستان سال ۹۰ سد آماده بهره‌برداري مي‌شود.

به هر حال اجراي پروژه‌اي در ۱۱ سال يا به قولي ۲۲ سال صرفنظر از مسائل مديريتي، روزانه خسارت‌هاي فراواني بر جاي مي‌گذارد كه برخي از آنها به خصوص در بخش خسارت‌هاي مردمي به سختي قابل جبران است. هر چند كه اين سد براي آبياري افزون بر ۱۰ هزار هكتار از اراضي پايين دست احداث شده اما احداث آن لطماتي نيز به استان زد كه با كارشناسي دقيق‌تر مي‌شد از سنگيني آنها كاست. با احداث سد كبودوال پنج هزار درخت در جنگل‌هاي علي‌‌آباد استان گلستان از‌بين رفت و اكوسيستم جنگلي بكر اين شهرستان و نيز حيات وحش منطقه آسيب ديد. بسياري از درختان نابود شده حتي تا ۱۰۰ سال سن داشتند. همين امر بي‌تدبيري در تصويب چنين مصوبه‌اي را بيش از پيش آشكار مي‌سازد چرا كه در سال‌هاي اخير بسيار ديده شده كه ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي پروژه‌هاي صنعتي، توسط كساني تاييد شده كه تخصص و صلاحيت لازم را نداشته‌اند. تلاش‌هاي دوستداران محيط‌زيست براي جلوگيري از قطع درختان به نتيجه‌اي نرسيد و در نهايت به گفته مسئولان خود استان، ۶۷ هكتار جنگل با هدف تقويت بخش كشاورزي استان كه امروز رمقي برايش نمانده، نابود شد تا سد كبودوال حيات بگيرد.

مقرر بود دولت، بابت قطع درختان دو ميليارد تومان خسارت به منابع طبيعي بدهد كه صرف حل مشكلات اين بخش و كاشت درختان جديد در بالادست شود كه انجام آن هم در هاله‌اي از ابهام باقي ماند چون دوستداران محيط‌زيست، سازمان منابع طبيعي را از خود دولت و تصويب اين رقم را جيب به جيب كردن پول دولت بين خودشان مي‌دانستند. با آماده شدن سد، علاوه بر زيرآب رفتن درختان ياد شده پرندگان و حيواناتي نظير روباه و تشي با آسيب جدي مواجه شدند، ‌اما مسئولان استان عنوان كردند اتفاقا اجراي اين سد باعث شد دخل و تصرف در جنگل توسط جنگل نشينان كاهش يابد! موضوعي كه خود نيازمند تدابير و كارشناسي‌هاي جداگانه است.

همچنين به دنبال تغيير مسير جاده آبشار كبودوال، جاده جديدكنارگذر سد كبودوال به بهره برداري رسيد. مسير قبلي اين جاده به علت آنكه در محدوده اجراي سد قرار داشت به زير آب رفت. جاده جديد كنارگذر سد كبودوال با اعتبار چهار ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال احداث شده است. طول مسير اين جاده ۲/۴ كيلومتر است كه از سوي شركت آب منطقه اي گلستان احداث شده است. به زير آب رفتن جاده اي كه در فاصله كمي از زيرآب رفتن احداث شده بود نيز بي دقتي ديگري در اجراي اين طرح بود. با اطلاع از احداث سد در مسير اين جاده مي شد بابت احداث يا بهسازي آن كاري نكرد، همچنين مي شد طرح با ظرافتي طراحي شود كه كمترين آسيب ممكن به طبيعت برسد. هنوز هم برخي افراد با نگاه كردن به سازه هاي سد يادشان مي افتد كه بعد از سالها از آ‌غاز اجراي سد،‌هنوز مطالبات آنها پرداخت نشده است.

حتي برخي جنگل نشينان و كشاورزان نيز با گذشت اين همه سال از آغاز اجراي اين هنوز ناراضي هستند و مي گويند، سد آماده بهره برداري شده اما ما زميني نداريم كه درآن كشاورزي كنيم و دشتي نيست كه بتوان در آن دام پرورش داد. به هر حال نمي توان از مزيت احداث سدها و ضرورت وجود آنها صرفنظر كرد،‌ اما بحث بر سر مديريت هاي ضعيف، استفاده از نظرات نسنجيده و كارشناسي نشده و اجراي ناكامل پروژه هاست، حتي اگر اين اجراي ناكامل مربوط به پرداخت مطالبات باشد.این سد بزرگ با حجم تنظيم‌كننده افزون بر ۵۷ میلیون مترمکعب آب برای ۱۳ تا ۱۵ هزار هکتار اراضی پایین دست احداث شده و حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار براي ساخت آن هزینه شده است.اين روزها كه سد آماده افتتاح با حضور رئيس‌جمهوري در قالب چهارمين سفر استاني دولت به استان گلستان است علی فتح‌اللهی مجری پروژه سد مخزنی کبودوال مي‌گويد: حالا كه احداث این سد مخزنی با همه سختي‌هايش حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته و عملیات اجرایی سد به پایان رسیده، توقع ما اين است كه مطالبات خود را دريافت كنيم.

وي گفته بود كه ما همچنان منتظر دریافت مطالبات ۶۰ میلیارد ریالی خود از دولت هستیم. البته استاندار گلستان در اين خصوص نظر جالبي دارد و مطالبات پروژه‌های بزرگ را نشانه عظمت آنها مي‌داند! مطالباتي كه مجريان پروژه از آن سخن مي گويند، مربوط به چند سال اخير است كه به رغم كاستي اعتبارات كار ساخت سد پيش رفته است. سدي كه ۲۲ سال قبل طرح هاي اوليه آن اجرا شد، بخشي از اعتبارات آن تخصيص يافت، در روزهاي آينده به عنوان يكي از مصوبات دولت نهم و دهم در قالب مصوبه سفر استاني به بهره برداري خواهد رسيد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار