نیم نگاهی به بافتهای فرسوده و قدیمی گلستان

1403-08-01 03:08:25
0
10

داشتن کوچه ها و معابر کم عرض و باریک که به اصطلاح به کوچه های " آشتی کنان" معروفند، ساختمان های قدیمی و غیرمقاوم از ویژگیهای محلاتی است که اغلب در بافتهای فرسوده و قدیمی گلستان واقع شده اند.

 

کلاله خبر،حادثه خیز بودن گلستان و قرار گرفتن روی گسل زلزله از یک سو و بروز حوادث غیرمترقبه همانند سیل و آتش سوزی از سوی دیگر، میزان آسیب و خطر پذیری واحدهای محدوده بافتهای فرسوده و ریسک زندگی در این بافتها را نیز بیشتر کرده است.

فرسودگی بافتهای شهری و مشکلات احیا و بازسازی، سبب شده تا سکونت در این بافتهای فرسوده چندان خالی از مشکل نباشد و به دلیل باریک و کم عرض بودن معابر، امکان امداد رسانی در زمان وقوع حوادث در محلات دارای بافت فرسوده و کوچه های آشتی کنان سخت و مشکل خواهد بود.
 
20 درصد جمعیت شهری گلستان روی گسل بافتهای فرسوده و با ریسک زندگی می کنند و 15 شهر استان دارای محدوده بافتهای فرسوده است.
 
ارائه معافیتهای مالیاتی، افزایش میزان تسهیلات بانکی، تخفیف در صدور مجوز و پروانه های ساختمانی از جمله شیوه هایی است که می تواند مالکان بافتهای فرسوده را به بهسازی و نوسازی این واحدها ترغیب کنند.
 
رغبت گلستانیها برای بهسازی بافتهای فرسوده
 
سرپرست مسکن و شهرسازی گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: طبق آمارهای اعلام شده از سوی شرکت عمران و مسکن سازان استان، در سالهای اخیر میزان استقبال مالکان بافتهای فرسوده برای بهسازی افزایش یافته است.
 
عادل مصدقی بیان داشت: این افزایش مشارکت و استقبال را بویژه در واحدهای خودمالکی بیشتر شاهد هستیم.
 
وی به موانع عدم استقبال مالکان واحدهای فرسوده مستقر در بافتهای فرسوده اشاره و اضافه کرد: بخشی از دلایل ناشی از کم بودن میزان تسهیلات و همکاری نکردن بانکهاست.
 
ارائه مشوق های نوسازی بافتهای فرسوده

وی گفت: متقاضیان اجرای طرح‎های احیا، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری برابر با هزینه‎های انجام شده از معافیت مالیاتی طی سال‎های متمادی بهره‎مند می‎شوند. 

مصدقی اظهار داشت: به استناد ماده 12 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‎های فرسوده و ناکارآمد شهری، هیئت وزیران در دی ماه سال 1391 تصویب کرد که به منظور تامین هزینه‎های بخش‎های غیردولتی در این طرح‎ها، مودیان با انجام مقرراتی از واریز هزینه‎های مالیاتی معاف خواهند شد.
 
به گفته وی، تامین هزینه‎های اجرای کاربری‎های عمومی، فرهنگی، گردشگری، آموزشی، مذهبی و ورزشی که در طرح‎های ساماندهی بافت‎های فرسوده شهری، پیش‎بینی و مصوب شده‎اند از جمله این مقررات است که باید به تائید دستگاه‎های اجرایی، رسانده و رونوشت آن به اداره امور مالیاتی ارسال شود.
 
مصدقی ادامه داد: یکی دیگر از شرایط بهره‎مندی از این مزایا این است که هزینه‎های انجام شده باید در دفاتر قانونی تحت سرفصل جداگانه، ثبت و با استفاده از حساب بانکی خاص مورد تائید سازمان امور مالیاتی کشور برای انجام هزینه‎های مربوطه اقدام شود.
 
وی افزود: همچنین هزینه‎های مربوطه تا سقف پیش‎بینی شده لازم است انجام شود و پس از اتمام کار فضاهای ساخته شده با تائید دستگاه اجرایی ذیربط به دستگاه اجرایی مرتبط انتقال یابد.
 
بافتهای فرسوده گلستان کجاست
 
از مجموع شهر گلستان، شهرهای گرگان، گنبدکاووس، گمیشان، سیمین شهر، کردکوی، علی آباد کتول، بندر ترکمن، آق‌قلا، فاضل‌آباد، مینودشت، کلاله، بندرگز، گالیکش، آزادشهر و رامیان بر اساس شاخصهای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارای بافت فرسوده تعیین شده و مشخص شده هستند.
 
مساحت بافتهای فرسوده در این شهرها معادل دو هزار و 278 هکتار و جمعیت ساکن در این بافت¬‌ها بیش از 208 هزار و 365 نفر است.
 
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان گلستان نیز به شرایط بهسازی بافتهای فرسوده اشاره کرد و گفت: استان گلستان 25 شهر دارد که 15 شهر دارای محدوده بافت فرسوده مصوب هستند و هر امتیازی برای بافتهای فرسوده پیش بینی شود برای این شهرها نیز در نظر گرفته می شود.
 
محمود سالاری بیان داشت: متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به شهرداریها و ادارات راه و شهرسازی مراجعه داشته باشند.
 
وی گفت: 20 درصد جمعیت شهری استان در محدوده بافتهای فرسوده سکونت می کنند که باید بستر ورود مردم را برای بهسازی این بافتها فراهم کنیم.
 
بهسازی بافت فرسوده هزینه بر است
 
سالاری بیان داشت: بهسازی و نوسازی از راههای پرهزینه است و دولت شرایط قانونی، تسهیلات بانکی، تخفیفات پروانه ساختمانی و معافیتهای بیمه ای و مالیاتی را برای سازندگان فراهم می کند تا به ساخت و ساز بپردازند.
 
وی یادآور شد: شهرداریهای گلستان بین 60 تا 80 درصد صدور پروانه را در محدوده بافتهای فرسوده را تخفیف می دهند.
 
متقاضیان نوسازی بافتهای فرسوده یک میلیارد تومان تخفیف گرفتند
 
سالاری گفت: در سال 90 بیش از یک میلیارد تومان تخفیف پروانه ساختمانی ارائه شد که به مالکین و سازندگان بافت های فرسوده داده شد و همچنین اکنون شش بانک استان به عنوان بانک عامل بافت فرسوده مشخص شدند.
 
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان گلستان یادآورشد: پارسال به بیش از شش هزار واحد مسکونی تسهیلات 20 میلیون تومانی پرداخت شد و امسال این میزان تسهیلات به 30 میلیون تومان افزایش می یابد.
 
وی یادآورشد: در ابتدای سالجاری پنج هزار واحد و تا پایان سال هشت هزار واحد مسکن محدوده بافتهای فرسوده نوسازی شود.
 
در راستای پیگیری سیاستهای بهسازی و نوسازی که توسط شرکت عمران و مسکن‌سازان گلستان دنبال می شود، طرح بهسازی و نوسازی بخشی از بافت قدیم و فرسوده شهر گرگان با عنوان ( طرح ملی آفتاب ) در سال 1385 آغاز شده و در حال اجرا است.
 
طرح ملی آفتاب توسط بخش خصوصی ساخته می‌ شود و در فاز اول این پروژه چهار بلوک با مساحت زیر بنایی 85 هزار متر مربع در حال احداث است./مهر
نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار