اخبار یارانه ای:

آخرین تصمیمات درباره پرداخت یارانه‌ها

1403-06-29 04:06:04
0
103

استاندار تهران با بیان اینکه در اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها توقفی ایجاد نمی‌شود و یارانه مردم در سال ۹۲ به روال فعلی پرداخت خواهد شد، گفت: در صورت اجرای فاز دوم این طرح، میزان یارانه‌ نقدی مردم اصلاح و جبران خواهد شد.

 

به گزارش کلاله خبر،

مرتضی تمدن درباره آخرین تصمیمات برای پرداخت یارانه‌ها در سال آینده، افزود: در حال حاضر آنچه که مورد بحث دولت و مجلس است، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست؛ مفهوم این نیست که در اجرای مرحله اول توقفی ایجاد می‌شود، چراکه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ نیز به همین روال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها راهی بی‌بازگشت است، افزود: عدول از بحث یارانه‌ها به معنای ضربه جدی به اقتصاد ملی است، بنابراین اگر به دنبال شکوفایی اقتصاد و توزیع عادلانه ثروت در جامعه هستیم، راهی جزی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد.

استاندار تهران تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ اجرایی نشود، این به معنای توقف مرحله اول نسیت و با توجه به اینکه بودجه هدفمندی یارانه‌ها از محل تعدیل قیمت حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، این طرح متوقف نخواهد شد.

افزایش میزان یارانه‌ها در صورت اجرای فاز دوم

تمدن با تاکید بر اینکه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت ماهانه آن به مردم ادامه خواهد داشت و دولت به دو دلیل معتقد است که فاز دوم هدفمندی نیز باید اجرایی شود، تصریح کرد: علت اول این است که باید میزان یارانه نقدی مردم به علت تغییرات و افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری و کاهش ارزش آن اصلاح و جبران شود.

وی با ابیان اینکه دولت معتقد است که مرحله دوم این طرح مکمل مرحله اول است و اگر مرحله دوم اجرا نشود، مرحله اول به اهداف تعیین شده نخواهد رسید، ادامه داد: اجرای این طرح نتایج خوبی را برای کشور داشت که باید این نتایج مثبت را در اقتصاد ملی جستجو کرد، در حالی که برخی این نتایج را در اقتصاد خانواده جستجو می‌کنند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: اگر این طرح اجرا نمی‌شد، امروز قتصاد ملی کشور در معرض خط جدی بود که یکی از این شاخصها در بخش سوخت کشور به وضوح دیده می‌شود، چراکه اگر هدفمندی یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، امروز چگونه می‌توانستیم به ۱۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور پاسخ دهیم؟ چراکه نه منابع آن را داشتیم و اگر هم منابع تامین می‌شد، در چنین شرایطی به ما بنزین می‌فروختند؛ لذا این موضع در سایر بخشها اعم از آرد، نان، گندم، برق، آب و گاز هم وجود دارد.

وی هدفمندی یارانه‌ها را چتر امنی برای مسایل اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: این طرح تا حد زیادی اقتصاد کشور را بیمه کرد و تعجب می‌کنم چرا عده‌ای چشم خود را به واقعیت بسته‌اند و با جزئی نگری قضاوت منفی می‌کنند.

به گفته استاندار تهران با اجرای فاز دوم این طرح، اقتصاد کشور شکوفا ترشده، درآمد خانوارها افزایش یافته، تولید ملی و صاردات رونق گرفته، فاصله طبقاتی کاهش یافته و ضریب جینی اصلاح خواهد شد. همچنین درآمد خانوارها از محل دریافت یارانه‌ها بهبود خواهد یافت و از پدیده شوم قاچاق بی‌امان حامل‌های انرژی جلوگیری خواهد شد.

اگر اجازه دهند فاز دوم هدفمندی اجرا شود، پول قاچاق حامل‌های انرژی در جیب مردم قرار می‌گیرد

وی عنوان کرد: بر اساس برخی آمار و ارقام به دلیل تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در داخل با خارج از کشور، در روز میلیونها لیتر فرآورده از کشور قاچاق می‌شود و مفهوم واقعی آن خروج ارزش این فرآورده‌ها از جیب مردم است؛ اگر اجازه دهند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، پول این مقدار از قاچاق حامل‌های انرژی در جیب مردم قرار می‌گیرد.

تمدن خاطرنشان کرد: البته معتقدیم که اجرای مرحله دوم این طرح باید با یک تفاهم ملی اجرا شود و اجرای آن به تنهایی از عهده یک قوه خارج است، چراکه نیازمند اراده ملی است، اما اجرای مرحله دوم نه تنها زمینه اجتماعی مثبتی را به همراه دارد، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی اذعان کرد: برخی‌ها که از سر دلسوزی مانع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شدند، باید بدانند که بیشترین ضربه به مردم و به ویژه قشر متوسط و پایین جامعه وارد می‌شود و قطعا در این موضوع باید دیدگاه خود را اصلاح کنند./افکارنیوز

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار