گلستان و 9 اقلیم شناخته شده در آن

1403-08-01 03:08:36
0
8

اگر ایران را جهانی در یک مرز بدانیم، گلستان تکه­‌ای از خاک بهشت ایران است.

 

استان گلستان با پیشینه تاریخی هفت هزار ساله از دوران آریاییان از محورهای تمدنی ایران زمین محسوب می‌شود که براساس آمارنامه سال 1381 با مساحت 20437.74 کیلومتر مربع و براساس آمارنامه سال 1376 با مساحت 20380.7 کیلومتر مربع و 1.3 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کلاله، جمعیت این استان بر اساس آخرین سرشماری انجام شده بر اساس آمارنامه بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر است که این جمعیت 1.352 درصد جمعیت کل کشور محسوب می­ شود.

این استان از یک سو اقلیم متفاوت و متضادی را از جنوب به شمال مناظر چشم نوازی را در خود جای داده و از سوی دیگر از مناطق کوهستانی تا نقاط کویری در آن به چشم می خورد.

همچنین گلستان چون ایرانی کوچک بشمار می­ آید که اقوام و آحاد مذاهب مختلف کشور در آن سکنی گزیده­ اند و بی اغراق نخواهد بود اگر این استان را قطب گردشگری کشور بدانیم. چنین سرمایه و توانمندی­هایی، زیرساخت­های اساسی اکوتوریسم و توسعه گردشگری را در استان گلستان فراهم آورده است.

گردشگری آبی و دریایی (شامل دریاچه­ ها، سدها، تالاب ها، خلیج گرگان و دریا)، طبیعی- کوهستانی، مردم شناسی، دینی(شامل مساجد، تکایا، امامزاده‌ها و اماکن)، تاریخی(از جمله شهرهای تاریخی جرجان و تمیشه و استرآباد، دیوار بزرگ گرگان، دیوار تمیشه) اکوسیستم گیاهی و جانوری و... بخشی از این مواهب خدادادی محسوب می شود. این استان به علت دارا بودن شرایط مساعد اقلیمی و زیست محیطی، به گونه­ ای که از مجموع 11 اقلیم شناخته شده دنیا حداقل 9 اقلیم در این استان کوچک وجود دارد.

از نظر تقسیمات کشوری استان گلستان مشتمل بر 14 شهرستان به نام‌های: گرگان، گنبدکاووس، ترکمن، بندرگز، علی‌آباد کتول، مینودشت، آق قلا، کلاله، کردکوی، آزادشهر، گمیشان، گالیکش، رامیان و مراوه تپه می­ باشد.

استان گلستان در عین حال که انواع گردشگری را در خود جای داده است به لحاظ اکوتوریستی از 11 اقلیم شناخته شده دنیا 9 اقلیم را دارا می باشد.

استان گلستان تا قرن هفتم هجری موسوم به ایالت گرگان بوده و از قرن هفتم تا چهاردهم ایالت استرآباد نامیده شد. سابقه تمدن در آن با توجه به کاوش‌های باستان‌ شناسی به حدود هفت هزار سال قبل بر می‌گردد و در حقیقت یکی از قدیمی‌ترین ایالت‌ها و مرکز عمده تمدن نشین از آریایی‌ها در شمال ایران بوده است.

این سرزمین بزرگترین و آبادترین سرزمین در شمال ایران در سده‌های اولیه اسلامی و قبل از آن بوده است. با ورود اسلام و در سده‌های اولیه آن به‌خصوص دوران طلایی اسلام و بعد از آن گرگان قدیم و استرآباد نقش مهمی در شکوفایی فرهنگ تمدن اسلامی و ایرانی داشته است. به طوری که دانشمندان و شاعران بزرگی چون عبدالقاهر جرجانی مؤلف اسرار البلاغه و دلایل الاعجاز و سید اسماعیل جرجانی مؤلف ذخیره خوارزمشاهی اولین و بزرگترین دایره المعارف پزشکی به زبان فارسی، فخر‌الدین اسعد گرگانی سراینده ویس و رامین و میرداماد مؤلف قبستات و صراط المستقیم و میرفندرسکی و... از این دیار بوده‌اند.

هم اکنون گنبد قابوس یکی از شاهکارهای معماری ایرانی- اسلامی به عنوان پانزدهمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده که مایه مباهات همگان است.

از سوی دیگر، در استان گلستان بیش از 20 قومیت مختلف نظیر فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، گرجی، قزاق، کرد، مازنی، قزلباش، و... زندگی می‌کنند با وجود تنوع قومیتی، زبانی شامل(فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی) و مذهبی در استان، مردم این خطه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می‌دهند و نقطه اشتراک آن‌ها دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آن‌ها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترک شان در بهره وری از این سرزمین حاصلخیز است.

سوغات استان گلستان

از مهمترین صنایع دستی و سوغاتی‌های استان گلستان می توان به ویژه به قالی، قالیچه، پلاس، سوزن‌دوزی ترکمنی، جاجیم بافی، ابریشم بافی، زیورآلات ترکمن، رودوزی‌های ترکمن، ماهی و البته خاویار، پنبه، حلوا اماج، نان شیرینی و... اشاره نمود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار