آیا باز پای رانت روغن در میان است؛

کلزاکاران ناراضی از پرداخت قطره‌چکانی

1403-06-21 11:06:07
0
41
کلزاکاران ناراضی از پرداخت قطره‌چکانی
با وجود اینکه امسال ۱۰۵ هزار تن کلزا از سطح مزارع استان گلستان برداشت شده اما بخش عمده مطالبات کلزاکاران باقی مانده است و این مسئله باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلاله خبر به نقل از گلستان ما، پیش از برداشت گندم برداشت کلزا در سطح استان گلستان آغاز شد و بسیاری از کشاورزان کلزاکار می‌گویند که با گذشته بیش از سه ماه از برداشت کلزا هنوز موفق نشدند که مطالباتشان را دریافت کنند.

گرچه مسئولان جهاد کشاورزی بیان می‌کنند که در مسئله خرید کلزا توسط بخش خصوصی هیچ‌کاره هستند و از پاسخ به سؤال در خصوص زمان پرداخت این مطالبات طفره رفتند اما به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه پیش از این مدیر کل تعاون روستایی گلستان از آمادگی تعاون روستایی برای اعطای تسهیلات در خصوص خرید توافقی محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌ها و بخش خصوصی خبر داده بود ماجرا کمی پیچیده‌تر شده است.

برای بسیاری از شهروندان این سؤال وجود دارد که این کوتاهی در پرداخت مطالبات چه دلیلی دارد؟ آیاد پای مافیای واردات روغن در این مسأله وجود دارد و یا اینکه در زمان انتقال دولت برخی عوامل به دنبال نارضایتی مهمترین اقشار ضعیف جامعه یعنی کشاورزان هستند.

مدیر کل تعاون روستایی گلستان گرچه در این خصوص در مصاحبه با صدا و سیمای استان گلستان بیان کرد که پرداخت مطالبات کشاورزان در دست شرکت‌ها و کارخانجات بخش خصوصی است و تعاون روستایی فقط مباشر خرید بوده است، اما به نظر می‌رسد که مسئولان می‌توانستند پیش از این صلاحیت و قدرت خرید شرکت‌ها و توان پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار دهند.

آن چیزی که مسلم است ۲۵ شرکت و کارخانه محصول کلزا را با قیمت هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردند و دولت می‌توانست با ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها کاری کند که کشاورزان گلستانی تا این اندازه ناراضی نباشند.

در آخرین اظهار نظر محمد برزعلی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی مطالبات کلزاکاران پرداخت می‌شود بیان کرده برنامه‌ریزی و دوربینی جهاد کشاورزی استان گلستان بوده که بخش عمده تولید و استمرار کشت که حتی به اجرای هرچه بیشتر کشت کمک می‌کند به سمت ایجاد زنجیره ارزش برود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: استقرار و گسترش فرهنگ کشاورزی قراردادی به این مسأله کمک می‌کند و باید در انتهای زنجیره خریدار محصول کشت شده مشخص باشد.

برزعلی تأکید کرد: در سالجاری و در قانون برنامه هفتم یکی از سنجش‌ها کشاورزی قراردادی بوده و این نشان دهنده آن است که ما در مسیری حرکت کردیم که به قانون تبدیل شده است.

وی افزود: در حوزه دانه روغنی کلزا ما امروز نزدیک به ۱۰۶ هزار تن تحویل گرفتیم و در واگذاری تصدی‌گری‌ها رتبه نخست را در کشور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و باید زنجیره‌های ارزش با مشارکت بیشتر بخش خصوصی رقم بخورد و در حوزه خرید محصولات کشاورزی نیز به این سمت حرکت کردیم.

گفتنی است که نزدیک به دو همت از مطالبات کلزاکاران گلستانی باقی مانده است و عدم پرداخت این مطالبات از بخش خصوصی آن هم در نخستین سال خرید تضمینی این محصول نشان می‌دهد که خرید تضمینی کلزا نیاز به هماهنگی بیشتری برای سال آینده دارد.
۹۰ درصد روغن کشور وارد می‌شود و استان گلستان در تولید دانه‌های روغنی همواره جزء استان‌های پیشتاز بوده و‌امید است دولت چهاردهم تدبیری برای این مسئله بیندیشد.

طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که در جهت کاهش وابستگی به خارج از کشور و تأمین نیاز روغن کشور در داخل تدوین و اجرا شد اما آنگونه که باید به سرانجام نرسید.

 طرحی که باعث افزایش امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شد اما با وجود اینکه ١٠ درصد ضریب خوداتکایی بهبود یافت اما عقب‌ماندگی زیادی در این برنامه وجود دارد که باعث گلایه‌های رهبر انقلاب نیز شده است.

موضوع خرید دانه‌های روغنی و سنگ‌اندازی در خصوص خرید این محصول پیش از این نیز باعث گلایه کشاورزان  حتی مسئولان جهاد کشاورزی شده است و در دولت روحانی نیز بنا به گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده وزیر جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام به کشور خبر داده بود و در همایشی حجتی بیان کرده بود که« عده‌ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده، گران کنند و نسبت به نخریدن دانه‌های روغنی تهدید هم می‌کنند. »

این پیشینه و اهمیت مسئله روغن در کشور نشان می‌دهد که مسئله عدم پرداخت مطالبات کلزاکاران باید موشکافی بیشتری شود.

انتهای خبر/

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار