گزارش:

مهمانی ملخ ها در مراتع و مزارع گلستان

1403-08-01 01:08:31
0
8

نبود برنامه جامع و مشخص و عدم مبارزه اصولی و ریشه ای در یک قرن اخیر سبب شده تا ملخ مراکشی مهمان ناخوانده در مراتع و مزارع چهار شهرستان گلستان باشد.

 

به گزارش کلاله خبر،حدود یک قرن از حضور مهمان ناخوانده ای بنام ملخ مراکشی در مراتع و مزارع گلستان می گذرد و مبارزه با این مهمان مهاجر، دغدغه کشاورزان و مسئولان کشاورزی استان شده است.

وجود منابع غذایی، گستردگی جمعیت ملخ ها، کارساز نبودن شیوه های مبارزه و اجرای نشدن طرح های هدفمند سبب شده تا مراتع و مزارع چهار شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه، کلاله و آق قلا در محاصره ملخ مراکشی قرار گیرند.
 
بر اساس  آمارها، این نوع ملخ در سال 90 حدود 35 هزار هکتار از مراتع و مزارع گلستان را مورد هجوم قرار دارد و امسال نیز زودتر از سالهای گذشته به مهمانی مزارع گلستان رفته است.
 
کارشناس ارشد حفظ نباتات جهاد کشاورزی گنبدکاووس در این زمینه می گوید: تابحال مبارزه بصورت شیمیایی با ملخ شیمیایی در منطقه رواج داشته است و از سال 87 به بعد احداث مبارزه بیولوژیک در گنبدکاووس زده شد.
 
افشار شادی در گفتگو با خبرنگار مهر یادآورشد: احداث حوضچه ها از جمله طرح ها بود، در سال گذشته از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه استفاده شد و هشت حوضچه در استان احداث شد.
 
وی اظهار داشت: چون ملخ به عنوان آفت درجه یک در دنیا مطرح است به همین دلیل اولین و آخرین روش برای مبارزه، شیمیایی است.
 
ضرورت مبارزه بیولوژیک با ملخ
 
وی گفت: در زمینه مبارزه با ملخ از آیتم های حشرات، قارچ ها و سوسک ها نیز استفاده می شود و در اسپانیا از ناتود، در چین از ویروس و قارچ برای مبارزه با ملخ استفاده می شود که 60 تا 70 درصد موفقیت آمیز دارد.
 
شادی عنوان کرد: بحث ملخ در دنیا مهم است و روزانه یک مقاله در زمینه ملخ در جهان منتشر می شود، 11 گونه ملخ داریم که پتانسیل مهاجم شدن را دارند.
 
این کارشناس ارشد یادآور شد: تاکنون 13 گونه حشره در استان شناسایی شده که از ملخ تغذیه می کنند و آن را از بین می برند و باید کارهای تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.
 
در عین حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز به مبارزه بیولوژیک اشاره کرد و گفت: چندین گونه سوسک در استان وجود دارد که می تواند به عنوان پارازیت و از بین بردن سوسک ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
سید نصیر محمدی به پیشینه حضور ملخ در مزارع استان اشاره و اضافه کرد: حدود 90 سال است که گونه ملخ در استان شناسایی شده است و از 100 گونه ملخ، ملخ های مراکشی از گونه های مهم بشمار می رود.
 
وی عنوان کرد: شیوه تخم گذاری ملخ، انبوهی است و هر ملخ حدود 200 تخم می گذارد و با مساعدن بودن شرایط، لارو گذاری و تکثیر می کنند.
 
وی یادآورشد: اوج فعالیت ملخ در نیمه دوم اردیبهشت ماه است و بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و ماندگاری آن نیز بستگی به شرایط مناسب و منابع تغذیه دارد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: بخشی از ملخ ها از مرز ترکمنستان به استان مهاجرت می کنند و گیاهان علوفه ای و زراعی از منابع تغذیه ای آن بشمار می رود.
 
ترکمنستان به تعهداتش عمل نکرده است
 
سید محمدی با بیان اینکه این ملخ ها از گونه های مهاجر هستند، بیان داشت: پارسال نشستی با مسئولان ترکمنستان برای مبارزه با ملخ های مراکشی داشتیم و تفاهمنامه ای منعقد شد که متاسفانه طرف مقابل تاکنون به تعهدات عمل نکرده است.
 
وی یادآورشد: شیوه های مبارزه بیولوژیک با ملخ های مراکشی نیز در دستور کار قرار گرفته  و استفاده از سارهای گلوقرمز از جمله شیوه هاست.
 
وی با اشاره به اینکه یک سار توانایی از بین بردن هزار ملخ را دارد، گفت: در این راستا اقدام به ایجاد حوضچه هایی در سطح مراتع و مزارع شده است تا نیاز آبی سارها تامین شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به دلایل هجوم ملخ ها اشاره و اضافه کرد: بخشی به وجود ملخ ها و تخم ریزی آن بر می گردد و بخشی نیز به منابع غذایی بستگی دارد و به عنوان نمونه اگر منابع غذایی آن در ترکمنستان فراهم نباشد حتما به مراتع استان مهاجرت می کنند.
 
وی یادآورشد: هرجا که منابع غذایی ملخ ها از بین رفت، حتما به دیگر مراتع مهاجرت می کنند و اکنون شمال و شمال شرق استان بیشتر در محاصره قرار گرفته اند.
 
سید محمدی گفت: گندم، جو، کلزا و حتی زیتون نیز در استان مورد هجوم ملخ های مراکشی قرار گرفته است.
 
وی درباره سطح خسارتها بیان داشت: سطح مراتع از نظر موجودی متفاوت است و مراتع درجه یک حدود 700 تن ماده خشک دارد و این ماده ارزش اقتصادی بالایی دارد و اگر ملخ ها به مزارع گندم و جو نیز ورود پیدا کنند، خسارتهای بالایی به بار می آورند.
 
این مسئول یادآور شد: شیوه تغذیه ملخ به گونه ای است که تا زمانی که منابع تغذیه آن تمام نشود به مراتع مجاور هجوم نمی برد ./مهر

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار