حداکثر تاثیر کاهش صادرات نفت به اروپا بر بودجه ایران ۳ درصد است

1403-08-01 11:08:35
0
10

نشست خبری رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران کشورهای مختلف جهان در سفارت ایران در آستانه برگزار شد.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از سایت شنیده ها٬مهمان‌پرست در پاسخ به خبرنگار «لیتر» قزاقستان در خصوص روابط بین ترکیه و سوریه گفت: تنش بین ترکیه و سوریه رخ داده که ایران در حال بررسی این مسئله است و این مسئله را به دقت دنبال می‌کند و به هر دو کشور پیشنهاد داده که این اختلافات را برطرف کنند. ایران ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه را به نفع هیچ کشوری در منطقه نمی‌داند، اما تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا ثبات در منطقه برقرار شود. ایران روابط خوبی با ترکیه دارد و در رفت و آمدهایی که با مقامات کشورهای ترکیه خواهیم داشت مسئله سوریه را مطرح می کنیم.

وی همچنین افزود: اتفاق اخیری که بین ترکیه و سوریه رخ داده است را در تماس‌هایی که با مقامات ترکیه داشتیم مطرح کردیم. قرار بر این شد که این مسئله ریشه یابی و مشخص شود که علت وقوع این تنش‌ها چه بوده است. ما از هر دو کشور می‌خواهیم با خویشتنداری اجازه ندهند در منطقه درگیری بوجود آید.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری با این مضمون که برخی روزنامه‌های ترکیه مدعی شده‌اند که ایران از «پ ک ک» حمایت می کند، گفت: این ادعا اصلاً درست نیست و ما آن را رد می کنیم. مقامات ترکیه در جریان مواضع ما هستند و خود مقامات ترکیه اذغان دارند که این گروه توسط کشورهای دیگری مورد حمایت قرار گرفته است. به این مفهوم که مقامات ترکیه قبول دارند که این گروه توسط ایران حمایت نشده است.

* کشورهای غربی به دنبال اختلاف‌افکنی در منطقه هستند

مهمان‌پرست در ادامه تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند نظر خود را مطرح کنند و ارائه دهند. ممکن است گروه‌های دیگری از «پ ک ک» حمایت کنند. ما در منطقه حساسی قرار داریم. بعضی کشورهای غربی نمی‌خواهند ثبات در کشورهای ما برقرار شود و تلاش می‌کنند بین کشورهای منطقه اختلاف اوج بگیرد و به همین منظور از برخی گروه‌های افراطی حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، یک گروه تروریستی که ۱۶ هزار نفر از مردم ایران را ترور کرد و مدت زیادی در عراق بود و مردم عراق را هدف گرفته بود اخیراً توسط آمریکا از لیست تروریستی این کشور خارج شد. اسم این گروه «MKO» یا همان منافقین است. این اقدامی که از اروپایی‌ها قبلاً مشاهده شده بود و اخیراً آمریکایی‌ها نیز آن را انجام دادند، نشان می‌دهد که آنها از گروه‌های افراطی حمایت می‌کنند. پس باید مسئولین کشورهای منطقه مراقب فتنه‌ها باشند. کشورهایی که دوست ندارند مردم ما رشد کنند، دائماً فتنه می کنند. ما باید مراقب این مسئله باشیم.

نتیجه تحریم‌های ۳۲ ساله غرب، پیشرفت ایران بوده است

خبرنگار شبکه ۷ قزاقستان سؤال کرد که اخیراً یک بسته تحریم‌های جدید توسط آمریکا علیه ایران تصویب شد، این مسئله چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟ آیا این مسئله می‌تواند حمله اسرائیل را به دنبال داشته باشد؟

مهمان‌پرست در پاسخ به این سوال گفت: آمریکا به مدت ۳۲ سال است که در حال تحریم ایران است و نتیجه تحریم‌های ۳۲ ساله این بوده که کشور ما پیشرفت کرده است. به عنوان مثال، آنها می گفتند شما حق ندارید به فناوری‌های جدید و به روز دست پیدا کنید. آنها می‌گفتند که دانشجویان ایران نمی‌توانند در رشته‌های روز دنیا و فناوری دانش‌ها مسلط شوند و درس بخوانند. نتیجه آن شد که جوانان ما با اراده جدی خود به آن دانش‌ها مسلط شدند و هم اکنون در رشته‌های پیشرفته جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم. نمی‌خواهم بگویم وقتی تحریم می‌کنید، خوشحال می‌شویم ولی بدانید به خاطر این کشور ما انقلاب کرده که مستقل باشد و منافع آمریکا در ایران قطع شده است، این فشارها را به ایران وارد می‌آورند. حال که این اقدامات غیر قانونی را انجام می‌دهند، مردم ما یاد گرفته‌اند از این وضعیت به عنوان فرصت استفاده کنند.

وی افزود: نکته بعدی درباره اینکه آیا ممکن است که این تحریم‌ها به این معنی باشد که رژیم اسرائیل می‌خواهد به ایران حمله کند، می‌گوییم که مردم ایران رژیم صهیونیستی را یک رژیم غاصب می‌دانند. یک رژیم نامشروع می‌دانند. کار این رژیم کشتار مردم بیگناه است. ولی شما بدانید که رژیم صهیونیستی توانایی وارد شدن به این بحث‌های مهم را ندارد. اصولاً اگر کسی قدرت و قصد حمله داشته باشد، زیاد درباره ایران حرف نمی‌زند. آنها که زیاد حرف می‌زنند معلوم است که زیاد توانایی ندارند. نکته دیگر این است که بدانیم اگر شما را تهدید به حمله کنند و شما توان بالایی برای مقابله داشته باشید احتمال جنگ کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر شما توانایی دفاعی پایینی داشته باشید، احتمال جنگ زیاد می‌شود و از آنجایی که ما در بالاترین حد قدرت دفاع از کشور هستیم، احتمال جنگ خیلی خیلی پایین است. یعنی اگر کشوری قصد عملیات داشته باشد، محاسبه می‌کند چیزی که بدست آورده، در مقابل چیزی که از دست می‌دهد، آیا به او اجازه چنین کاری را می‌دهد یا خیر. به نظر شما اگر کسی اقدامی کند و یک موضوع کوچک بدست آورد و همه چیز خود را از بدهد عاقلانه است؟ عقل حکم می‌کند که هیچ جنگی صورت نگیرد، مگر آنکه یک آدم بی عقلی بخواهد کاری انجام بدهد ولی اگر بخواهد و انجام دهد، باید منتظر پاسخ هم باشد.

خبرنگار شبکه ۷ قزاقستان سوال دیگری نیز درباره تأثیر خودداری کشورهای اروپایی از خرید نفت ایران پرسید که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ گفت: کل درآمد دولت ایران که وابستگی به نفت دارد، ۴۲ درصد است و کل نفتی که به اروپا می‌دهیم ۱۸ درصد صادرات ایران است. یعنی اگر حتی یک قطره نفت ما به اروپا نرود، ۷٫۵ درصد بودجه ایران کاهش پیدا می‌کند که البته این هم به ۳ شرط بستگی دارد. شرط اول اینکه،‌ حتی یک قطره نفت به هیچ کشور اروپایی صادر نشود. این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند. شرط دوم اینکه، اگر هیچ کشوری از ایران نفت وارد نکند، کشور دیگر جایگزین آن نشود، اما در حال حاضر کشورهای زیادی منتظر هستند صادرات نفت ما به برخی کشورهای اروپایی کم شود و آنها جایگزین شوند.

مهمان‌پرست با اشاره به شرط سوم گفت: اگر صادرات نفت ما کاهش پیدا کند، به خاطر کمبود صادرات قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند. اما به محض آنکه مطرح شد، اروپا نفت ما را نخرد، قیمت نفت ایران بالا رفت. حال اگر این سه شرط کاملاً رعایت می‌شد، در مجموع ۷ و نیم درصد بودجه ما کم می‌شد ولی چون این سه شرط نقض شده است، حداکثر بودجه‌ای که کم می‌شود سه درصد است. حالا کشوری که به خاطر استقلال خود صدها شهید داده است، حاضر است به خاطر سه درصد تسلیم حرف زور بشود؟ ما از شما می‌پرسیم، شما جواب دهید.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار